חיסכון לכל ילד: 7 מיליארד שקל, 3.3 מיליון ילדים, 1.01% תשואה לשנה

מנתונים שפורסמו היום ע"י מוסד לביטוח לאומי עולה כי מתחילת 2017 ועד היום הופקדו למעלה מ-7 מיליארד שקלים ב-3.3 מיליון תכניות חיסכון לילדים, מהם 5.5 מיליארד שהפקידה המדינה ו-1.5 מיליארד שקלים שהפקידו ההורים • מהנתונים עולה כי 70% מהכספים הופקדו בתכניות חיסכון המנוהלות על-ידי קופות הגמל בעוד שהבנקים זכו בנתח של 30% מהחסכונות

חיים כץ ומאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי / צילום: יוסי זמיר
חיים כץ ומאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי / צילום: יוסי זמיר

שר הרווחה חיים כץ הנחה את הביטוח הלאומי לבדוק כיצד ניתן למקסם את יתרונות תכנית החיסכון הלאומית בעקבות נתונים על ירידה במעורבות ההורים בה. 

תשואה שנתית מזערית של 1.01% לתכניות החיסכון בפרויקט חיסכון לכל ילד של הביטוח הלאומי. מנתונים שמפרסם היום (א') המוסד לביטוח לאומי עולה כי מתחילת 2017 ועד סוף 2018 הופקדו למעלה מ-7 מיליארד שקלים ב-3.3 מיליון תכניות חיסכון לילדים, מהם 5.5 מיליארד שהפקידה המדינה ו-1.5 מיליארד שקלים שהפקידו ההורים.  כאמור בשנת 2018 הניבו החסכונות תשואה של 1.01% בלבד. מהנתונים עולה כי 70% מהכספים, כ-5 מיליארד שקלים הופקדו בתכניות חיסכון המנוהלות על-ידי קופות הגמל שבבעלות גופים מוסדיים בעוד שהבנקים זכו בנתח של 30% מהחסכונות, שהם כ-2 מיליארד שקלים

פרויקט 'חיסכון לכל ילד' נולד בעקבות הגדלת קצבאות הילדים. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים להקמת ממשלת נתניהו הקודמת, ב-2015, הסכים הליכוד לדרישת ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) להגדיל בחזרה את קצבאות הילדים, לאחר שאלה קוצצו בתקופת שר האוצר יאיר לפיד. הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, שהסתייג מהעלות התקציבית הגבוהה של המהלך, העלה את הרעיון להשתמש בתוספת לקצבאות כחיסכון ארוך טווח לילדים עד גיל 18 שבמסגרתו תפקיד המדינה את הסכום הנוסף לתכנית חיסכון על שם הילד עד לגיל 18. בגיל זה יוכל הילד לבחור האם למשוך את כספי החיסכון או להמשיך ולחסוך עד גיל 21. התכנית מאפשרת להורים להשתתף בהפקדות לתכנית בסכום של 50 שקלים לחודש. בנוסף יכולים ההורים לבחור מסלול חיסכון עבור ילדיהם, ובמקרה שאינם עושים זאת, תבחר המדינה עבור הילדים את מסלול החיסכון.

הנתונים שמפרסם הערב המוסד לביטוח לאומי מעידים על ירידה ניכרת המעורבות של ההורים בתכנית: אם בעת השקת התכנית בתחילת 2017 בחרו 67.2% מההורים את מסלול ההשקעה עבור ילדיהם, הרי שכיום עומד שיעור ההורים בוחרים על 45.9% בלבד. בעוד שבתחילת 2017 נהנו מחצית מהילדים מהשתתפות של הוריהם בהפקדות - כיום ירד שיעור הילדים הנהנים מההפקדות הנוספות של הוריהם ל-35.7%. במקרה שבו ההורים אינם בוחרים את מסלול החיסכון עבור ילדיהם תפקיד המדינה את הכסף בקופת גמל שתיבחר אקראית (לילדים עד גיל 15) או בבנקים שייבחרו אקראית (לילדים בגילאי 15-18)

מבין קופות הגמל 'אלטשולר שחם' היא הפופולארית ביותר, אחריה בסדר יורד: 'פסגות', 'הראל', 'מיטב דש', 'מנורה מבטחים' ו'מגדל'. סוגרות את הרשימה: 'אקסלנס נשואה', 'אינפיניטי' ו'קל גמל'. במסגרת החסכונות בבנקים, בנק הפועלים הוא הפופולארי ביותר בקרב ההורים ולאחר מכן: 'בנק לאומי', 'בנק מרכנתיל' ו'בנק דיסקונט'. סוגרים את הרשימה: 'בנק אוצר החייל', ה'בנק הבינלאומי' ו'בנק מסד'.

שר העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ אמר כי הנחה את המוסד לביטוח לאומי לבצע בדיקה מקיפה על תוצרי התוכנית ומה ניתן לעשות כדי למקסם את המתקבל ממנה לטובת הציבור כולו וביתר שאת לאוכלוסיות קשות היום וזאת לדבריו כדי "כדי להבטיח את רצון ההורים הצעירים להוסיף הפקדות בתוכנית 'חסכון לכל ילד' לטובת עתיד ילדיהם. מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר אמר כי "התוכנית הזו היא ייחודית ורלוונטית לכל האוכלוסייה במדינה. בהשקעה סבירה מתקבלת תמורה מרבית לעתיד הילדים והמטרה להבטיח שבעת הבשלת התוכנית הילדים של כולנו יזכו לבסיס כלכלי התחלתי שיסייע להם לקדם את המטרות והיעדים שהציבו לעצמם". שפיגלר הוסיף כי "בהזדמנות זו, אני קורא לכולם להיכנס לאתר הביטוח הלאומי ולהיות שותפים לבחירת המסלול האטרקטיבי והמתאים ביותר עבורם".