חיות נגד אמיר אוחנה: "התבטאויותיו חסרות תקדים וחסרות אחריות"

נשיאת העליון הגיבה לדברי אמיר אוחנה בראיון אמש: "יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים, ביום השבעתו, בוחר לשתף בהשקפת עולם שלפיה לא את כל פסקי הדין של ביהמ"ש חייבים לכבד; בין תפיסת עולם זו ובין אנרכיה - הדרך קצרה" • ועד הפעולה של עורכי הדין: "למשרד המשפטים הוכנס סוס טרויאני"

נשיאת העליון אסתר חיות. ביקורת נוקבת / צילום: ליאב פלד
נשיאת העליון אסתר חיות. ביקורת נוקבת / צילום: ליאב פלד

נמשכים העימותים בין נשיאת בית המשפט העליון לשרי המשפטים מהימין: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, יצאה היום (ה') בביקורת נוקבת על שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה מהליכוד.

חיות אמרה הבוקר בהשתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט במעלה החמישה: "בעקבות ראיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות, שלפיה לא את כל פסקי הדין הניתנים על-ידי בית משפט חייבים לכבד".

חיות הוסיפה ואמרה כי "במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד - בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' - הדרך קצרה". נזכיר כי חיות הרבתה לבקר גם את עמדותיה של שרת המשפטים הקודמת, איילת שקד. 

מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר היום כי "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם".

מנדלבליט: ציות לפסיקה - חובה לכל אזרח ורשות

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מסר בתגובה לדבריו של שר המשפטים אוחנה בראיון אמש: "במדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה. זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא.

"בנוסף, יש לומר: לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית - ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה - עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים. החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם.

"היועץ המשפטי לממשלה ימשיך לפעול בשיתוף-פעולה מלא עם שר המשפטים ועם הממשלה, תוך הקפדה על שיח פורה ומכבד".

ציון אמיר: "שתיקת הכבשים של הנהגת הלשכה - חמורה ומדאיגה"

עו"ד ציון אמיר, המתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין, הגיב גם הוא לדבריו של שר המשפטים אמיר אוחנה, ומסר: "אני קורא לשר המשפטים אמיר אוחנה לחזור בו מהאמירה האומללה והמיותרת, שממנה השתמע כי לא תמיד צריך לקיים את פסיקות בג"ץ. בנושא הזה אין מקום למחלוקת - כל נבחר ציבור, ובוודאי שר המשפטים, חייב להבין את העובדה הבסיסית שיש לציית תמיד להחלטות בית המשפט. כל עמדה אחרת היא פתח לאנרכיה ולערעור חמור של אמון הציבור במערכת המשפט, ובהכירי את אמיר אוחנה, אני בטוח כי ימצא את הדרך הראויה להבהיר את דבריו.

"שתיקת הכבשים של הנהגת לשכת עורכי הדין בעניין זה חמורה ומדאיגה לא פחות. יש רגעים - אפילו ערב בחירות - שבהם השיקולים הפוליטיים הופכים ללא רלוונטיים, וטובת הציבור והעניין עצמו הם הדבר היחיד שחייב לעמוד לנגד עינינו. אני מצפה מיו"ר הלשכה הזמני להתעשת ולפרסם הודעה נחרצת וברורה בעניין". 

ועד הפעולה של עורכי הדין: "סוס טרויאני" 

ועד הפעולה של עורכי הדין הגיב היום על דברי שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה ומסר: "אנו רואים בחומרה יוצאת דופן הן את מינויו של שר משפטים, שמטרתו המוצהרת היא להפוך את כנסת ישראל להיות עיר מקלט לעבריינים; והן את דברי הנאצה של השר הנכנס כלפי הפרקליטות ובית המשפט העליון.

"חמור ביותר הוא מינויו של שר משפטים, הבא במוצהר לקדם הענקת חסינות למי שמינה אותו לתפקיד. חמורה לא פחות היא השתלחותו חסרת הרסן של השר הנכנס בפרקליטות ובעורכי הדין המסורים העובדים בה. וחמורה לא פחות מאלה היא הצהרת השר שאפשר לבחור אילו מבין פסקי הדין של בית המשפט העליון, יש לקיים.

"לתוך משרד המשפטים הוכנס סוס טרויאני, המאיים להרוס מבפנים את מערכת המשפט ואכיפת הדין בישראל.

"אנו מתנגדים בחריפות לדברי שר המשפטים. אנו קוראים למועמדים ללשכת עורכי הדין להתייצב להגנת מערכת המשפט, מיד ועוד בטרם בחירות הלשכה". 

ביניש: "סכנה של פגיעה וטלטלה" 

אתמול (ד'), במסגרת טקס הענקת אות עמית הכבוד של האוניברסיטה הפתוחה, התייחסה גם נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת בדימוס דורית ביניש, לאיומים הקיימים על מערכת המשפט כפי שהוא מוכרת כיום, ואמרה, בין היתר: "נזכור תמיד כי במשך למעלה מ-70 שנות קיומה של המדינה, אנחנו יכולים להתברך בהישגים מרשימים בכל תחומי החיים; במדע, בהייטק, בתרבות בספרות ובאמנות ובערכים המשותפים שהם בסיס קיומנו. אלה הם מקור לאופטימיות ולתקווה בעתיד. לא פחות מכך ראינו תמיד מקור לגאווה בשיטת המשפט שהתפתחה במדינה מראשית היווסדה, ובשיטת הדמוקרטיה שהמשפט הוא הערובה להגנה עליה. למרבה החשש, אלה עומדים היום בפני סכנה של פגיעה וטלטלה.

"כשאנו נחשפים למתחים שבין קבוצות שונות באוכלוסייה, כשאנו חיים באווירה של היעדר סובלנות, אווירה של הסתה ואיבה כלפי האחר, כאשר כל מי שאינו שותף לדעתך הוא האחר, כאשר מתפשטת התופעה של הדרת נשים של הרחקת זרים, ואנו עדים לגילויים של גזענות ולניסיונות להגביל את כוחה של מערכת המשפט ושומרי הסף - יש לנו סיבה לדאגה".

ביניש הוסיפה כי "הערכים המשותפים שלנו הם חלק מה-DNA של מדינת ישראל מיום היווסדה. בהכרזת העצמאות נקבע כי המדינה, שהיא הבית הלאומי של עם ישראל, 'תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל, תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות'. הרוחות הרעות המנשבות בימים אלה מאיימות לפגוע בתוקפם של ערכי יסוד אלה. החלשת מערכת המשפט, פגיעה במוסדות המשפט, פגיעה בגופי הממסד הדמוקרטי, בגופי החברה האזרחית ובתקשורת החופשית, עלולה לפגוע בתמצית הישגינו כמדינה שוחרת חופש, שוויון וסובלנות, המבקשת לקדם ולפתח את הישגינו המדעיים והתרבותיים".