רוב היהודים בישראל אוהבים את טראמפ; רוב יהודי ארה"ב - לא

יהודי צרפת מעדיפים להגר לארה"ב, לא לישראל • סקר חדש: 79% מיהודי ישראל מרוצים מהדרך שבה מטפל טראמפ ביחסי ישראל-ארה"ב, אך רק 36% מיהודי ארה"ב שותפים להשקפה זו • ככל שיהודי אמריקאי חילוני יותר, כן גדלה הסבירות שהוא יסתייג מטראמפ • 49% מהיהודים מגדירים עצמם דמוקרטים, 18% - רפובליקאים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: shutterstock
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: shutterstock

 

פער עמוק חוצץ בין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל בסוגיית היחס לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. את ההבדל ניתן לתאר במשפט אחד: הרוב המכריע של יהודי ישראל אוהבים את טראמפ; הרוב המכריע של היהודים האמריקאים - לא. כך עולה מסקר שנערך ביזמת הוועד היהודי האמריקאי (AJC) ושפורסם בסוף השבוע לרגל הוועידה השנתית של הארגון.

ממצא נוסף של הסקר, שנערך בו-זמנית בישראל, ארה"ב וצרפת: בקרב היהודים הצרפתיים ששוקלים או מתכננים להגר, נרשמת עדיפות לארה"ב וקנדה על פני ישראל.

הסקר מצא כי 79% מהיהודים בישראל מרוצים מאוד, או מרוצים פחות או יותר, מהאופן שבו מטפל טראמפ ביחסי ישראל-ארה"ב. אך בקרב יהודי ארה"ב שיעור המרוצים מהיבט זה של פעילות הנשיא הוא רק 36%.

יתר על כן, מידת מורת-הרוח של יהודי ארה"ב מכלל ביצועי טראמפ, לא רק בתחום היחסים עם ישראל, נותרה נמוכה, כפי שהייתה ב-2018: 71%. רק 26% מהיהודים הביעו שביעות-רצון מביצועיו. מידת שביעות-הרצון של האוכלוסייה הכללית מביצועי הנשיא נעה בין 39% ל-42%.

פילוח נתוני המדגם בארה"ב מראה כי שביעות-הרצון הגדולה ביותר מביצועי טראמפ נרשמה בקרב יהודים רפובליקאים (91%) ויהודים חרדים (88%). מהסקר עולה כי ככל שיהודי אמריקאי חילוני יותר, כן גדלה הסבירות שהוא יסתייג מטראמפ. וכך, 50% מהיהודים האורתודוכסים, 69% מהיהודים הקונסרבסטיבים, 82% מהיהודים הרפורמים ו-90% מהיהודים החילוניים הביעו מורת-רוח מביצועי הנשיא (עורכי הסקר מציינים כי גודל המדגמים של קבוצות המשנה דלעיל קטן, יחסית, ולכן צריך להתייחס לממצאים שנוגעים בהן במידה מסוימת של ספקנות).

רוב יחסי של יהודי ארה"ב מוסיף לתמוך במפלגה הדמוקרטית, אך בפעם הראשונה, פחות ממחציתם - 49% - זיהו עצמם כדמוקרטים, בהשוואה ל-51% אשתקד ו-57% שנה קודם לכן. 18% מהיהודים מזהים עצמם כרפובליקאים, עליה קלה בהשוואה ל-16% אשתקד.

ב-2018 נרשמה עלייה בשיעור 74% במספר התקריות האנטישמיות בצרפת בהשוואה ל-2017, וגל האנטישמיות במדינה מניע יהודים רבים לשקול או לתכנן הגירה, על פי מדגם הסקר שנערך בצרפת. 55% מהיהודים שם בחנו ברצינות אפשרות להגר ב-12 החודשים שחלפו; 41% לא חשבו על כך.

בקרב אלה ששוקלים/מתכננים להגר, 29% מעדיפים להגר לארה"ב, 23% היו בוחרים בקנדה, 21% בישראל, 14% בבריטניה ו-13% במדינות אחרות.

17% מכל אלה ששוקלים/מתכננים להגר, אומרים כי המניע שלהם הוא "חשש לעתיד היהודים בצרפת". 21% אומרים שהמניע שלהם כלכלי ו-12% אומרים שעתידה של צרפת נראה להם מפוקפק.

אשר ליהודי ארה"ב, 65% מהם סבורים כי יש הרעה בביטחון הקהילה היהודית שם. 57% אומרים כי האווירה בקמפוסים של האוניברסיטאות עוינת יותר ליהודים בהשוואה ל-2019.