הכנסת התפזרה: בעלי קרקע למכירה יכולים להרוויח

תוקף הוראת השעה המקנה הטבות במס שבח עשוי להתארך שוב בשל פיזור הכנסת ה-21

הנחה של עד 15% במס שבח לבעלי קרקעות פרטיים / צילום: בר אל
הנחה של עד 15% במס שבח לבעלי קרקעות פרטיים / צילום: בר אל

הכנסת ה-21 הייתה לכנסת הקצרה ביותר בתולדות המדינה, מפיזורה אולי חלק מאזרחי המדינה יפסידו בסופו של דבר, אך בעלי הקרקעות הפרטיות דווקא עשויים להרוויח מהמהלך.

סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת קובע כי חקיקה שתקפה היה פוקע בחודשיים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חודשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החודשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת - יעמוד בתקפו עד תום שלושת החודשים האמורים.

על פי סעיף זה, ייתכן שתוארך גם הוראות השעה המקנה הטבות במס שבח לבעלי קרקעות פרטיים, הוראה שנחקקה בשנת 2015, במסגרת חוק ההסדרים, ושתוקפה היה עד ל-31.12.18. הוראת שעה זו הוארכה כבר פעם אחת בשל פיזור הכנסת הקודמת, עד ליום 30.7.19 (שלושה חודשים ממועד כינונה של הכנסת ה-21). ועתה בשל פיזורה של הכנסת פעם נוספת, עשויה הוראת השעה להתארך שוב עד לחלוף שלושה חודשים מהמועד שבו תוקם הכנסת הבאה.

הוראת שעה זו מעניקה לבעלי קרקעות פרטיים הנחה משמעותית בתשלום מס השבח במכירת המקרקעין בתקופה בה הוראת השעה חלה.

ההטבה מיועדת למי שרכש קרקע בין 1961 ל-2001. הטבה זו, מאפשרת הנחה של עד 15% במס השבח - ושיעור ההטבה תלוי בשנה שבה נרכשה הקרקע.

עבור מי שרכשו קרקעות בתקופה זו, שיעור מס השבח החל במכירה היה כ-48%;הוראת השעה מפחיתה את המס לגבי השנים הללו ל-25% בלבד, כך שההטבה יכולה להסתכם בסכומים משמעותיים. מי שרכש קרקע בתחילת שנות ה-60, למשל, ישלם 25% בלבד במקום כ-40% מס. אם הקרקע נרכשה בתחילת שנות ה-70, ההנחה תהיה של כ-15%.

מדובר על הטבה שעשויה להסתכם במאות אלפי שקלים ולעתים אף במיליוני שקלים. 

כדי ליהנות מההטבה במס השבח צריכים להתקיים מספר תנאים: ראשית, זו צריכה להיות קרקע המיועדת לבנייה של 8 יחידות דיור למגורים לפחות. שנית, הוראת השעה קובעת כי הבנייה בקרקע צריכה להסתיים בתוך שלוש שנים וחצי ממועד המכירה, במקרים שניתן לבנות עד 251 דירות. וכאשר מדובר בקרקע שעליה ניתן להקים מספר גדול יותר של דירות, המגבלה היא סיום הבנייה בתוך ארבע שנים.

נראה כי ככל שהוראת השעה תוארך שוב, בהתאם להוראת סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת, ניתן יהיה לנצל את חלון הזמן לביצוע עסקאות מכר וקומבינציה וליהנות מהטבת מס שפעמים רבות מסתכמת במיליוני שקלים.

הכותבת היא מנהלת מחלקת הנדל"ן וההתחדשות העירונית במשרד עורכי הדין צבי שוב.