נמצאים בטינדר? רוסיה הורתה לאתר ההיכרויות להעביר לה פרטי משתמשים

למורת-רוחם של ארגוני זכויות האזרח, רוסיה מהדקת את הפיקוח על הפעילות באינטרנט במדינה: גוף הצנזורה רוסקומנדזור הכניס את טינדר לרשימת השירותים שחייבים לאחסן נתונים ותקשורת של משתמשים ולהעביר אותם לממשלה • הרשויות ברוסיה טוענות כי הרגולציה המוגברת מיועדת למנוע התקפות טרור וסייבר

טינדר / צילום: שאטרסטוק
טינדר / צילום: שאטרסטוק

הרשויות ברוסיה הורו לאתר ההיכרויות טינדר להעביר נתוני משתמשים ומסרים שלהם לממשלה ולסוכנויות ביון. זהו סימן נוסף להידוק הפיקוח של רוסיה על הפעילות באינטרנט במדינה, ולהפרת פרטיות על ידי הקרמלין.

גוף הצנזורה של התקשורת בממשלת רוסיה, רוסקומנדזור, הכניס את טינדר לרשימת השירותים שחייבים לאחסן נתונים ותקשורת של משתמשים ולהעביר אותם לממשלה. יישומים חייבים גם להיות ערוכים להעביר מפתחות הצפנה (קידוד) לסוכנויות ביטחון, כולל שירות הביטחון הפדרלי.

המהלך מגיע על רקע גל של חקיקה שמוסקבה אימצה לאחרונה במטרה לחזק את שליטתה באינטרנט, מהלך שעורר פחד בין ארגוני זכויות אזרח וחופש ביטוי במדינה. שירותים כמו פייסבוק, טוויטר וסנאפצ'ט היו לאחרונה יעדים לדרישות קפדניות יותר בנוגע לנתוני המשתמשים בהם.

הרשויות ברוסיה טוענות שהרגולציה המוגברת מיועדת למנוע התקפות טרור וסייבר. הנשיא ולדימיר פוטין חתם בחודש שעבר על "חוק האינטרנט הריבוני", שיתיר למדינה לנתק למעשה את עצמה מן האינטרנט העולמי. רוסיה תהיה בכך אחת המדינות הראשונות מלבד סין שמנסה להשתלט על האינטרנט ברמה הלאומית.

מוסקבה מנסה זו תקופה ארוכה לשלוט באינטרנט באמצעות חוקים של צנזור אתרים בהתבסס על התוכן שלהם, ועל ידי הטלת עונשי מאסר או קנסות על אנשים שמעליבים את הממשלה ברשת. חוק האינטרנט הריבוני יאפשר לממשלה לשלוט בתנועה הכוללת באינטרנט לתוך המדינה, ובין אזורים בתוכה. במקרי משבר, כמו התקפות סייבר, רוסקומנדזור יוכל להשתלט על האינטרנט ברוסיה ולסנן את התנועה בו.

הרשויות מציגות את חוק האינטרנט הריבוני כאמצעי נחוץ למאבק באיום של התקפות סייבר. לעומתם, תומכי חופש הביטוי מציגים אותו כניסיון לפעול נגד מתנגדי משטר באינטרנט. בשנים האחרונות מתנגדים כאלו ברחבי העולם משתמשים באינטרנט על מנת להעביר מסרים שמטרתם להתסיס את ההמונים ולגייס תמיכה.

ממשלת רוסיה פוסעת על חבל דק בצנזור של האינטרנט, מפני שהמהלך הזה עלול לעורר תגובת נגד, כך לדברי כמה משקיפים. מעמד העסקים שאינו פוליטי עלול להגיב בכעס, מפני שהוא משתמש בחיבורים המהירים ובכיסוי הטוב של האינטרנט בערי רוסיה כדי לקדם את המיזמים המקוונים שלו.

מדינות אחרות הגבילו בשנים האחרונות את תנועת האינטרנט על רקע חשש הולך וגובר מפני הצפת מידע כוזב וביטויי שנאה במדיה החברתית, והשימוש בפלטפורמות מקוונות כדי ללבות יצרים ומתחים.