"זאת הפתעה לראות כיצד בכל רבעון ממשיכות חברות שירותי המחשוב לצמוח בקצב מרשים"

מניות סקטור שירותי ה-IT בת"א נמצאות במגמה חיובית עם תשואות דו-ספרתיות מתחילת השנה • ערן יעקובי, רוסאריו: "החברות מחלקות דיבידנד ויוצרות תשואה יפה למשקיעים, ואני לא מעריך שזה ייפסק בקרוב"

הרבעון הראשון של 2019 היווה המשך של התקופה החיובית ממנה נהנות חברות שירותי ה-IT (מחשוב) שנסחרות בבורסה של תל-אביב, אשר כולן דיווחו בו על צמיחה בשיעור דו-ספרתי בהכנסות ועלייה ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות. בהתאם, גם מניות הסקטור רושמות תשואות חיוביות, ומתחילת השנה עלו רובן בשיעור שנע סביב 30% - כאשר וואן טכנולוגיות  בולטת לחיוב עם תשואה של 56%, וטלדור  בולטת לשלילה עם תשואה של 10%.

"זאת הפתעה לראות מדי רבעון כיצד החברות ממשיכות לצמוח בקצב מרשים", אומר היום (ג') ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר. "ישראל מדינה קטנה עם 7-8 חברות בינוניות-גדולות בתחום, ועוד המון חברות קטנות ובתי תוכנה, ועדיין בכל רבעון הן צומחות וצומחות, מה שמעלה את השאלה איפה תקרת הזכוכית. חלק מהצמיחה היא היציאה החוצה, לחו"ל, בעיקר במטריקס. עניין שני הוא שישראל נמצאת יחסית בפיגור בתחום ה-IT, ולכן כל הזמן יש מכרזים נוספים, כך שמתברר שתקרת הזכוכית לא כל כך קרובה".

לדברי יעקובי, מלבד המכרזים במגזר הציבורי, תחום השכר בו פועלות חלק מהחברות תורם גם הוא לצמיחה, על רקע צמיחת המשק והאבטלה הנמוכה. "כשהמשק צומח, האבטלה נמוכה ומגזר ה-IT המקומי יחסית בפיגור - זה כר מצוין לצמיחה לחברות המגזר", לדבריו.

חברות שירותי המחשוב
 חברות שירותי המחשוב

רוכשות בלי הכרה

החברה בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר ברבעון הראשון היא מטריקס, עם כ-852 מיליון שקל, צמיחה של 10% ביחס לרבעון המקביל. אחריה מלם תים, עם צמיחה של 13%, רשמה הכנסות של 561 מיליון שקל, ו-וואן עם צמיחה של 17% בהכנסות ל-418 מיליון שקל.

בחלק מהחברות הצמיחה בשורה העליונה מגיעה גם בזכות רכישות. בחודשים האחרונים נרשמה קדחת של רכישות בתעשייה, כשהחברות הגדולות בלעו חברות קטנות יותר, ולעיתים גם רכשו חברות מתחומים משלימים ולאו דווקא מתחום ה-IT עצמו.

כך למשל, וואן ביצעה שלוש רכישות תוך חצי שנה: השליטה בחברת ה-BI סנס בי.איי. נרכשה ב-23.5 מיליון שקל; אדוונטק העוסקת בשיווק והטמעת מוצרי תוכנה נרכשה ב-24 מיליון שקל; והשליטה באפ.בי.סי מתחום ה-ERP נרכשה ב-21.1 מיליון שקל.

חילן, שלפני כמה שנים ביצעה רכישה גדולה כששילמה 42 מיליון דולר תמורת נס, רכשה השנה את ITway העוסקת במחשוב ענן תמורת 59 מיליון שקל.

מטריקס ביצעה שתי רכישות: את מידעטק מתחום ה-ERP היא רכשה ב-85 מיליון שקל, ועבור השליטה בדנה הנדסה, שמכניסה את מטריקס לשוק ניהול פרויקטי התשתיות, היא שילמה 52 מיליון שקל. גם טלדור, הקטנה יותר בגודלה, השתתפה בחגיגת המיזוגים והרכישות והיא שילמה 7 מיליון שקל תמורת ליבי טכנולוגיות העוסקת בתחום ה-BI.

