הפרקליטות זימנה לשימוע חשודים מאירוע קריסת העגורן בבת ים לפני שנתיים

עוד טרם קריסת המנוף ביבנה לפני שבועיים, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, הודיעה הפרקליטות כי בכוונתה להעמיד לדין בכפוף לשימוע מעורבים בקריסת עגורן בבת ים • האירוע הוביל לפציעתם של מפעיל העגורן ושני עוברי אורח

קריסת עגורן בבת ים / צילום : מד"א
קריסת עגורן בבת ים / צילום : מד"א

בפברואר 2017 קרס ברעש עגורן באתר בנייה ברחוב הקוממיות פינת הנביאים בבת ים. כתוצאה מהקריסה נפצע קשה מפעיל המנוף, שנפל מגובה כ-60 מטר ביחד איתו, ונפצעו קל אב ובתו, שישבו ברכב שנמעך תחת המנוף.

עתה, יותר משנתיים לאחר האירוע, פרקליטות מחוז תל-אביב זימנה לשימוע כמה חשודים, בחשד למעורבותם באירוע.

עותק מכתב החשדות, שהגיע לידי "גלובס", חושף כי בכוונת הפרקליטות להעמיד לדין בכפוף לשימוע את מבצעת הבנייה, חברת "מבנים ונתיבים", וכן את מנהלה יובל בראל וכמה אנשים נוספים שלקחו חלק בהתקנת העגורן בשטח.

בין השאר נטען בכתב החשדות כי יצחק פינטו, ששימש כמהנדס תכנון באתר, "חרג מהוראות יצרן העגורן לצורך הכנת התוכנית לביסוס העגורן ויישם אותן באופן שגוי". לפי הפרקליטות, שגיאות שנפלו בחישובים שביצע פינטו וטעויות נוספות המיוחסות לו הובילו לכך שתוכנית ביסוס העגורן שערך הייתה "שונה באופן מהותי מהמפורט בהוראות היצרן, שגויה ובלתי ניתנת לביצוע בשטח".

עוד נטען כי כפועל יוצא מהתכנון השגוי שביצע לכאורה פינטו, החשודים גיא ועומר עטיה, ששימשו כמנהלי ההנדסה והתשתיות של האתר והיו אמונים על ביצוע תוכנית ביסוס העגורן, לא יכלו לבצעה כלשונה. דבר זה הוביל לבניית הבסיס "באופן שגוי ולקוי".

גם למהנדס ביצוע שלד הפרויקט ומנהל העבודה באתר בתקופה הרלוונטית, שימקה יזראב, שלחה הפרקליטות זימון לשימוע, אליו צורף כתב החשדות, ולפיו "הוא לא ערך כל בקרה על תוכנית ביסוס העגורן ועל אופן ביסוס העגורן, ואיפשר את הפעלת העגורן באתר, על אף הכשלים בביסוסו ועל אף הסכנות הנשקפות מחוסר יציבותו".

לפי הנטען, שרשרת האירועים הזו הסתיימה ב-13.2.17, כשבועיים לאחר התקנת העגורן, בקריסתו של העגורן ובפציעתם של המפעיל ועוברי אורח.

סדרה של ניתוחים

כתב החשדות מתאר את הנזקים בשפה יבשה וחסכונית, אולם מציין כי המנופאי אלי שקולניקוב היה מאושפז בעקבות התאונה למשך כארבעה חודשים ונאלץ לעבור סדרה של ניתוחים ואף השתלת עור. שקולניקוב סיפר ל"גלובס" בעת אשפוזו: "כולם נעלמו. אם הם יבואו לראות מה שלומי, הם מניחים שזה ייחשב שהם מודים במשהו".

במקביל לאישום הפלילי, הגיש עו"ד ישראל אסל לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעת נזיקין על סך 1.5 מיליון שקל בשם שקולניקוב נגד החברה ונגד גורמים נוספים.

לדברי עו"ד אסל, "אנו רואים בחומרה רבה את עצם העובדה שהקבלן המבצע החליט על דעת עצמו לחתוך את הברזלים שאמורים לקשור בין הכלונסאות לבסיס העגורן - פעולה זו גרמה בסופו של דבר לקריסת העגורן. זהו מעשה חמור ביותר הגובל בחבלנות. מי שעוסק בתחום עגורני הצריח חייב להבין שכל חריגה מהוראות היצרן מביאה בסופו של דבר לאסונות. נוכח הרשלנות החמורה שהתגלתה בתיק זה, הגובלת בזדון, ראינו לנכון להוסיף לכתב התביעה, באופן תקדימי, סעד נוסף בו ביקשנו מבית המשפט לחייב את הקבלן בתשלום פיצויים עונשיים בסך של 1.5 מליון שקל. אנו מקווים שבית המשפט יחייב את הקבלן בפיצויים עונשיים ובכך יעביר מסר חד וברור לכל הגורמים העוסקים בעגורני צריח, שעם בטיחות בעגורנים לא משחקים".

"פועל יוצא של טעות"

עורכי הדין ינון סרטל וניר לזר, המייצגים את חברת "מבנים ונתיבים", יובל בראל, גיא עטיה, עומר עטיה ושימקה יזראב, מסרו בתגובה: "'מבנים ונתיבים' שמה את נושא הבטיחות בראש סדר העדיפויות שלה. לכן היא שכרה שירותיו של מהנדס מומחה ומנוסה לתכנן את ביסוס המנוף, לכן פנתה לעיריית בת ים לקבלת היתר בנייה לבניית המנוף, כפי שניתן לה, לכן הפעילה את המנוף רק לאחר שניתן לה רישיון לכך על-ידי בוחן מומחה מטעם משרד העבודה.

"נפילתו של המנוף בבת ים הייתה ככל הנראה פועל יוצא של טעות תכנונית של המהנדס ששירותיו נשכרו על-ידי החברה. מובן כי החברה לא ידעה ולא יכולה הייתה לדעת על כך. חברת 'מבנים ונתיבים' ועובדיה נהגו ללא דופי".

עוה״ד עפר ברטל וחן ויסמן ממשרד ברטל כהן מסרו בשמו של יצחק פינטו: "מר פינטו תיכנן בחייו ביסוס של מאות מנופים. רק אחד התמוטט - כיוון שתכניתו לא הוצאה אל הפועל. הטענות בפירוט ייטענו בשימוע בפני הפרקליטות".

*** חזקת החפות: ההליך בעניין קריסת העגורן בבת ים נמצא בראשיתו, ולכל החשודים בו עומדת חזקת החפות.