המרוץ לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים מתחמם: שלושה מועמדים פנימיים ושניים שפרשו מהבנק לאחרונה

שלושת המנהלים המכהנים שהגישו את שמותיהם לוועדה הם ארז יוסף, גולן שרמן וידין ענתבי, ואליהם מצטרפים יעקב אורבך ודני קולר, שהיו מראשי הבנק בעבר ופרשו • רונן שטיין הודיע כי לא הגיש את מועמדותו לתפקיד וכי הוא פורש מהבנק לאחר 26 שנה • גורמים המעורים במצב ציינו כי בוועדה התקבלו יותר מעשר מועמדויות

אריק פינטו ועודד ערן \ צילום: איל יצהר
אריק פינטו ועודד ערן \ צילום: איל יצהר

המרוץ לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים קרב לרגע השיא: לפחות שלושה חברי הנהלה בבנק ועוד שני חברי הנהלה בכירים לשעבר הגישו לוועדת האיתור של דירקטוריון הבנק את מועמדותם, והם מתחרים על הכיסא שמפנה המנכ"ל אריק פינטו. ככל הידוע, שלושת המנהלים המכהנים שהגישו את שמותיהם לוועדה הם ארז יוסף, גולן שרמן וידין ענתבי, ואליהם מצטרפים יעקב אורבך ודני קולר, שהיו מראשי הבנק בעבר ופרשו.

בשבוע שעבר אחד המועמדים הבכירים לתפקיד, ראש חטיבה ומשנה למנכ"ל הבנק, רונן שטיין, הודיע כי לא הגיש את מועמדותו לתפקיד וכי הוא פורש מהבנק לאחר 26 שנה. זה קרה בסמוך למועד האחרון שקבעה ועדת האיתור לתפקיד. גורמים המעורים במצב ציינו כי בוועדה התקבלו יותר מעשר מועמדויות.

האיש שאחראי על מציאת המנכ"ל החדש הוא יו"ר בנק הפועלים עודד ערן, שעומד בראש ועדת האיתור. המועד האחרון להגשת מועמדויות לוועדה חל ב-4 ביוני. עם זאת, הוועדה שומרת לעצמה את האפשרות לפנות למועמדים ראויים. מהבנק דווח לאחרונה כי היא "עשויה לפנות ביוזמתה למועמדים פוטנציאלים נוספים". על פי הערכות בשוק, יו"ר הבנק שואף לבחור במנכ"ל החדש בהקדם, ואולי אף בתחילת יולי.

אף שנראה כי מדובר בהליך פתוח והוועדה טרם הכריעה, הרי שבעשורים האחרונים מנכ"ל הבנק מונה מבפנים, ולרוב נבחרה דמות דומיננטית בהתאם לציפיות המוקדמות. בהקשר זה דווח לאחרונה כי יוסף ושרמן, כמו גם שטיין שפרש מהמרוץ ומהבנק, זוכים לאמון מצד המנכ"לים הקודמים. בשוק הבנקאות מעריכים כי התפקיד יוצע לבסוף למועמד פנימי.

אז מיהם חמשת המועמדים הפנימיים כיום ועד לאחרונה? יוסף, ה-COO) Chief Operating Officer) של הבנק ומי שנחשב למקורב למנכ"ל הנוכחי פינטו ובאופן לא רשמי אף צוין לא אחת כמספר 2 בבנק. הוא נחשב למועמד מרכזי, ששמו סומן יחסית מהתחלה. עדות למעמדו המרכזי בבנק התקבלה לאחרונה כשנשא דברים, בדומה לעוד מנהלים בכירים, בנוגע ל"אני מאמין" שלו לעתיד הבנק, בפורום ה-100 של הבכירים בבנק ובכללם היו"ר.

מי שעוד נחשב כמקורב למנכ"ל היוצא פינטו הוא גולן שרמן, שמונה רק אשתקד לחבר הנהלה וראש חטיבת החדשנות, ונחשב למנהל מנוסה ומוערך בבנק. יחד עמם הגיש מועמדות גם ידין ענתבי, בעבר הממונה על שוק ההון והביטוח, וכיום ראש חטיבת שווקים פיננסיים.

לצד שלושת המנהלים הפנימיים, גם קולר, שהודיע לפני כשנה על פרישתו מהבנק, בו שימש כממונה על חטיבת שווקים פיננסיים, ואורבך, שכיהן בבנק בשלל תפקידים במשך 38 שנה ובכלל זה כראש החטיבה העסקית בבנק. לאחר עזיבתו את הבנק אורבך הצטרף לקבוצת דלק כמנהל פיתוח עסקי וכיום הוא שותף בכיר בחברת הייעוץ העסקי גיזה זינגר אבן.

תפקיד מנכ"ל בנק הפועלים נפתח לתחרות באפריל השנה, ומוקדם מהצפוי, לאחר שהמנכ"ל פינטו הפתיע והודיע על פרישתו מהתפקיד, בסוף השנה הנוכחית. על פי הערכות, ככל שהדירקטוריון יקדים להכריע על זהות המחליף וככל שיהיה זה מועמד פנימי, פינטו יעזוב מוקדם יותר.

מנכ"ל בנק הפועלים אינו התפקיד הבנקאי היחיד שפנוי כיום, וזאת מאחר שבשבוע שעבר הודיעה מנכ"לית דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, על כוונתה לפרוש מהבנק לטובת שותפות בכירה בקרן פימי.