קריסת גשר התאורה בהר הרצל: המדינה תובעת את החברה שהקימה את הגשר ושניים ממנהליה

באסון שהתרחש ב-2012 הלכה לעולמה סגן הילה בצלאלי ז"ל, ונפצעו שני חיילים נוספים • התביעה הוגשה בהמשך להרשעתם בגרימת מוות ברשלנות ובשתי עבירות של חבלה ברשלנות של מהנדס המבנים, יועץ הבטיחות, שני מנהלים מחברת "עיצוב במה" והחברה עצמה

הילה בצלאלי ז"ל. נהרגה באסון בהר הרצל / צילום: דובר צהל
הילה בצלאלי ז"ל. נהרגה באסון בהר הרצל / צילום: דובר צהל

פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר תביעת שיפוי נגד חברת "עיצוב במה בע"מ" ושני מנהלים בחברה, שהקימה את גשר התאורה שקרס במהלך החזרות לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בשנת 2012 וגרם למותה של הקצינה סגן הילה בצלאלי ז"ל ולפציעתם של שני חיילים נוספים.

התביעה, שהוגשה בשם משרד הביטחון ומשרד התרבות והספורט, הוגשה גם נגד מהנדס המבנים ויועץ הבטיחות ששירותיהם נשכרו לצורך הקמת הגשר וכן נגד שלוש חברות ביטוח שביטחו את חבותם הכספית של הנתבעים המעורבים בהקמת גשר התאורה בעקבות קריסתו.

לפי גישת המדינה, הגשת התביעה מבטאת עיקרון, שלפיו לצד חובת המדינה להיטיב לגמול ולתמוך במשפחות שאיבדו את יקיריהם ובחיילים שנפגעו בעת מילוי תפקידם הצבאי, ראוי כי הוצאות אלה יושבו לקופה הציבורית על-ידי אלה שנמצאו אחראים לאסון ועל-ידי חברות הביטוח שביטחו את חבותם הכספית בשל כך.

כמו כן תובעת המדינה - באמצעות משרד התרבות והספורט, כמי שאמונה על קיום טקס הדלקת המשואות ואשר הזמינה את השירותים להכנתו, ארגונו והקמת מבנים הדרושים לקראתו - בגין הנזקים שנגרמו לה בשל האירוע. בין ההוצאות הנוספות אפשר למנות תשלומים שמרכז ההסברה נדרש לשלם עבור אספקת ציוד במקום הציוד שניזוק והוצאות בגין ההתקשרות עם ספקים חלופיים.

את התביעה הגיש עו"ד יואב דור מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי), בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה וחטיבת התביעות והביטוח באגף היועמ"ש של משרד הביטחון.

כתב התביעה הוגש בהמשך להליך פלילי שהתקיים עקב האסון, ובמסגרתו הורשעו בגרימת מוות ברשלנות ובשתי עבירות של חבלה ברשלנות מהנדס המבנים, יועץ הבטיחות, שני מנהלים מחברת "עיצוב במה" והחברה עצמה.

על-פי ממצאי הכרעת הדין של בית המשפט המחוזי מינואר השנה, המכנה המשותף שעלה בכל הנוגע לקריסת המבנה היה שילוב של היעדר תכנון ופיקוח הנדסי על הקמת המבנה ושימוש באביזרים שהותקנו בו אשר חלקם אינם מתאימים ומקובלים לבניית מבנה מסוג זה.

בהתאם נכתב בהכרעת הדין כי "הקריסה היא תוצר של חולשות המבנה, שנבעו מכך שלא תוכנן לעמוד בכוחות עמם נדרש להתמודד במישור האופקי, ממילא לא זכה בליווי הנדסי שיוודא כי הוקם בהתאם לתכנון ובצורה יציבה, ולכן קרס כשהופעלו עליו כוחות בעצמה שמעל לתסבולתו. עוד לא דובר בכוחות העולים על העומס בו היה צריך המבנה לעמוד לו תוכנן והוקם כראוי".

בכתב התביעה טוענת הפרקליטות כי המדינה, באמצעות משרד הביטחון, שילמה ותשלם בעתיד להורי המנוחה, ששירתה במועד האירוע כקצינת ארגון רפואה ונבחרה לחיילת מצטיינת, תגמולים מכוח חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום). כמו כן נטען כי המדינה שילמה כבר וכן תשלם בעתיד, באמצעות משרד הביטחון, תגמולים לנפגעים לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), וזאת בשל נזקי הגוף שנגרמו להם באירוע.

לפי שני חוקים אלה, מכוחם פיצתה המדינה את הנפגעים באסון, זכאית המדינה להיפרע בעד תשלומים ששילמה ושהיא עתידה לשלם מכוחם, מידי מי שאחראים לפצות את עיזבון המנוחה ואת החיילים שנפגעו עד לסכום שבהם הם חבים לפי פקודת הנזיקין. נטען כי מדובר בסכומים ניכרים ששולמו בעבר וישולמו בעתיד.

עד מועד זה לא התקבלה תגובתה של חברת "עיצוב במה בע"מ".