10 ימים לפני מועד ההגשה: הוארך המכרז לרישיונות חיפוש גז ונפט

הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה הודיע על הארכה של חודש בהליך התחרותי לקבלת רישיונות חיפוש גז ונפט בים • המועד המקורי להגשת הצעות היה בעוד כ-10 ימים, ב-17 ביוני, וכעת יוארך ההליך עד ל-15 ביולי • ההכרזה על הזוכים תתקיים ב-12 באוגוסט

אסדת גז "לוויתן" / צילום: אלבטרוס
אסדת גז "לוויתן" / צילום: אלבטרוס

הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה הודיע על הארכה של חודש בהליך התחרותי לקבלת רישיונות חיפוש גז ונפט בים. המועד המקורי להגשת הצעות היה בעוד כ-10 ימים, ב-17 ביוני, וכעת יוארך ההליך עד ל-15 ביולי. ההכרזה על הזוכים תתקיים ב-12 באוגוסט.

במשרד האנרגיה מנמקים זאת בפניות מחברות שרכשו את מסמכי ההליך התחרותי, אך ההליך כולו נעשה על רקע כישלון ההליך הראשון ב-2017. אז, רק שתי חברות ניגשו וזכו בשישה מתוך 20 בלוקים (אזורי חיפוש) שהוצעו בו. החברות היו אנרג'יאן היוונית-בריטית ו-ONGC ההודית.

במשרד האנרגיה שינו את ההליך, כדי לשפר את האטרקטיביות שלו. הפעם ההתמודדות תהיה על מקבץ רישיונות, שכולם יהיו מסביב למבנה גיאולוגי שעשוי להתאים להפקת גז ונפט. בסך-הכול יוצעו 19 בלוקים בגודל 400 קמ"ר כל אחד, בחמישה מקבצים שגודלם מגיע עד 1ף600 קמ"ר. המקבצים נמצאים במרכז ובדרום המים הכלכליים של ישראל. המתמודדים מקבלים גם מידע גיאולוגי נרחב יותר, כולל סקרים סייסמולוגיים.

לפי תנאי ההליך, הערבות לכל רישיון היא 2.5 מיליון דולר, ועל כל בלוק נוסף יהיה על המתמודדים להוסיף חצי מיליון דולר לערבות. ערבות נוספת תועבר לפני ביצוע הקידוח. רישיון חיפוש יינתן למשך שלוש שנים, ואחריהן ניתן לבקש ארכות, עד לארבע שנים נוספות (בתנאי שבשטח נעשות עבודות קידוח).

לפי הערכות משרד האנרגיה, יש בישראל עוד כ-2000BCM, פי שניים מהכמות שהתגלתה עד כה. אולם כאשר צורכי המשק הישראלי בגז מסופקים למשך יותר מ-20 שנה (ועוד נותר חצי מהגז ליצוא), על המשקיעים למצוא שווקי יצוא כדי להפוך את ההשקעה לכדאית.