פרשת טלגראס: כתב אישום נגד ארז שמואלי בגין הלבנת הון באמצעות מטבעות קריפטו

לטענת הפרקליטות, מדובר באחד מכתבי האישום הבודדים המייחסים הלבנת הון באמצעות מטבעות דיגיטליים, והראשון המוגש בגין עיסוק בהלבנת הון "מקצועית", במסגרת עסק המעניק שירותי קנייה ומכירה של מטבעות קריפטו • עורכי דינו של שמואלי: "הוא רומה, לא הייתה לו כל יכולת לדעת שמדובר בכספים אסורים"

עסקאות המבוצעות באמצעות מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
עסקאות המבוצעות באמצעות מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

הבוקר (ד') הוגש כתב אישום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד ארז שמואלי, תושב גבעתיים בן 33, בגין עבירות של הלבנת הון ושימוש בעורמה, מרמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס, במסגרת "פרשת טלגראס". 

לפי פרקליטות המדינה, מדובר באחד מכתבי האישום הבודדים המייחסים הלבנת הון באמצעות מטבעות דיגיטליים (ביטקוין וריפל), והראשון המוגש בגין עיסוק בהלבנת הון "מקצועית", במסגרת עסק המעניק שירותי קנייה ומכירה של מטבעות וירטואליים.

כתב האישום, שהוגש על-ידי עורכות הדין שירי רום ויעלה הראל ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, מייחס לשמואלי שני אישומים: לפי האישום הראשון, החל במאי 2018, לכל המוקדם, ועד למועד מעצרו ב-12 במרץ 2019, ניהל שמואלי עסק למסחר במטבעות דיגיטליים. נטען כי לצורך הקמת העסק וניהולו רכש שמואלי לכאורה ביטקוין וריפל, על מנת שישמש אותו בעתיד לצורך מכירה לרוכשים פוטנציאליים שיפנו אליו כדי שימכור להם מטבעות אלה, וזאת במסגרת העסק.

לפי כתב האישום, שמואלי החזיק בביתו בארנק Ledger ייעודי לטובת העסק, מסוג "multi-address wallet" - ארנק שבאופן אוטומטי מסווה את כתובתו בעת העברת מטבע ביטקוין אליו או מתוכו, כך שברישום הטרנזקציה במערכת הבלוקצ'יין תירשם כתובת ארנק פיקטיבית שונה בכל טרנזקציה ולא כתובתו של הארנק.

במסגרת העסק הפיק שמואלי, לפי כתב האישום נגדו, הכנסות של לפחות 2,690,000 שקל, תוך שהוא נוקט עורמה ותחבולה במזיד ובכוונה להשתמט ממס, בכך שהסתיר מרשויות המס את כל פעילותו בעסק לקנייה ולמכירה של מטבעות קריפטוגרפיים (לכאורה).

האישום השני, כמו גם האישום הראשון, נוגעים כאמור לפרשה שזכתה לכינוי "פרשת טלגראס", שבה נעצרו בשורת מעצרים דרג הניהול הבכיר של קבוצת הטלגרם "טלגראס" - קבוצת מכירת המריחואנה שפועלת באפליקציית טלגרם. באפריל האחרון הוגשו נגד רבים מהם כתב אישום.

באישום הנוגע לפרשה זו מואשם שמואלי בכך שבמספר רב של הזדמנויות מכר לאחד ממנהלי טלגראס, רן בוגנים, מטבעות ביטקוין בסכום כולל של כ-900 אלף שקל והעבירו לכתובות של ארנקים דיגיטליים שמסר לו בוגנים.

לפי האישומים, הנאשם ובוגנים התכתבו ביניהם בנוגע להמרת הכסף משקלים חדשים לביטקוין באמצעות שימוש ייעודי בטלגרם, והשתמשו לצורך כך בשמות בדויים. זאת, כדי לסייע בהסתרת הרכוש, מיקומו ובעלי הזכויות בו (לכאורה).

לפי האישום, כשמנהל או עובד בארגון ביקש לקבל את שכרו בביטקוין, היה הנאשם מעביר את פרטי ארנק הביטקוין שלו לבוגנים או לגורם ממונה אחראי מטעם הארגון, ובהמשך לכך היה בוגנים פונה לנאשם, מעביר לו סכום כסף במזומן במסירה אישית, וכנגד סכום זה היה הנאשם מעביר ביטקוין, מתוך ארנק לדג'ר ששימש אותו לצורכי העסק, לארנק דיגיטלי שאת פרטיו היה בוגנים מעביר לידי הנאשם. הנאשם ובוגנים לא ערכו רישום כלשהו על קבלת סכומי הכסף ועל העברת הביטקוין לבוגנים.

יצוין כי עם הגשת כתב האישום הוגשה בקשה לקביעת תנאים מגבילים, וכן הוגשה בקשה למתן סעדים זמניים לצורך החזקת הרכוש שנתפס לצורך חילוטו בתום ההליך, אם יורשע הנאשם בעבירות המיוחסות לו. בתוך כך, בית המשפט התבקש לאשר ליחידת החילוט באגף האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי במשרד המשפטים למכור את המטבעות הדיגיטליים ולהמירם לשקלים חדשים, כדי למנוע מצב של ירידת ערך פתאומית בשעריהם של מטבעות אלה.

החקירה נוהלה על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה ויחידת הסייבר בלהב 433 ויחידת יהלום ברשות המסים.

עורכי דינו של שמואלי: "הוא רומה"  

עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין ועו"ד ירון לונדון, המייצגים את ארז שמואלי, מסרו בתגובה כי "מחומר החקירה עולה בצורה ברורה ומפורשת כי ארז שמואלי רומה על-ידי רן בוגנים, חבר בארגון טלגראס, שהציג את עצמו בכזב כמתווך תמים בעסקאות ביטקוין. הפרקליטות קיבלה באופן חלקי את עמדתנו בשימוע, והחליטה שלא לכלול את ארז כחלק מארגון הפשיעה טלגראס, ועל כן הוגש נגדו כתב אישום נפרד, ללא קשר לארגון הפשיעה.

"אנו בטוחים כי לאחר שבית המשפט ייחשף למכלול הראיות, הוא יקבע כי ארז שמואלי רומה, ולא הייתה לו כל יכולת לדעת שמדובר בכספים אסורים. באשר לעבירות המס, הסכום ששמואלי הרוויח מכל נושא המסחר בביטקוין הוא פערי שערים של עשרות אלפי שקלים לכל היותר, שגם ביחס אליהם יוכח כי לא בוצעה כל עבירה". 

*** חזקת החפות: ארז שמואלי הוא בגדר נאשם במעשים המיוחסים לו בכתב האישום, וכל עוד לא הורשע בדין, עומדת לו חזקת החפות.