ניסנקורן נגד כחלון בהעלאת גיל פרישה לנשים: "בורח מאחריות"

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים, על רקע הקיצוץ הצפוי בקצבאות הפנסיה • ח"כ ניסנקורן: "הייתה כאן הבטחה של האוצר, ואותה צריך לקיים" • ח"כ פולקמן: "הגיעו למצב הזה בגללך"

משה כחלון ואבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון ואבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (ד') בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים, על רקע הקיצוץ הצפוי בקצבאות הפנסיה של החוסכים הוותיקים החל מחודש אוגוסט בשיעור של 1.26%. אי העלאת גיל הפרישה לנשים מכניסה את הקרנות לגירעון אקטוארי בסכום של כ-200 מיליון שקל - והקרנות מחויבות לממן אותו בקיצוץ הקצבאות.

העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64, שעליה הוחלט עוד ב-2004, מתעכבת בגלל מחלוקת כספית בגין דרישת ועדת הכספים לפצות נשים מבוגרות העובדות במקצועות שוחקים, שייאלצו לעבוד עוד שנתיים, ונשים שאינן עובדות שיידרשו להמתין עוד שנתיים לתחילת קבלת קצבת הזקנה. באוצר דחו את הצעת ועדת הכספים שהוביל יו"ר הוועדה משה גפני בנימוק כי עלותה למשק בלתי סבירה. באוצר מוכנים להציע צעדים בעלות כוללת של 1-2 מיליארד שקל.

יו"ר ההסתדרות לשעבר, ח"כ בסיעת כחול לבן אבי ניסנקורן, קרא לדחות את הפגיעה המתוכננת בגמלאות החוסכים לפנסיה בקרנות הוותיקות כתוצאה מהמבוי הסתום בהעלאת גיל הפרישה לנשים. בדיון פרצה סערה לאחר שניסנקורן תקף את שר האוצר משה כחלון והאשים אותו בבריחה מאחריות. לדברי ניסנקורן "יש 270 אלף גמלאים שעומדים להוריד להם קרוב ל-1.3% מהקצבה שלהם בלי סיבה. זה ביזיון. מדברים על קצבה ממוצעת של 4,000-4,500 שקלים, ולבוא היום ולקחת מהם כמה עשרות שקלים בגלל מחדל של המדינה זה פשוט לצחוק להם בפנים".

ניסנקורן אמר כי "זה נושא פתיר. שר האוצר אמר שבתקופה שלו לא יירד שקל מהגמלה והבטחות צריך לקיים. אני לא מבין את הבריחה מאחריות של שר האוצר. הייתה כאן הבטחה של האוצר, ואותה צריך לקיים". ח"כ רועי פולקמן מ"כולנו" התפרץ לדבריו של ניסנקורן ואמר "הגיעו למצב הזה בגללך. עכשיו הוא חכמולוג להגיד את זה? למה ההסתדרות לא לקחה אחריות?"

ניסנקורן אמר כי שני הפתרונות האפשריים הם דחיית הקיצוץ בפנסיות לינואר ומימון העלות מתקציב המדינה בסכום של כ-140 מיליון שקל, או דחיית הקיצוץ והגדלתו בחישובים האקטואריים. "אגף התקציבים בא ואומר אני לא מוכן להוציא שקל וראש אגף שוק ההון אמר לי בבוקר זה לא בידיים שלי, היועץ המשפטי של משרד האוצר לא מאפשר לי להוציא כסף - זה חלם".

שר הרווחה חיים כץ אמר כי הוא מקווה שמחר יימצא פתרון לבעיה שיאפשר את דחיית הקיצוץ בגמלאות לינואר. "היום יש לי פגישה עם ראש הממשלה בעניין ואני מאד מקווה שמחר זה ייפתר ויידחה לינואר" אמר כץ. כשנשאל על-ידי יו"ר הוועדה משה גפני מה הפיתרון שהוא מציע, אמר כץ כי "יש התחייבות של ראש הממשלה לכסות את הגירעון במידה וגיל הפרישה לא יעלה, כך שאין שום סיבה לפגוע בקיצוץ. אפשר להעלות את גיל הפרישה לקבוצה של הנשים בקרנות הוותיקות בלי להעלות את גיל הפרישה לשאר הנשים בארץ - כלומר בלי השפעה על (גיל קבלת קצבאות הזקנה של) הביטוח הלאומי".

כץ אמר כי "יש 5,000 נשים שעברו את גיל הפנסיה שזכאיות לקצבה ולא רוצות אותה, והן גוף מאזן או משקל-נגד לאותן 5,000 נשים שייפגעו מהעלאת גיל הפרישה". כץ הוסיף כי קיים עודף של חצי מיליארד שקל בקרנות הוותיקות ולכן גם הקיצוץ בקצבאות צריך להיות סביב 1.1% במקום 1.26%.

ח"כ אורית פרקש הכהן (כחול-לבן) אמרה ל"גלובס" לקראת הדיון כי מדובר "במחיר הציבורי שכולנו משלמים בגלל החלטה על בחירות שנבעה ממניעים אישיים. הרי בממשלת מעבר כעת לא ניתן לסגור את הנושא. כך אנו נגררים למצב בו סוגיה חברתית וכלכלית כה משמעותית נגררת חמש עשרה שנה ללא טיפול ומשילות דה פקטו.

"סוגיית גיל הפרישה לנשים סוגיה חשובה ממדרגה ראשונה אולם בכל הממשלה לא נמצא שר במשך כל השנים הללו שיקבל החלטה אמיצה הנדרשת בנושא. כך אנו נמצאים בדיון בכנסת בו שוב יגולגלו העניינים בין פקידים חסרי אונים בשל אוזלת יד של מקבלי ההחלטות.

"אלא אם תהיה הפתעה של הרגע האחרון, כספי הפנסיה של כל אותם אלו שעבדו במשך שנים ארוכות - יקוצצו."

ח"כ מיקי לוי (כחול לבן) זעם על כך שהאוצר לא שלח נציג אגף תקציבים לדיון ואיים לעצור לאוצר תקציבים במיליארדים. "תעבירו הלאה לבניין למטה (הכוונה לאוצר, ע"ב). אם לא תהיה העברה תקציבית למכון הוולקני לא יעבור כלום".