לקראת ההסדרה: עיריית ת"א מגבילה את מספר הקורקינטים להשכרה

אם בתחילת העשור האופניים להשכרה של תל-אופן מילאו את תל-אביב, ואחר-כך דהרו על המדרכות האופניים החשמליים - השנה האחרונה הייתה זו של הקורקינטים להשכרה • ביום חמישי הקרוב, אם לא יהיו דחיות נוספות, תפרסם עיריית תל-אביב מסמך הסדרה לקורקינטים ולאופניים להשכרה

בעוד בניית מערכת הסעת המונים בגוש דן מתקדמת לאיטה, הפתרונות לתחבורה אישית משתנים בקצב מסחרר. אם בתחילת העשור האופניים להשכרה של תל-אופן מילאו את העיר, ואחר-כך דהרו על המדרכות האופניים החשמליים, השנה האחרונה היתה זו של הקורקינטים להשכרה. רק לפני תשעה חודשים החלה בירד, הראשונה בחברות השכרת הקורקינטים, לפעול בתל-אביב, וכבר יש בעיר יותר מעשרת אלפים כלים אלה, לפני נתוני החברות. זאת, בנוסף לכ-3000 אופניים להשכרה של מובייק, שגם אותם אפשר להשאיר בכל מקום ולא בתחנת עגינה כמו תל-אופן.

הקורקינטים הם פתרון תחבורה מתאים לק"מ האחרון, זה שמקשר בין תחנת הרכבת למקום העבודה או הבית, ומהירותם של הקורקינטים להשכרה מוגבלת מהירות ומתאימה לחוק בישראל, בניגוד לאופניים חשמליים רבים. אולם, מספרם העצום יצר צפיפות על שבילי האופניים והמדרכות, והעובדה שניתן להשאיר אותם בכל מקום הביאה לבעיה חדשה, הם הושארו גם במקומות שהיו הפרעה להולכי רגל ולמשתמשי הדרך האחרים.

בימים הקרובים, אם לא יהיו דחיות נוספות, תפרסם עיריית תל-אביב מסמך הסדרה לקורקינטים ולאופניים להשכרה. לבד מהוראות על המקומות המותרים להותרת הקורקינטים, שלא יחסמו חניות או מדרכות ולא יהיו מטרד לציבור (אחרת יוחרמו), החידושים המרכזיים בהסדרה היא חיוב לפעול בכל רחבי העיר, כולל שכונות בדרום תל-אביב בהן החברות נמנעו מפעילות עד כה וגם הגבלה של מספר הקורקינטים. לפי מיטל להבי, סגנית ראש העיר והממונה על התחבורה, הגדלת מספר הקורקינטים נועד להגדיל את נתח השוק ומעתה, כדי לקבל אישור להגדלת מספר הכלים להשכרה יהיה תלוי בהוכחה של מספר השימושים בכל קורקינטים או אופניים ביום. אם יש יותר מארבע או חמש נסיעות, כנראה שהשימוש והפיזור בעיר הם מתאימים. כך אפשר יהיה להבטיח שהכלים להשכרה יענו על ביקוש ולא ייערמו ברחובות.

חברות הקורקינטים מנסות להוכיח כעת כי הכלים שלהם הפכו לפתרון תחבורה חשוב בעיר. לפי נתונים שמפרסמת בירד, 25% מהרוכבים משתמשים בקורקינטים כתחבורה משלימה לרכבת או לאוטובוס, מרבית הנסיעות בבירד הן בשעות הבוקר, בין 8:00 ל-10:00 ובערב, בין 17:00 ל-19:00. כלומר, הקורקינטים משמשים לנסיעות לעבודה וממנה, ולא לפנאי.

לפי נתונים שמפרסמת ליים, המתחרה, השעות בהן הדרישה לקורקינטים היא הגבוהה ביותר בימי חול הן בין 16:00 ל- 18:00 , כלומר, בסיום יום העבודה. בבוקר יש שיא נוסף, ונמוך יותר בביקוש, בין 8:30 ל- 9:30 . בחברה לא מוצאים הבדלים בביקוש בין ימי החול, אך הימים בהם הקורקינטים עובדים קשה יותר הם שישי ושבת, בהם אין תחבורה ציבורית. השעות 9:30-11:30 הן שעות שיא נוספות.

מספר הנסיעות היומי הממוצע לקורקינט הוא מעל 5 , ובכל נסיעה הוא גומא 2.5 ק"מ בממוצע. משך הזמן החציוני לנסיעה הוא 10 דקות, אך בחברה לא מוכנים לבצע לפרסם את ממוצע משך הנסיעה. נסיעה של עשר דקות תעלה לרוכב עשרה שקלים, יותר מאוטובוס אך פחות ממונית. ליים ובירד לא מפרסמים מפות מפורטות של אזורי הביקוש, אך לפי מפות חלקיות נראה כי השימוש הגבוה ביותר בקורקינטים הוא במרכז העיר ולצד תחנות רכבות.

הפופולריות הרבה של הקורקינטים 'ללא מעגן' משפיע גם על שירות תל-אופן הותיק שמסבסדת העירייה והפופולריות שלו הולכת ופוחתת. החוזה עם החברה המפעילה, FSM, מסתיים בסוף 2020 ובעירייה שוקלים האם לסיים אותו, או לקבל את הצעת החברה להשכרת אופניים חשמליים. לפי להבי, המחירים הנמוכים של תל-אופן מפחיתים גם המחירים של מתחרותיה, חברות הקורקינטים להשכרה, ובלעדיה עלולים המחירים לעלות.