מלם תים, מצידה, הייתה צד לשתי עסקאות - באחת כמוכרת ובאחת כרוכשת. לפני כחודשיים היא מכרה 50% מחברת אלטל, העוסקת בתחום שירותי ההדרכה, לאלתא מערכות תמורת 42 מיליון שקל; ולפני חודש, היא רכשה את חברת Webit המספקת פתרונות תוכנה ומעסיקה עובדים מהמגזר החרדי ב-5 מיליון שקל.

נכון לסוף הרבעון הראשון, נראה שלחברות יש עוד מספיק מזומנים בקופות להמשיך במגמת הקונסולידציה. הקופה הדשנה ביותר היא של מטריקס, עם כ-400 מיליון שקל.

"כבר לפני כשנתיים אמרנו שצפויה בתחום מגמת קונסולידציה, ואנחנו רואים שזה קורה ומצפים שזה יימשך", אומר יעקובי. "בסופו של דבר, ליתרון לגודל יש משמעות רבה. כבר הרבה שנים אנחנו רואים רכישות של בתי תוכנה קטנים ובינוניים, וזה יימשך. אבל אני חושב שמתישהו נגיע גם לעידן שבו נראה מיזוגים גם בין החברות הציבוריות הגדולות. טלדור למשל יכולה להיות מועמדת לרכישה".

חילן נושפת בעורפה של מטריקס בשורת הרווח

מבט על שורת הרווח של החברות מראה שהרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של מטריקס הוא הגבוה ביותר, אך חילן נושפת בעורפה, גם אם הכנסותיה נמוכות משמעותית. מטריקס רשמה רווח של 36.4 מיליון שקל על הכנסות של 852 מיליון שקל, ואילו חילן, עם הכנסות של 399 מיליון שקל, הציגה רווח של 30.4 מיליון שקל. לדברי יעקובי, "חילן זה סיפור מדהים. מאוד מרשים מה שהיא הצליחה לעשות עם נס, שהפכה לחברה רווחית, ועם הפתרונות הנכונים של חילן באופן כללי. גם מטריקס מרשימה, ומצליחה לצמוח כל שנה למרות כל הגודל שלה".

מי שרשמה את הצמיחה הגדולה ביותר בשורת הרווח היא טלדור, אם כי במקרה שלה הסכומים ברמה האבסולוטית נמוכים משמעותית. הרווח הנקי המיוחס לבעלי מניות טלדור ברבעון הסתכם ב-2.1 מיליון שקל, לעומת 229 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל, צמיחה של כ-800%. הרווח הזעום ברבעון המקביל נבע מחולשה בעיקר בפעילות החברה במגזר התשתיות - שחיקה ממושכת במגזר זה הובילה את ההנהלה לבצע זעזועים ולהחליף מנהלים, דבר שהשפיע לרעה בטווח הקצר על תוצאות טלדור. בשנת 2018, בניגוד מוחלט למגמה החיובית בשאר החברות, טלדור אף עברה להפסד נקי של 7.5 מיליון שקל והציגה ירידה של 5% בהכנסות. גם ברבעון הראשון, מגזר התשתיות בטלדור המשיך לקרטע, אך החולשה קוזזה בזכות פרויקט משמעותי במגזר המערכות והודות להתייעלות.

כאמור, מניות הסקטור נמצאות במגמה חיובית עם תשואות דו-ספרתיות, לעומת עלייה של כ-7% במדד ת"א 125 מתחילת 2019. לדברי יעקובי, "החברות מחלקות דיבידנד ויוצרות תשואה יפה למשקיעים, ואני לא מעריך שזה ייפסק בקרוב. כרגע אין סיבה לכך, לפחות לא עד שיירדו שולי הרווח - כי כוח האדם בתחום לא זול - ואז באמת נראה האצה של מגמת הקונסולידציה".