פסגות על ההסלמה האחרונה במלחמת הסחר: "את זה לא ראינו מגיע"

בבית ההשקעות מציינים כי הרחבת איומי הסחר על ידי טראמפ על מקסיקו, וביטול ההקלות על הודו מעלה את החשש להשפעה על מדינות מתפתחות נוספות • אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי: "האיום האחרון על מקסיקו מהווה להערכתנו עליית סיכון משמעותית לכלכלה ולשווקים שכן הוא הופך את המדיניות של טראמפ לבלתי צפויה אפילו יותר"

הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס

"כבר למעלה משנה שאנו דבקים בהערכה שמלחמת הסחר לא הולכת לשום מקום ושהיא תמשיך ללוות אותנו גם בשנים הבאות אך הערכה זו התבססה על כך שמלחמת הסחר היא תוצאה של מאבק שאינו ניתן להכרעה בין סין לארה"ב על ההובלה העולמית בענפי הטכנולוגיה. בשום מקום לאורך הדרך לא חשבנו שטראמפ יהפוך את האיום בהטלת מכסים לכלי המרכזי שלו להשגת מטרות שאינן קשורות לסחר חוץ", כך כותב הבוקר (א') אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, בהתייחס לצעדי הממשל האמריקאי בסוף השבוע האחרון.

נזכיר כי טראמפ איים על מקסיקו כי אם היא לא תשתלט על משבר המהגרים ותמנע את הכניסה שלהם לארה"ב הממשל האמריקאי יטיל החל מה-10 ביוני מכס של 5% על כל היבוא ממקסיקו. לזאת טראמפ הוסיף כי מדי חודש המכס על היבוא ממקסיקו יעלה עד שיגיע לרמה של 25% באוקטובר. "האיום האחרון על מקסיקו מהווה להערכתנו עליית סיכון משמעותית לכלכלה ולשווקים שכן הוא הופך את המדיניות של טראמפ לבלתי צפויה אפילו יותר ממה שהיתה עד כה", כתב גרינפלד.

גרינפלד מונה את התפתחויות אחרונות ביחסי הסחר על ארה"ב, בהם היום של סין על ארה"ב כי תפעל לצמצום הייצוא של מתכות נדירות. "אמברגו סיני על מתכות נדירות הוא אחד הכלים המרכזיים שהזכרנו כבר ביולי של שנה שעברה במסגרת סקירת האפשרויות העומדות בפני ממשלת סין. צעד כזה עלול לפגוע לא רק בצרכן האמריקאי שיאלץ לספוג עלייה במחירים של מוצרים שונים כמו טלפונים ניידים, מחשבים, טלוויזיות ועוד, אלא גם בפירמות בכל העולם שכן מדובר על פגיעה בייצור של מוצרי טכנולוגיה רבים ומגוונים כמו כוננים קשיחים, שרתי מחשוב, רכבים, סיבים אופטיים, ציוד רפואי ועוד", כתב גרינפלד.

"בנוסף לכך, סין החלה לפי ההערכות להכין רשימה שחורה של חברות אמריקאיות שאין "אמינות" על מנת להגיב לצעד של טראמפ נגד וואווי", כתב גרינפלד. "לא ברור עדיין מי החברות שיכנסו לרשימה ומה בדיוק הצעדים שסין תנקוט נגדן אך ברור שנעים זה לא יהיה".

"בניגוד למכסים שהוטלו על סין (עד כה), מכס על כל היבוא ממקסיקו יבוא לידי ביטוי באופן מידי בפגיעה בצרכן שכן ארה"ב מייבאת ממקסיקו בעיקר מוצרי ביניים שמורכבים מיד לאחר מכן בארה"ב (בעיקר חלקי רכב ומוצרי אלקטרוניקה)", הוסיף גרינפלד.

"בנוסף, בניגוד למקרה הסיני, הפגיעה של מכס על יבוא ממקסיקו בפירמות עשויה להיות קשה יותר שכן ארה"ב מייצאת גם במקרים רבים (כמו בענף הרכב) אותם מוצרים שמיובאים תלויים גם בייצוא של חומרי גלם מארה"ב למקסיקו קודם לכן. במילים אחרות, אם המטבע יקזז חלק מהעלייה במחיר היבוא (הפזו נחלש ב-3% מולד הדולר, מה שמקזז כמעט לגמרי את המכס הראשוני), הוא גם יוריד את מחיר הייצוא כך שבסופו של דבר הפגיעה עדיין תורגש".

אורי גרינפלד / צילום: רמי זגורי
 אורי גרינפלד / צילום: רמי זגורי

במקביל, טראמפ הוציא את הודו מרשימת המדינות שמקבלות פטור מיוחד ממכס ובכך הוא למעשה מטיל מכס על סחורות בשווי של 5.6 מיליארד דולר. על כך כותב גרינפלד, כי "מדובר אמנם על סכום קטן ביחס למכס על סין ומקסיקו אך העובדה שטראמפ מבטל את מעמדה של הודו, שניתן לה במסגרת תוכנית משנות ה-70 של המאה הקודמת, מעלה את החשש שמדינות מתפתחות נוספות יאבדו גם הן את הפטור בעתיד".

"התשואות בשוק האג"ח העולמי קורסות"

הירידות במדדי המניות, לצד החששות מהאטה, הבריחו את המשקיעים לנכסים 'בטוחים', כך שערכן של אגרות החוב ההמשלתיות עלה, ומנגד התשואה על האג"ח נפלה לשפל של 20 חודשים. התשואה על אג"ח אמריקאית ל-10 שנים ירדה מאז אמצע אפריל ב-48 נקודות בסיס, ירידה דומה לזו שנרשמה בנובמבר-דצמבר של שנה שעברה - במה שייזכר כ'דצמבר המר' בשווקים. כתוצאה מכך השיפוע של עקום התשואות בחלק שבין האג"ח ל-3 חודשים והאג"ח ל-10 שנים ירד שוב לטריטוריה שלילית ועומד על 21 נקודות בסיס. נזכיר כי היפוך עקום התשואות מאותת על הגעתו של מיתון בחודשים שלאחריו, בעוד המשקיעים מעדיפים את התשואה בטווח הקצר על פני זו של הטווח הארוך, נוכח הציפייה כי הריבית תרד בהמשך.

גרינפלד מסביר כי ירידת התשואות נובעת גם מחששות המשקיעים מההשלכות של הצעדים האחרונים של טראמפ אבל גם מעוד ועוד סימנים להמשך ההאטה בכלכלה הגלובאלית בכלל ולשינוי כיוון בכלכלה האמריקאית בפרט. כך למשל מדד מנהלי הרכש של התעשייה הסינית ירד בשבוע שעבר לרמה של 49.4 נק', רמה שמלמדת לא רק על התכווצות בסקטור התעשייה הסיני אלא גם על כך שהייצוא הסיני צפוי להיפגע באופן משמעותי במחצית השנייה של השנה.

"שוק האג"ח האמריקאי מלמד אותנו באופן ברור שחששות המשקיעים מהאטה הולכים ומתגברים", כתב גרינפלד. "אם ניתן ללמוד משהו מהעבר הרי שבמידה ואכן המשק האמריקאי בדרך להאטה (מה שכאמור הופך להיות ברור יותר ויותר לפי הנתונים האחרונים), לשיפוע העקום יש עוד הרבה לאן לרדת כאשר בשני המחזורים האחרונים הוא הגיע בשפל לרמה של 60- ו-80- נ"ב, בהתאמה".