הראל ומגדל חותמות רבעון חזק לענף הביטוח עם שיפור חד ברווחיהן

הראל הרוויחה ברבעון הראשון השנה 340 מיליון שקל בעוד שמגדל עברה מהפסד לרווח של 331 מיליון שקל • השתיים מציגות גידול בפרמיות ובדמי הגמולים, והנכסים המנוהלים על ידן תפחו בהתאם

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

קבוצות הביטוח הראל, שבניהול מישל סיבוני, ומגדל, שעדיין בניהול המנכ"ל דורון ספיר שהתפטר לאחרונה, ממשיכות את המגמה החיובית שמאפיינת את דוחות קבוצות הביטוח הגדולות, כשהן מציגות שיפור חד ברווחיות, הודות לגאות שנרשמה בשוקי ההון בשלושת החודשים הראשונים של השנה, ולמרות הגדלת עתודות בשל הריבית וסיבות נוספות.

כך, הראל מציגה היום רווח כולל רבעוני של 340 מיליון שקל, המהווה עבורה נסיקה של כ-325% ביחס לרווח כולל של כ-80 מיליון שקל, שנרשם ברבעון הראשון אשתקד. מגדל אף היא רשמה שיפור ניכר ברווח, שהסתכם בכ-331 מיליון שקל, והיה "הגבוה מזה 9 הרבעונים האחרונים", כפי שציינו היום בחברה. ברבעון המקביל מגדל הפסידה כ-32 מיליון שקל.

כאמור, עיקר השינוי טמון בתשואות הגבוהות במיוחד שנרשמו בשוקי ההון בארץ ובעולם במהלך הרבעון הראשון ב-2019, כתמונה הפוכה למה שהיה ברבעון הראשון ב-2018. בהראל זה הוביל לעלייה חדה של פי 18 בהכנסות מהשקעות, שבתורן הביא לעלייה גם בהכנסות מדמי הניהול.

נכון לסוף הרבעון הראשון השנה מנהלת הראל נכסים בהיקף של 250.3 מיליארד שקל. סכום זה גבוה בכ-6% מהיקף הנכסים שנוהל על ידי הקבוצה בסוף 2018, וזה קרה בעיקר בגלל התשואות בשווים אך גם בגלל גידול בפרמיות ובדמי הגמולים הכוללים שגבתה החברה מלקוחותיה. סך הפרמיות שהורווחו ברוטו ודמי הגמולים הסתכם ל-6.7 מיליארד שקל, לעומת 6.2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. מתוך סכום זה, הראל גבתה ברבעון הראשון השנה פרמיות ביטוח בהיקף 3.7 מיליארד שקל - גידול של 9% ביחס לרבעון המקביל.

לדברי המנכ"ל סיבוני, "התוצאות הכספיות של הרבעון הראשון של השנה מצביעות על המשך הצמיחה הגבוהה בכל אחד ממגזרי הפעילות של הקבוצה". כמו כן, הראל היא מובילת שוק ביטוחי הבריאות והסיעוד, כשבדוחותיה היא מתייחסת לשוק זה באומרה, בין היתר, כי "לאור סיומו של הביטוח הסיעודי הקבוצתי ביום 31 בדצמבר 2017, נרשם קיטון בהפסדים הנובעים מתקופות קודמות. להערכת החברה, הפסדים אלו צפויים להמשיך ולהתמתן באופן משמעותי".

גם במגדל, כאמור, מדובר ברבעון חיובי, הגם שהחברה מרכזת כיום עניין בעיקר בגלל החיפוש אחר מנכ"ל חדש, בעיצומה של שרשרת חילופי בכירים בחברה.

בנטרול המתיחות בצמרת הקבוצה, מגדל הינה חברת הביטוח הפנסיוני הגדולה בשוק ויש לה התיק ביטוח חיים הוותיק הגדול בשוק. ככזו היא תלויה מאוד במה שקורה בשוקי ההון. הפעם זה עבד בעיקר לטובתה, דרך דמי הניהול והמרווח הפיננסי בין הריבית שהשיגה בפועל לבין הריבית שהיא מחויבת לתת למבוטחיה.

