ניסיון נוסף להסדיר את הפריסה האוניברסלית של הוט

משרד התקשורת יחייב את הוט לספק שירות אינטרנט וטלוויזיה לכל דורש בתוך 21 יום • השאלה היא אם אחרי שנעשה ויתור כה גדול להוט, החברה תעמוד בתנאים החדשים

משרד התקשורת מנסה שוב להסדיר את סוגיית הפריסה האוניברסלית של הוט. היום (ה') הודיע המשרד על שימוע ציבורי נוסף, לאחר שהוועדה המייעצת למשרד התקשורת בנושא זה המליצה כי הוט תוכל להשלים את הפריסה האוניברסלית שלה בכל דרך טכנולוגית שתרצה, כולל באמצעים אלחוטיים וסלולריים. 

כפי שנחשף ב"גלובס", משרד התקשורת כבר הסכים שהוט תספק את השירות באמצעים אלחוטיים, אך הוחלט בסופו של דבר לאפשר לחברה לעשות ניסוי טכנולוגי כדי לבדוק האם הפתרון ישים. הניסוי הוכיח כי יש היתכנות לספק טלוויזיה ואינטרנט, ולכן לכאורה להוט אין יותר סיבה שלא לספק את השירות ולא לעמוד במחויבותה להגיע לכל בית בישראל שרוצה לקבל ממנה שירותים, בהתאם לחובות המוטלות עליה ברישיון. 

הסיבה שהמשרד מאפשר להוט להשלים את הפריסה באמצעים אלחוטיים, כלומר פתרונות שמבוססים על גלים מילימטריים או סלולריים, היא משום שהוט שכנעה את משרד התקשורת שהעלות של פריסת סיבים לכל אותם מקומות שהיא פרוסה בהם, מוערכת בכ-850 מיליון שקל שהיא לא יכולה לממן. 

אפשר להתווכח עם הנכונות של משרד התקשורת להתפשר עם הוט, ויש לא מעט שאף יביעו כעס על הוויתור שניתן כאן לחברה, אך בסופו של דבר הוועדה המייעצת הלכה כברת דרך ארוכה מאד לטובת הוט. מעניין מה היה קורה לכל חברת תקשורת אחרת שהייתה באה ואומרת שהיא לא מוכנה לפרוס שירות היכן שלא כדאי לה. תארו לעצמכם מצב שסלקום הייתה אומרת שהיא לא פורסת תשתית באזור הערבה כי זה לא משתלם לה כלכלית, מה היה עושה המשרד במקרה כזה?

אך השקר הכי גדול בסיפור של הוט הוא ההסכמה שבשתיקה של משרד התקשורת למה שהוא בעצמו קורא פריסה ב-92% מבתי-האב בישראל. זהו שקר כה גדול, שקשה להאמין איך משרד ממשלתי נותן יד לדבר הזה. בסופו של דבר הוט לא פרוסה בשטחי יהודה ושומרון, ולכן כל פעם שהמשרד אומר שהוט נדרשת להשלים את הפריסה בעוד 8% ממשקי-הבית - דעו שמדובר בשקר גס.

נשאלת השאלה - אם המשרד מחייב את הוט להשלים את הפריסה, מדוע הוא לא מחייב אותה להשלים אותה כולל בשטחי יהודה ושומרון באמצעים אלחוטיים? למה בפסגות או בבית אל אי-אפשר לספק אינטרנט רחב-פס בטכנולוגיות של גלים מילימטריים?

אחרי שמשרד התקשורת מוותר להוט כל-כך הרבה שנים, השאלה היא האם החברה תרים את הכפפה ותסכים לאמץ את המלצות הוועדה ללא כחל ושרק - או שתמשיך ותציב תנאים ותפר את הוראות הרישיון שלה. הניסיון הוכיח כי בכל פעם שהמשרד ניסה להגיע להבנות עם הוט בעניין הפריסה, היא פשוט צפצפה עליו ולא מילאה אחר ההוראות.

לעניין זה מבטיחים במשרד שהפעם זה יהיה שונה, וכל לקוח בכל מקום בארץ שירצה שירות מהוט - היא תחויב לספק לו אותו בתוך 21 יום. ניסיון העבר הראה כי משרד התקשורת לא אכף הפרות של הוט, ולכן גם הפעם כדאי להיות סקפטיים. הוט היא אתרוג שעושה מה שהוא רוצה, ומשרד התקשורת מוותר לחברה שוב ושוב.

הערכה: מה שהיה הוא שיהיה. הוט לא תספק שירות היכן שלא כדאי לה כלכלית, ומשרד התקשורת ינהג בה בכפפות של משי.