פלאפון מבקשת להאריך את השאלת התדרים שקיבלה ממשרד התקשורת

החברה אמורה להחזיר בדצמבר 2019 תדרים שקיבלה ב-2017 בהשאלה • הסיבה: מכרז תדרים חדש שהיה אמור להתפרסם שנה שעברה מתעכב

מנכ"ל פלאפון רן גוראון / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל פלאפון רן גוראון / צילום: שלומי יוסף

חברת פלאפון מבקשת דחייה בהחזרת תדרים שקיבלה בהשאלה ממשרד התקשורת - כך נודע ל"גלובס". החברה פנתה לאחרונה למשרד ובקשה לדחות החזרה של התדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ, שאמורים להיות מוחזרים בסוף 2019. הסיבה לכך היא הדחייה במכרז התדרים שמתכנן משרד התקשורת לפרסם בקרוב לדור החמישי אך עדיין לא נקבע מועד סופי. החברה קיבלה את התדרים ב-2017 בהתניה שהיא תשלם עבורם אגרות תדרים כדין ושמדובר בהשאלה בלבד.

משרד התקשורת הקצה לפלאפון 5 מגה הרץ לשימוש זמני בתחום ה-1,800 מגה הרץ. מדובר בתדרים שנשמרו כעתודה עבור הפלסטינים. התדרים שניתנו לפלאפון הם חלק מהסדר רחב יותר שניתנו לה בתמורה לוויתור שלה על 1 מגה הרץ בתחום ה-850 מגה הרץ שניתנו לשימוש המשטרה. בעקבות זאת, ובעקבות ההיתר שניתן לפלאפון להשתמש בתחום ה-850 שברשותה באופן זמני עד סוף 2019 - יכלה החברה לספק שירותי דור רביעי מתקדמים -LTE Advance.

פלאפון הייתה במצוקת תדרים ביחס למתחרותיה בעקבות החלטתה להסתפק ברכישת 15 מגה בתחום ה-1,800 מגה הרץ במסגרת המכרז לרכישת תדרים דור רביעי ב- 2015. המקובל הוא להפעיל רשת דור רביעי עם לפחות 20 מגה. פלאפון העריכה שתוכל לחתום על הסכם שיתוף רשתות עם מפעיל נוסף כמו אקספון שיביא כנדוניה 5 מגה הרץ לרשת המשותפת, אך בסופו של דבר הדבר לא הסתייע והיא נשארה במחסור בתדרים לעומת מתחרותיה. אקספון חתמה בסופו של דבר על הסכם איחוד רשתות עם סלקום. הפתרון שגובש עם משרד התקשורת הוא שפלאפון תעשה שימוש משותף ב-5 מגה עם חברת הסלולר וואטאניה בעזה. עבור פלאפון ההסכם עם משרד התקשורת היה הזדמנות פז כי הוא אפשר לה לצמצם את הנחיתות מול מתחרותיה למינימום. מבחינתה, גם אם מדובר בהסדר זמני ומשותף, הוא היה כדאי לה. 

הערכה היא שמשרד התקשורת יפרסם בתוך כמה חודשים את המכרז להקצאת תדרי דור חמישי ולכן פלאפון תוכל לרכוש תדרים חלופיים במקום התדרים שהושאלו לה. נזכיר כי משרד התקשורת הוא זה שעיכב את המכרז כאשר על פי תוכנית עבודה קודמת שלו המכרז היה אמור להתפרסם כבר בסוף שנה שעברה ונדחה. בנוסף, לא נראה שיש כרגע ביקוש לתדרים אלה ולכן לכאורה אין סיבה שהמשרד לא ייענה לבקשה.