"הרווח הכולל ברבעון הראשון של שנת 2019 הושפע בעיקרו מעלייה נכרת ברווחים מהשקעות על רקע עלייה באפיקי המניות ואג"ח, וכן משיפור בתוצאות החיתומיות בתחומי ביטוח בריאות וביטוח כללי", ציינו בחברה, תוך שהוסיפו כי "מנגד, ירידה של עקום הריבית גרמה להגדלת ההפרשות בביטוח חיים בסך של כ-349 מיליון שקל לאחר מס".

ברבעון הראשון השנה רשמה מגדל פרמיות ודמי גמולים בהיקף 6.2 מיליארד שקל לעומת דמי גמולים ופרמיות בהיקף 5.9 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-5%. כמו כן, נכון לסוף הרבעון הראשון ב-2019 היקף הנכסים המנוהל של החברה גדל לסך של 268 מיליארד שקל, לעומת כ-255 מיליארד שקל בסוף 2018 וסך של 249 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון אשתקד.

כמו כן, במגדל ציינו היום כי "בנובמבר 2018 אישר דירקטוריון מגדל ביטוח תכנית ניהול הון, בה נקבע יעד יחס כושר פירעון מבוסס סולבנסי 2" ש"יעלה בהדרגה בכ-3% כל שנה, החל מ-100% נכון ליום 31 בדצמבר 2017 ועד לשיעור של 120% ביום 31 בדצמבר 2024 (תום תקופת הפריסה)". עתה, "דירקטוריון מגדל ביטוח על השלמת מדיניות ניהול ההון של מגדל ביטוח ביחס לחלוקת דיבידנד בתקופת הפריסה, וקבע כי בתקופת הפריסה, חלוקת רווחים תיבחן על בסיס עמידה בתנאי 'מדרגות סף'", ש"יהיו בכל שלב, עמידה, על בסיס דיווח סולבנסי אחרון.

כלומר, מגדל חברה לביטוח מקצרת מבחינתה את הדרך לחזרה עתידית לחלוקת דיבידנדים. רק באמצע יולי תדע החברה את הנתונים הנדרשים לקבלת החלטה בהקשר זה לשנת 2018.

גידול נכסים המנוהלים על ידי בתי ההשקעות בקבוצות

בית ההשקעות של קבוצת הראל, הראל פיננסים שבניהול טל קדם, הניב לקבוצה ברבעון הראשון של 2019 רווח כולל לפני מס של כ-5 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון כאמור קרה על רקע כך שההכנסות במגזר שוק ההון והשירותים הפיננסים ברבעון הראשון השנה קטנו לכ-48 מיליון שקל, לעומת כ-52 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה הסבירו שהירידה בהכנסות קרתה "בשל כניסה לתוקף של הרפורמה בתעודות הסל (תיקון 28), שהפך את תעודות הסל לקרנות סל".

היקף הנכסים המנוהלים במגזר שוק ההון והשירותים הפיננסים, על ידי בית ההשקעות "הראל פיננסים", גדל בין היתר בשל גיוסים בקרנות הנאמנות והסתכם בסוף מרץ בכ-49.9 מיליארד שקל. זאת, לעומת כ-47.4 מיליארד שקל בסוף הרבעון המקביל, ולעומת 46.4 מיליארד שקל בסוף 2018.

גם בית ההשקעות מגדל שוקי הון, שבניהול שגיא שטיין, צמח בנכסים מנוהלים הודות להצלחה בקרנות הנאמנות. בסוף הרבעון הראשון השנה מגדל שוקי הון ניהל נכסים בהיקף כול לשל כ-34 מיליארד שקל, לעומת 32.3 מיליארד שק לבסוף הרבעון הראשון אשתקד.

הכנסות מגדל שוקי הון הסתכמו ברבעון הראשון השנה בכ-42 מיליון שקל, גידול של כ-13.5% ביחס להכנסות ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה גדל התרומה של מגדל שוקי הון לרווח כולל לפני מס של 5 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה, לעומת כ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל.