סין מנסה להרגיע את השווקים - ומזרימה לבנקים סכומי שיא

הבנק המרכזי של סין ביצע אתמול את ההזרמה הכספית היומית הגדולה ביותר למערכת הבנקאות בתקופה של יותר מארבעה חודשים, במהלך שנתפס כניסיון להרגיע את שוק ההון לאחר הצלתו של בנק שנקלע לקשיים

שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק
שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק

הבנק המרכזי של סין ביצע אתמול (ד') את ההזרמה היומית הנקיה הגדולה ביותר למערכת הבנקאות בתקופה של יותר מארבעה חודשים, במהלך שאותו מחשיבים הסוחרים כניסיון להרגיע את שוק הכספים לאחר הצלתו של בנק שנקלע לקשיים.

ביום שישי שעבר הכריזה ממשלת סין על השתלטותה על בנק באושנג (Baoshang). זוהי תוכנית ההצלה הראשונה מסוגה שהשיקה הממשלה מאז 1998, והיא התבצעה על רקע החששות הגוברים מחדלויות הפירעון התאגידיות המתרבות, החובות התופחים וההאטה בכלכלה.

בשל החששות שמצוקתו של באושנג עלולה לבשר בעיות נרחבות יותר בקרב הבנקים האזוריים בסין, עלתה הריבית בשוק הכספים עד שהבנק המרכזי של סין (People's Bank of China, PBOC) סיפק אתמול (ד') הזרמת מזומנים אדירה.

"השווקים מודאגים מאוד שההשתלטות עצמה היא סימן לכך שמשהו מאוד לא בסדר, בין אם יהיו השתלטויות נוספות כאלה ובין אם יתרחש בסין מחנק אשראי כלשהו", אמר לו טינג, כלכלן ראשי לענייני סין בסניף נומורה בהונג קונג.

PBOC הזרים אתמול לשוק 250 מיליארד יואן (36.17 מיליארד דולר) - הזרמת המזומנים הנקייה הגדולה ביותר מאז 17 בינואר. מתחילת השבוע הזרים PBOC לשוק סכום נקי של 400 מיליארד יואן, והשבוע הנוכחי עשוי להפוך לשבוע שבו הוזרמה הכמות השבועית הגדולה ביותר לשוק מאז ההזרמה שבוצעה באמצע ינואר, לקראת השנה החדשה - תקופה שבה נוהג הבנק המרכזי להגדיל את הנזילות כדי לענות על הביקוש הגובר למזומנים.

מהלכי הבנק המרכזי בשוק הפתוח אתמול התבצעו באמצעות הסכמי ריפו לשבעה ימים של אג"ח בהיקף כולל של 270 מיליארד יואן, לעומת הסכמי ריפו שהבשילו בשווי כולל של 20 מיליארד יואן.

כתוצאה מהזרמת הכספים, ירדה ריבית הריפו לשבעה ימים - שנחשבת לאינדיקטור הנזילות הכללית הטוב ביותר בסין - ל-2.81% אתמול (ד') אחר הצהריים, לאחר ששלשום (ג') הגיעה ל-3.54% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 29 במרץ.

בהודעתו היומית, דבק PBOC במונחים שבהם הוא משתמש באופן שגרתי כדי להסביר את הזרמת המזומנים אתמול (ד'), ואמר שההזרמה בוצעה כדי לשמור על נזילות "גדולה באופן סביר" במערכת הבנקאות.

מהלכי הנזילות של הבנק המרכזי מתחילת השבוע הנוכחי "שולחים איתות חזק שהבנק מוכן להבטיח את קיומה של נזילות גדולה בשוק, על רקע הלוך הרוח הרגיש בשוקי האשראי והאג"ח", לדברי פרנסס צ'אונג, מנהלת אסטרטגיית מקרו באסיה ב-Westpac בסינגפור.

"בהינתן הכמויות האדירות של הלוואות טווח-בינוני ותעודות פיקדון שיבשילו בשלושת החודשים הבאים, קרוב לוודאי ש-PBOC יגביר את מהלכי ההקלה שלו, לא ניתן לשלול קיצוץ בשיעור הלימות ההון", אמרה צ'אונג.

עקומת ההחלף נעה השבוע כלפי מעלה, מכיוון שהמשתתפים בשוק נקטו צעדים אקטיביים להשיג כספים על רקע החששות שההשתלטות על באושנג עלולה לבשר היחלשות אפשרית של יכולתם של בנקים קטנים להשיג מימון בין-בנקאי.

העיתון הסיני "פייננשל ניוז", שנשלט בידי PBOC, דיווח שלשום (ג') שפעילות הריפו הבין-בנקאי בבאושנג היא נורמלית למרות ההשתלטות הפתאומית.

סוחרים שמכירים באופן ישיר את הסוגיה אמרו לרויטרס שבאושנג מתכנן לחדש ביום ד' את הנפקת תעודות הפיקדון הסחירות (NCD).

בחודשים הבאים יעמוד השוק בפני מבחנים נוספים לנזילות. הלוואות טווח-בינוני בשווי כולל של 1.88 טריליון יואן יבשילו ביוני-אוגוסט, והן מהוות יותר ממחצית ההלוואות התלויות והעומדות האלה שהעניק PBOC למוסדות פיננסיים.

בינתיים יבשילו תעודות פיקדון סחירות בשווי כולל של יותר מ-4.4 טריליון יואן בשלושת החודשים הבאים, על פי נתוני Refinitiv.

תנאי המזומנים מתהדקים בדרך כלל בסוף יוני, כשמוסדות פיננסיים מחזקים את מאזניהם כדי לעמוד בדרישות הרגולטוריות החצי-שנתיות.

הזיכרון של מחנק האשראי העמוק ביוני 2013 רודף אחר המשתתפים בשוק, שנפגעו כששער הריפו היומי קפץ לשיא היסטורי של 30% בהתפתחות שטלטלה את השווקים בעולם.

כמה אנליסטים של שוק הכספים אמרו שהם חוששים שכל הקלה נוספת מצד PBOC עלולה לפגוע ביואן, שכבר נמצא במגמת היחלשות.

אתמול (ד') עמד פער התשואה בין האג"ח הסיניות והאג"ח של משרד האוצר של ארה"ב לעשר שנים על 109 נקודות בסיס - פי שניים מ-54 נקודות הבסיס בתחילת השנה. פירושו של פער תשואה רחב יותר הוא סיכון נמוך יותר לזרימת הון אל מחוץ לסין, ולחץ קטן יותר על היואן.

נגיד PBIC, ייגנג, אמר כי פער התשואה נמצא "בטווח נוח יחסית", על פי דיווחו של "פייננשל ניוז" שלשום (ג').