מולר: לו הייתי משוכנע שטראמפ לא ביצע פשע – הייתי אומר זאת

התובע המיוחד שחקר את הבחישה הרוסית במערכת הבחירות בארה"ב: הגשת כתב אישום נגד טראמפ "לא הייתה אופציה" בגלל תקנות משרד המשפטים שאוסרות להאשים נשיא מכהן • רומז: תפקידו של הקונגרס לקבל החלטה בסוגיה זו

רוברט מולר / צילום: רויטרס
רוברט מולר / צילום: רויטרס

רוברט מולר, התובע המיוחד שחקר את הבחישה הרוסית במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ואת המעורבות אפשרית של מטה הבחירות של דונלד טראמפ בבחישה זאת, אמר הערב (ד') כי לא ציין במפורש בדוח שלו שטראמפ אינו חשוד בביצוע פשע כלשהו, מפני שהוא לא היה משוכנע בכך.

בנאום קצר במשרד המשפטים, אמר התובע המיוחד: "לו הייתי משוכנע שהנשיא בבירור לא ביצע שום פשע, הייתי אומר זאת".

הכרזה זו סותרת הצהרות חוזרות ונשנות של טראמפ ונאמניו, שלפיהן הדוח של התובע המיוחד מזכה אותו מכל אשמה. בעוד שהדוח אומר כי לא נמצאו ראיות לכך שטראמפ שיתף פעולה עם הרוסים, הדוח נמנע מאמירה כזו לגבי סוגיה מרכזית אחרת בחקירה: האם טראמפ, כנשיא, ניסה לשבש הליכי חקירה.

זו הייתה ההתבטאות הפומבית הראשונה של מולר על החקירה שניהל במשך כמעט שנתיים, ולדבריו זו תהיה גם ההתבטאות האחרונה. הוא הצהיר כי אם ייקרא להעיד לפני ועדות של הקונגרס, הוא לא יחרוג מהדברים שכתובים בדוח של הצוות שבראשו הוא עמד.

"הדוח הזה הוא עדותי", אמר מולר. הכרזתו כי עדות פוטנציאלית שלו לפני מחוקקים לא תחרוג מדוח ועדת החקירה, תאכזב ללא ספק דמוקרטים רבים, שקיוו שהוא יחשוף מידע נוסף על התנהלות טראמפ במערכת הבחירות.

מדברי מולר הערב עולה בבירור כי הוא מעדיף שהקונגרס יעשה מה שוועדת החקירה בראשותו לא הייתה יכולה לעשות: להחליט האם יש מקום להגיש כתב אישום נגד טראמפ (תהליך אימפיצ'מנט, מטלה של בית הנבחרים) ולהכריע האם יש ראיות שמאששות ההאשמות בכתב האישום (מטלה של הסנאט).

לדבריו, הגשת כתב אישום נגד טראמפ "לא הייתה אופציה" בגלל תקנות משרד המשפטים שאוסרות להאשים נשיא מכהן, אך החוקה מספקת הליך חלופי - רמז ברור להשקת תהליך אימפיצ'מנט.

הוא הכריז כי וועדת החקירה בראשותו מצאה ראיות מוצקות למעורבות רוסית חזקה בבחירות לנשיאות ארה"ב. "הדברים האלה ראויים לתשומת-לבו של כל אזרח אמריקאי", אמר מולר.