גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוחו של מיתוג: מי ישלם כל כך הרבה על האאודי החדשה?

אאודי A1 החדשה היא מכונית נאה, איכותית, זריזה ומאובזרת, שנראית הרבה יותר גדולה ויקרה ממכוניות סופר-מיני טיפוסיות ● אבל תמחור שאפתני מציב בפניה תחרות קשה, אפילו מבית

פעם בשנה נוהג "גלובס" לפרסם את "מדד המותגים" שעושה שימוש בכלים מחקריים כדי להצמיד ערך כספי וממשי למותגים. אבל בענף הרכב המלאכה, לעיתים, קלה הרבה יותר. קחו למשל את שלוש האחיות מקטגוריית הסופר-מיני של קבוצת פולקסווגן  - סיאט איביזה, פולקסווגן פולו ואאודי A1.

השלוש חולקות ביניהן פלטפורמה הנדסית בסיסית, יחידות הנעה וארכיטקטורה אלקטרונית. אבל אאודי A1 מתומחרת בכ-18% יותר מאחותה פולו (בשקלול האבזור), שמצידה מתומחרת בכ-8% יותר מהאיביזה המקבילה. כלומר, המותג אאודי "שווה" בהיררכיה של פולקסווגן כ-26% יותר מהמותג סיאט - לפחות בדגמים מקבילים. זהו ללא ספק תרגיל מרתק ושאפתני במיתוג, ואנחנו כאן כדי לבחון האם, ואיזו, הצדקה מעשית יש לו.

מבחינה חיצונית ה-A1 החדשה היא מכונית נאה לעין. אמנם אין לה את הקווים המושחזים של אחותה איביזה, אבל היא מחפה על כך עם חרטום אגרסיבי וטיפוסי למותג, שמציב במרכז גריל טרפזי ענק עם סמל הטבעות ובגרסת המבחן שלנו גם פנסי LED צרים ובולטים למרחוק (אופציה). קפלים מתוחכמים במשטחי הצד וזנב בעל דמיון ברור לאחות הגדולה A3 גורמים למכונית להיראות גדולה מכפי ממדיה האמיתיים וחישוקי 16 אינץ', שעוטים עליהם גומי רחב יחסית וסימול דגם אימתני "TFSI 30" על הזנב (מה קרה לצניעות של אאודי?), משתלבים היטב במסר. מכונית המבחן שלנו, בצבע מטאלי כהה, עברה היטב את מבחן "תראו יש לי אאודי" של הרחוב הישראלי.

גם מערך הפיקוד שומר על בידול מהאחיות. לוח המחוונים, שמבוסס על מסך LCD, אמנם אינו רב-תכליתי כמו אצל האחיות הגדולות לקבוצה, אבל הוא חד ויעיל ונראה יקר ומתוחכם יותר מהלוח האנלוגי המקובל של איביזה, למשל. את מקום הדיפונים הנוקשים, שעוטפים את הנוסעים באחיות העממיות, תופסים באאודי דיפונים רכים ואיכותיים וגם בידוד הרעשים מרגיש מושקע יותר. אבל אין מה לצפות לסטנדרט של A3 ושות'. עדיין ניתן למצוא משטחים נוקשים בדלתות ורבים מהמתגים, כמו גם מסך המולטימדיה האינטגרלי, משותפים לאחיות הזולות יותר.

באגף האבזור מציעה אאודי גם מערכות סיוע בטיחותיות מתקדמות, שאופייניות למכוניות יקרות יותר, כמו סיוע אקטיבי בהיגוי ובשמירה על הנתיב. המערכות הללו טרדו את מנוחתנו ומשכו בהגה שלנו לכאן ולכאן, עד שנטרלנו את פעילותן. עניין של העדפה אישית. אאודי מציעה כמה חבילות אבזור משודרגות, אבל אלה דוחפות את רף המחיר לטריטוריות בלתי נוחות בעליל.

אאודי TT

חסכונית גם במצב ספורטיבי

הממדים הפנימיים מחזירים אותנו לחיק משפחת הסופר מיני. ה-A1 מגיעה כיום בתצורת חמש דלתות בלבד. כמו אחיותיה, גם היא מציעה מרווח מתקבל על הדעת לרגליים, לראש ולכתפיים של שני מבוגרים מאחור. יש גם תא מטען עמוק ושימושי יחסית. קיימות מכוניות סופר מיני מרווחות ממנה, שלא לדבר על ג'יפונים, אבל ממילא רק לעיתים נדירות מכוניות עירוניות-אופנתיות שכאלה נדרשות לבצע מטלות עם תפוסה משפחתית מלאה.

