אמריקה הלטינית: תחילת התיקון או חזרה לשחיתות

ביום ראשון הקרוב ייצאו כ-7.5 מיליון תושבים בגואטמלה להצביע בבבחירות הכלליות לקונגרס ולנשיאות • גואטמלה קטנה יחסית למדינות אחרות באמריקה הלטינית, שסובלות רובן משחיתות שלטונית, אך בהמשך השנה יתקיימו בחירות במדינות נוספות ביבשת, וייתכן שגואטמלה תהיה הסנונית שתבשר על שינוי צפוי - או על שימור המצב הקיים

גואטמלה, בדרך לתיקון או שוב שחיתות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
גואטמלה, בדרך לתיקון או שוב שחיתות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

"הם מדברים על כישלון הסוציאליזם. אבל איפה היא בדיוק הצלחת הקפיטליזם באפריקה, באסיה ובאמריקה הלטינית?". הציטוט הזה מפיו של פידל קסטרו מקובה מצביע על כל מה שרע באמריקה הלטינית. הבעיה היא לא בשיטה הכלכלית - הבעיה היא בשחיתות.

כאשר השלטון מושחת, השאלה של שיטה כלכלית היא שולית. מה זה משנה אם השלטון שודד את העם בשיטה קפיטליסטית או בשיטה סוציאליסטית? בשני המקרים משאבי הציבור מגיעים לשלטון ולא לעם. חוסר היכולת של יבשות שלמות לעקור מן השורש את ההתנהלות המושרשת של שחיתות פוליטית, וקבלת השחיתות כנורמה מקובלת, הם שאינם מאפשרים למדינות רבות לצמוח ולשפר את רווחת התושבים. השאלה מהו סוג הצמיגים שיש לרכב רלוונטית רק אם לרכב יש מנוע. מדינה מושחתת, כמוה כרכב בלי מנוע, ולכן שאלת הצמיגים, שהם השיטה הכלכלית, היא חסרת משמעות.

תוצר לנפש במונחי כוח קנייה בדולר ארהב
 תוצר לנפש במונחי כוח קנייה בדולר ארהב

גואטמלה: נקודות עיקריות ומספרים

שטחה של גואטמלה הוא 109 אלף קמ"ר והיא ממוקמת במרכז יבשת אמריקה. המדינה גובלת עם מקסיקו מצפון, בליז מצפון מזרח, הונדורס ממזרח, אל סלבדור מדרום מזרח ומדרום, האוקיינוס השקט.

אוכלוסיית גואטמלה עומדת על כ-17.5 מיליוני תושבים, כ-32% מהאוכלוסייה הם מתחת לגיל 15 וכ-43% מתחת לגיל 20. השפה הרשמית במדינה היא ספרדית, אך כ-19% מהאוכלוסייה הם אנאלפביתים וקיימת הגירה שלילית של כ-0.2% בשנה. הגיל הממוצע של הנשים בעת הלידה הראשונה הוא מעט מעל 21, וכמות הילדים הממוצעת לאישה היא 2.9. המשמעות היא שפירמידת הגילאים של גואטמלה צפויה להשתנות בשנים הקרובות.

בהקשר הכלכלי, לגואטמלה היה תמ"ג בהיקף של כ-75.6 מיליארד דולר בשנת 2017, המשקף תוצר בהיקף של כ-7,400 דולר לנפש במונחי כוח קנייה, ויחס החוב-תוצר עומד על כ-24%. צמיחת התוצר עומדת על כ-3.5% בשנה, ומדובר על עלייה בצמיחה ביחס לצמיחה של 2% אשתקד. שיעור האבטלה נמוך מ-3%, ועומד על 2.8% בלבד.

הריבית בגואטמלה עומדת על 2.75% מאז חודש נובמבר 2017 (הפעם האחרונה שבה הבנק המרכזי במדינה הוריד את הריבית) ושער החליפין של הקצאל (המטבע המקומי) מול הדולר האמריקאי עומד על 7.7.

בשנת 1996 נחתם הסכם שלום בין לוחמי הגרילה (קומוניסטים שנתמכו על-ידי רוסיה) למדינה (שנתמכה על-ידי ארה"ב). ההסכם סיים לחימה של כמעט 40 שנים, והוביל לקיטון משמעותי בהוצאות הביטחון, עד לרמה של כ-0.6% תוצר בלבד כיום.

תשואת האיגרת הנקובה בדולר / אינפוגרפיק: בריאן וולסטון, רויטרס
 תשואת האיגרת הנקובה בדולר / אינפוגרפיק: בריאן וולסטון, רויטרס

רפורמות במערכת הבנקאית במדינה

הבנק המרכזי של גואטמלה הוקם בשנת 1945, והחל משנת 2002 הוא פועל באופן עצמאי ומנותק מהפוליטיקה. החל בשנת 2009 הוחל יישום של רפורמות לחיזוק מערכת הבנקאות במדינה. המהלך הוביל לצמצום של מספר הקבוצות הבנקאיות מ-35 ל-18, מתוך תפיסה שעדיף מעט בנקים יציבים מאוד מאשר הרבה בנקים שחלקם לא בהכרח יציבים, ושעלולים ליצור כדור שלג אם ייפלו.

המערכת הבנקאית במדינה נוטה לריכוזיות ולמעורבות פוליטית, ובשנים האחרונות הבנק המרכזי במדינה פועל להגדלת עצמאותו בהדרגה, ולפיקוח שקוף יותר שעונה על תקנות בינלאומיות. בגואטמלה פועלים 18 בנקים: 16 בנקים פרטיים, בנק אחד בהחזקה ממשלתית וסניף אחד של בנק בינלאומי - Citibank de Guatemala. לאחרונה סיטיבנק החל לצאת מכלל פעילותו באמריקה הלטינית.

הבנק הגדול במדינה, Banco Industrial, מחזיק בכ-28% מסך הנכסים של מערכת הבנקאות במדינה. הרכישה הגדולה האחרונה של בנק בגואטמלה על-ידי קבוצת בנקאות זרה התרחשה ביוני 2013, אז רכשה קבוצת AVAL הקולומביאנית את Guatemalas Grupo Financiero ב-411 מיליון דולר.

בשנת 2016, עת התפוצצה פרשת חשיפת המסמכים של מערכת הבנקאות בפנמה, נחשפה בין היתר פרשה שבה אנשי עסקים וצבא מונצאולה פעלו להלבנת כספים באמצעות בנק הפועלים של גואטמלה (בנקו דה לוס טראבאג'ודורס). בשונה מהתנהלות קודמת, במקרה דנן נשיא גואטמלה התערב באופן אישי במקרה, ופעל להחלפת הנהלת ויו"ר הבנק (על אף כוחם הפוליטי), כדי להפגין מאבק חסר פשרות בשחיתות.

פירמידת גילאים בגואטמלה
 פירמידת גילאים בגואטמלה

מרווח נמוך למרות דירוגים נמוכים

הבעיה המבנית בגואטמלה היא אותה בעיה שאיתה מתמודדות מרבית המדינות באמריקה הלטינית - בעיית השחיתות. כאשר המערכת הפוליטית נגועה בשחיתות, תהליך הניקוי אורך זמן, ולא יכול להתנהל בשיטת "זבנג וגמרנו". זאת, אם לא נוקטים בשיטה של הפיכה - שלרוב רק מובילה לתוצאה של שחיתות גבוהה יותר וחופש אזרחי נמוך יותר (כפי שאירע בקובה, באיראן, במהפכה הבולשביקית וכיו"ב).

גואטמלה מדורגת BB עם אופק שלילי מצד מצד פיץ' (FITCH), דירוג Ba1 עם אופק יציב מצד מודי'ס (Moody’s) ודירוג BB מינוס עם אופק יציב מחברת S&P, מאז חודש אפריל 2019. איגרת החוב של גואטמלה לפדיון בפברואר 2028 נסחרת בתשואה דולרית של 4.6%, המשקפת מרווח של 250 נ"ב בלבד מעל ממשלת ארה"ב. הסיבה העיקרית למרווח הנמוך על אף דירוג אשראי של BB מינוס בלבד היא שגואטמלה נתפסת כמדינת חסות של ארה"ב ביבשת אמריקה הלטינית.

הבחירות והמשמעויות שלהן עבור היבשת

בתאריך 16 ביוני יתקיימו הבחירות הכלליות בגואטמלה. בפעם האחרונה שהתקיימו בחירות ניצח ג'ימי מוראלס (הנשיא המכהן) ברוב של למעלה מ-67% את המועמדת סנדרה טורס (המתמודדת גם הפעם).

גואטמלה היא אולי מדינה קטנה ולא משמעותית מבחינת ההשפעה הכלכלית על היבשת, אבל מדובר בבחירות שצפויות בין היתר לענות על שאלת הפופוליזם הסוציאליסטי באמריקה הלטינית. משקיעים רבים החשופים לאמריקה הלטינית צפויים לעקוב אחר ההתנהלות ותוצאות הבחירות בגואטמלה (צפוי שיהיה סיבוב שני באוגוסט) בשל העובדה שבהמשך השנה צפויות להתקיים בחירות גם בבוליביה, באורוגאווי ובארגנטינה.

המועמדת המובילה כרגע היא סנדרה טורס, אשתו של הנשיא לשעבר אלוורו קולום. היא וקולום התגרשו בשנת 2011, כדי שסנדרה תוכל להתמודד, אך בית המשפט פסל את התמודדותה אז. בשנת 2015 היא עלתה לסיבוב השני בבחירות, כדי להתמודד מול הנשיא הנוכחי ג'ימי מוראלס, והפסידה.

בתי משפט בגואטמלה העבירו ביקורת רבה על מקורות המימון של טורס ועל חוסר השקיפות ביחסי הון שלטון. טורס מתמודדת מטעם מפלגת השמאל UNE (אחדות לאומית לתקווה). קוריוז לעניין הבחירות בגואטמלה הוא שאחד המועמדים לנשיאות (מריו אסטדה) נעצר במיאמי לפני חודש בחשד שקרטל הסמים סינלואה הוא זה שעמד מאחוריו, כדי שאסטדה יוכל לסייע ליצוא סמים מגואטמלה לארה"ב. נוסף על כך נאשם מריו שביקש מהקרטל להתנקש במספר מועמדים כדי להגדיל את סיכוייו לעלות לסיבוב השני.

קשה לצאת בהצהרה גורפת לעניין כל יבשת אמריקה הלטינית, עקב ההבדלים המהותיים בין מדינה אחת לרעותה. לא דין ונצואלה ובליז כדין צ'ילה. ההתייחסות לאמריקה הלטינית כמקשה אחת כמוה להגדיר את לבנון, סוריה, ירדן, ישראל ומצרים כמקשה אחת, משום שכל המדינות הללו הן במזרח התיכון.

קיים שוני בין המדינות השונות באמריקה הלטינית, ואף על פי כן, לרובן שפה דומה, ובכולן דוברים ספרדית ברמה כזו או אחרת. תושבי יבשת אמריקה הלטינית הם בעלי מאפיינים תרבותיים דומים, וכל המדינות התמודדו ומתמודדות ברמה כזו או אחרת עם השחיתות (חלקן בהצלחה מרובה יותר ממדינות אחרות).

חודש אוקטובר הקרוב צפוי להיות מאוד פוליטי באמריקה הלטינית, עם בחירות כלליות שצפויות להתקיים בבוליביה, באורוגאווי ובארגנטינה. הבחירות ביום ראשון הקרוב בגואטמלה מהוות את הסנונית שתבשר על בוא האביב או על שובה של השחיתות. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss&Son. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם