בצל החקירה הפלילית וחובות של עשרות מיליונים: הדירה של אורן קובי באקירוב נמכרה ב-16.5 מיליון שקל

בשל חובות על הדירה, קופת הנשייה תהנה רק ממחצית התמורה • הרוכשת היא לי ניצן, בתו של בעלי ניסקו-קרדן יצחק ניצן • לפני כחצי שנה הודיעה הפרקליטות לקובי כי החליטה להעמידו לדין בכפוף לשימוע, וזאת לאחר שחברת אדמה שיווקה לציבור קרקעות חקלאיות לא מופשרות לבנייה

אורן קובי / צילום: תמר מצפי
אורן קובי / צילום: תמר מצפי

סוף-סוף נמכר: המיני-פנטהאוז במגדלי אקירוב של אורן קובי - לשעבר בעל השליטה בקבוצת לוג'יסטיק (החברה שמאחורי המותג "אדמה"), ששיווקה לציבור הרחב קרקעות חקלאיות לא מופשרות לבנייה - נמכר תמורת 16.5 מיליון שקל; כך עולה מבקשה לאישור המכירה שהגישו כונסי הנכסים של קובי, עורכי הדין חגי אולמן וערן ריף, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

צו כינוס הנכסים על נכסיו של קובי הוטל ב-2016 בעקבות חובות של עשרות מיליוני שקלים ובצל החקירה הפלילית בעניינו. כתוצאה מכך עוקל רכושו של קובי לטובת קופת הנשייה. אולם קופת הנשייה לא תהנה מכל הסכום שיתקבל ממכירת הדירה במגדלי אקירוב. ככל שתאושר מכירת הנכס, ייאלצו כונסי הנכסים להעביר 7 מיליון שקל שיתקבלו ממכירתו לבלהה אנגל, ממנה רכש קובי את הדירה, בלי ששילם את מלוא תמורתו. בנוסף לכך, ייאלצו כונסי הנכסים לשלם את מס הרכישה בגין המיני-פנטהאוז שטרם שולם על-ידי קובי ושעומד על 1.6 מיליון שקל.

הרוכשת של הנכס היוקרתי היא לי ניצן, בתו של איש העסקים יצחק ניצן, אחד מבעליה של קבוצת ניסקו ארדן. ניצן כבר העבירה לכונסי הנכסים מקדמה על-סך 1.65 מיליון שקל בגין הדירה, באמצעות חשבון הבנק של הוריה.

שלוש שנים בשוק

לפני למעלה משנה אישר נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, את הסדר הנושים שהציע קובי, שבמסגרתו הוא התחייב להעמיד מכיסו כ-16 מיליון שקל. לפי ההסדר שאושר, ישולמו 100% מהחובות לנושים בדין קדימה ו-50% מהחובות לנושים הלא מובטחים, החל ממועד האישור ועד שבע שנים קדימה. זאת, בעוד שהיקף תביעות החוב שהוגשו לכונסי הנכסים נגד קובי ונגד החברות שבבעלותו הגיע לכ-176 מיליון שקל. בין נושיו של קובי נכללים מוסדות פיננסים, בהם בנקים ורשויות, שהיקף החובות הנטען כלפיהם מגיע לכ-80 מיליון שקל.

כחלק מהמאמץ להעשיר את קופת הנשייה, מכרו כונסי הנכסים במרוצת השנים מספר נכסים שהיו בבעלות קובי. כך, למשל, במהלך התקופה מאז מונה עו"ד אולמן למפרק "אדמה", מומש חלק מהנדל"ן שהחזיק קובי, לרבות דירה שבבעלותו ביישוב שוהם (תמורת 3.36 מיליון שקל) ודירות שרכש קובי בכספי הלקוחות, בהן דירת יוקרה במגדלי Yoo בתל-אביב שבה התגורר קובי עד לפינויו וארבע דירות נוספות. שווי הנכסים הועבר לקופת הנשייה.

הדירה של קובי במגדלי אקירוב מעסיקה את כונסי הנכסים מזה זמן רב. הדירה שנמצאת בקומה ה-33 היא בעלת שטח ברוטו של 200 מ"ר, ואליה צמודות שתי מרפסות בשטח של כ-46 מ"ר כל אחת, שלוש חניות ומחסן. מאז ספטמבר 2016 מנסים הכונסים למכור אותה, אך במשך תקופה ממושכת לא התקבלו, לדבריהם, הצעות ראויות לרכישת הנכס. כעת הודיעו כונסי הנכסים כי הצליחו למכור את דירת היוקרה של קובי במגדלי אקירוב. 

לפי חוות-דעת שמאית שביקשו כונסי הנכסים, נכון ל-2019 עומד שווי הנכס על 16.8 מיליון שקל, כשהתמורה הצפויה במקרה של מימוש מהיר הייתה אמורה לעמוד על 13.6 מיליון שקל. לכן, כונסי הנכסים סבורים כי מאחר שהצעת הרכש של ניצן עומדת על 16.5 מיליון שקל - סכום העולה של שווי הנכס למימוש מהיר על-פי השמאות - יש לאשר את הסכם המכר.

ניצול שאיפות של אזרחים

לפני כחצי שנה הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) לקובי, לבכירים נוספים בקבוצת "אדמה" ולחברות שבבעלות קובי, כי הוחלט להעמידם לדין, בכפוף לשימוע. מכתבי השימוע כוללים חשדות לריבוי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, איסור הלבנת הון, מסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח ועבירות מס.

לפי כתב החשדות, בשנים 2013-2016 פעל קובי, בצוותא ובאמצעות שאר החשודים, למימוש תוכנית מרמה, שבמסגרתה ניצל את שאיפתם ותקוותם של אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה להבטחת עתידם בבעלות על דירה או נכס מקרקעין אחר. זאת, כדי ליצור תזרים מזומנים גדול ככל הניתן שישולשל לכיסו, לשימושו האישי ולשימוש החברות שבניהולו.

לטענת הפרקליטות, על סמך מצגי-השווא שהציג קובי, הפקידו לקוחותיו בחשבונות חברות הנדל"ן שבבעלותו סכום של כ-26 מיליון שקל. לפי כתב החשדות, כספים אלה מימנו את סגנון חייו הראוותני של קובי, את הוצאותיו, את תשלום חובותיו ואת הצבירה של נכסים אישיים. עוד נטען כי קובי הלבין הון בהיקף של כ-60 מיליון שקל. 

עוד עולה מכתב החשדות כי קובי מסר דיווח כוזב לרשויות המס על הוצאותיו הפרטיות בהיקף של כ-4.8 מיליון שקל, כאילו היו אלה הוצאותיה של חברת "אדמה" במסגרת פעילותה העסקית. בכך, טוענת הפרקליטות, פעל קובי להקטין במרמה ובכזב את חבותו וחבות חברות נדל"ן שבניהולו לתשלום מס הכנסה. 

*** חזקת החפות: אורן קובי ויתר החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה. ההליך הפלילי מצוי בשלב מקדמי, ולכן עומדת לחשודים חזקת החפות, כל עוד לא הורשעו בדין.