יחידת ההנעה, שכוללת מנוע טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר והספק של 115 כ"ס, מוכרת לנו היטב מדגמים רבים של הקבוצה. המנוע הזה מתפקד היטב גם דגמים גדולים יותר כמו סקודיה אוקטביה ופולקסווגן גולף. את 1,120 הקילו הצנועים של ה-A1, הוא מטיס בקצב מכובד עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות בלבד. המרץ נשמר גם בעליות תלולות ומהירות ללא עליה מוחשית ברמת הרעש, ואין בעיה לצאת לעקיפות במהירויות רציניות על הכביש המהיר.

אאודי מתעקשת לכנות את תיבת ה-DSG כפולת המצמדים בשם הממותג "S-TRONIC", אבל זו אותה תיבה שנמצאת ברוב דגמי קבוצה פולקסווגן. היא מעלה ומורידה הילוכים במרץ, אם כי נוטה לעיתים להגיב בעצבנות לפקודות מצערת לא עקביות. כמקובל יש לה מצב ספורטיבי שמחדד את תגובת הדוושה ואת תחושת הגיר, והוא בהחלט ראוי להיות ברירת המחדל. אפילו במצב הספורטיבי קשה מאוד לשכנע את מד מיכל הדלק לרדת מטה - השגנו בקלות כ-15-16 קילומטרים לליטר בנהיגה אגרסיבית בתנאים הרריים.

אאודי טוענת שכיול המתלים של ה-A1 שונה מזה של אחיותיה, אבל יש גבול לשינויים שניתן לבצע על אותה פלטפורמה. ההיגוי מרגיש מעט יותר כבד ומדויק מזה של האחיות, במיוחד אחרי ניתוק "מערכות העזר", וגם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מעט יותר גבוהה. היא מרגישה יציבה ובטוחה על הכביש המהיר גם במהירויות של 150 קמ"ש פלוס (על פי מקורות זרים) ואין הרבה מכוניות סופר-מיני באורך 4 מטרים, שיכולות להתהדר בזה.

על כבישים מתפתלים זו מכונית קלילה, זריזה ומדויקת מספיק לשעשועים מהנים של העברת משקל על כבישים צרים. נוחות הנסיעה מרגישה בוגרת ומעודנת מעט יותר מזו של איביזה ומתלי ה-A1 מסירים את העוקץ מרוב המהמורות. עם זאת, כבישים משובשים במיוחד עדיין מייצרים קפיצות אקראיות.

זה המחיר של "רכב פרימיום"

אאודי A1 עם מנוע 1 ליטר עולה 149 אלף שקל בגרסת הבסיס, לפני חבילות תוספות כמו צבע שונה לגג, פנסי LED וכו', שבקלות יכולות לקחת את המחיר ל-160 אלף שקל וצפונה. זו לכשעצמה מכונית סופר מיני מעוצבת ומהונדסת היטב, שימושית ואפילו מהנה לנהיגה, אבל תמחור כזה תמיד מציב אותנו בדילמה.

מצד אחד, קשה מאוד להתעלם מהעובדה, שבכסף הזה אפשר לקנות בארץ דגמים יותר גדולים, חזקים ושימושיים, שמעניקים יותר תמורה לכסף - כולל לא מעט אופציות מבית קבוצת פולקסווגן עצמה, כמו גולף, סיאט ליאון, אטקה וכו'.

מצד שני, זו תופעה מוכרת בפלח המיני-פרמיום העולמי - ע"ע ערך מחירי דגמי המותג "מיני" של ב.מ.וו ו-A של מרצדס. ומכיוון שמכוניות כאלה נמכרות היטב, נראה שיש בארץ ובעולם מועדון רחב של לקוחות שמוכנים לשלם פרמיום עבור מיתוג מושקע. אנחנו כנראה לא שייכים למועדון הזה. 

 

חלק מהמתחרות

מיני קופר ONE

157 אלף שקל הוא המחיר של מיני-קופר 5 דלתות בגרסת ONE התחלתית. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים, שמייצר 102 כ"ס ו-20 קג"מ ומאיץ את המכונית האוטומטית מאפס ל-100 ב-10.5 שניות. הממדים החיצוניים והפנימיים דומים למדי, אם כי מיני בוחרת בקו שמחצין עיצוב מסורתי

פולו GTI

במחיר של A1 פלוס חבילת אבזור, מציעה האחות פולו את גרסת העל הספורטיבית GTI. ב-165 אלף שקל מקבלים שלדה מושחזת, חישוקים גדולים, תא נוסעים מאובזר היטב ומנוע 2 ליטר טורבו עם 200 כ"ס ו-32 קג"מ, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-6.4 שניות בדרך ל-240 קמ"ש

אלפא מיטו "קומפיטוציונה"

שוחרי סופר-מיני ממותגות, שיוותרו על שתי דלתות מאחור, ימצאו ב-140 אלף את הגרסה המעודכנת דל אלפא מיטו. המכונית עברה לאחרונה מתיחת פנים פנימית וחיצונית, קיבלה חבילת בטיחות משודרגת ושיפורים בשלדה. המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס ויש תיבה אוטומטית נמרצת

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג