בעלי ויקטורי משקיע בקנאביס: "כשראיתי שזה מרוויח פי חמישה מהתחום שלי, הבנתי שעלינו להיות שם"

ויקטורי תרכוש מידי שרון ורעות קומרז מכפר אחים 50% מחברה הפועלת בתחום הקנאביס הרפואי תמורת הקצאת מניות בשווי 20 מיליון שקל • זו הפעם הראשונה שבה גורם קמעונאי בישראל משקיע בתחום הקנאביס באופן ישיר

אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי ובעל השליטה בחברה / צילום: אבי רוקח
אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי ובעל השליטה בחברה / צילום: אבי רוקח

"מי שקונה מניית ויקטורי קיבל מתנה שנקראת קנאביס, ולא ההפך" - כך אומר ל"גלובס" אייל רביד, המנכ"ל ובעל השליטה ברשת קמעונאות המזון, על רקע הדיווח על עסקה מפתיעה עבור מי שעד כה נמנע מהרחבת תחום הפעילות מחוץ לעסקי המזון, ונחשב לשמרן יחסית.

ויקטורי הודיעה היום (ה') כי התקשרה בהסכם, הכפוף להתקיימות תנאים מתלים, לפיו תרכוש 50% מהחברה החקלאית לגידול צמחי מרפא בע"מ - חברה הפועלת בתחום הקנאביס הרפואי תמורת הקצאת מניות ויקטורי בשווי 20 מיליון שקל (לפי מחיר של 49 שקל למניה הגבוה ב-13% ממחיר השוק הבוקר).

בהתאם להסכם, לאחר מועד השלמת העסקה, תעמיד ויקטורי לחברת הקנאביס הלוואות בעלים בסכום מצטבר של 13 מיליון שקל בהתאם למועדים ולאבני-דרך שיפורטו בתוכנית העסקית של חברת הקנאביס. בעקבות הדיווח עלתה מניית ויקטורי  ב-3% לשווי חברה של 640 מיליון שקל.

החברה החקלאית לגידול צמחי מרפא הוקמה ב-2017 על-ידי שרון ורעות קומרז במשק בכפר אחים באזור קריית מלאכי. לדברי רביד, החברה מעסיקה חמישה עובדים בלבד שיודעים לייצר ארבעה סבבי גידול בשנה, המייצרים כ-3.5 טון לסבב.

רביד מדגיש כי מדובר בחברה "בלי מותגים כמו השמות שרצים בעיתונים של יו"ר כזה או אחר. לחברת המטרה יש הסכמי מכירה לשלוש שנים הקרובות על כל הסחורה שאנחנו יכולים לייצר כרגע".

"רוב מוחלט היו בעד"

על השקעתו בקנאביס אמר היום רביד בשיחה עם "גלובס" כי "אני שם רק בגלל הרווח. כשראיתי שזה מרוויח פי חמישה עד פי שבעה ממה שהתחום שאני עוסק בו מרוויח, הבנתי שאנחנו צריכים להיות שם".

רביד ציין עוד כי "חוות גידול הקנאביס בנויה ומוכנה, בשבוע הבא מתחילים להכין את המכה הראשונה. זה לא משהו כמו שאחרים אומרים 'נקים פה, נקים שם'. זה כבר עסק מוקם".

יש גם תוכנית ליצוא?

"אנחנו מכוונים לשם, אבל בגלל שאנחנו פרקטיים, אנחנו מסתכלים קודם על מה שיש לנו ביד. כרגע אנחנו מדברים על מקומי, אין כרגע אישור ליצוא, יצוא יהיה בעתיד. אם היום המחיר מכירה הממוצע שלי הוא 6.80 שקלים לגרם קנאביס (לשיווק למפיצים מורשים), אז היצוא יהיה קרוב לכפול, אבל אני לא מפנטז, אני כרגע חי על מה שיש".

אתם נחשבים לחברה שמרנית שעד היום התמקדה רק במזון, ונמנעה מלפזול אפילו לתחומים משיקים כמו פארם. מה שינה את זה?

"אנחנו לא הולכים ללמוד חקלאות, אם זאת השאלה. אל תשכחו שזה לא ג'וינטים של הרחוב, מדובר במוצר רפואי. מבחינתי זו השקעה: קנאביס זה עולם שאני רואה בו רווח, וסופרמרקטים זה העבודה שלי".

בניסיון להדוף ביקורת על המהלך, אומר רביד: "כל אלה שמלעיזים כרגע למה אייל נכנס - כשברק רוזן נכנס לא שאלו אותו למה, אבל היום שואלים 'למה אייל נכנס, אתה תמשיך למכור במבה כל החיים שלך'. רוב החברות בתחום הקנאביס היו במשא-ומתן עם החברה הזו לקנות אותה, והנה בסוף מישהו לא מהענף קנה אותה. הזמן עובר מהר, ובעוד שני רבעונים זה כבר יתבטא בדוחות, ואז לא יבינו למה אני מרוויח יותר מכל קמעונאי אחר".

למה לא ביצעת את העסקה בפרטי? זו הייתה עסקה גדולה מדי עבורך?

"אולי עשיתי טעות, אולי לא. לקחתי את אחד הדח"צים שלי איתי לחברה לשמוע את דעתו, הוא רואה חשבון מפולפל, והוא אמר לי 'יהיה לי קשה להגיד שלא ראיתי, זה יותר מדי טוב בשביל שזה לא ישב בויקטורי'. פנינו לדירקטוריון, שאמר 'זה לא נשמע לנו טוב, אבל תלכו לעבודה כלכלית'. לפני שבוע קיבלנו עבודה כלכלית, והם הצביעו בעד ברוב קולות מוחלט. כשרואים את העבודה הכלכלית, גם אם חותכים את זה לשניים, היא מרוויחה יותר מויקטורי".

רשת המזון ויקטורי מפעילה כ-50 סניפים. בניגוד למתחרות שלה בענף המזון, ויקטורי התמידה לאורך השנים במיקוד בעסקי במזון בלבד. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שבה גורם קמעונאי בישראל משקיע בתחום הקנאביס באופן ישיר. בעל השליטה בסופר-פארם ליאון קופלר השקיע בתחום באופן אישי אך לא דרך הרשת, אף שהיא בעצמה משווקת את המוצר.