גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוחו של מיתוג: מי ישלם כל כך הרבה על האאודי החדשה?

אאודי A1 החדשה היא מכונית נאה, איכותית, זריזה ומאובזרת, שנראית הרבה יותר גדולה ויקרה ממכוניות סופר-מיני טיפוסיות ● אבל תמחור שאפתני מציב בפניה תחרות קשה, אפילו מבית

אאודי A1 / צילום:  יחצ
אאודי A1 / צילום: יחצ

פעם בשנה נוהג "גלובס" לפרסם את "מדד המותגים" שעושה שימוש בכלים מחקריים כדי להצמיד ערך כספי וממשי למותגים. אבל בענף הרכב המלאכה, לעיתים, קלה הרבה יותר. קחו למשל את שלוש האחיות מקטגוריית הסופר-מיני של קבוצת פולקסווגן  - סיאט איביזה, פולקסווגן פולו ואאודי A1.

השלוש חולקות ביניהן פלטפורמה הנדסית בסיסית, יחידות הנעה וארכיטקטורה אלקטרונית. אבל אאודי A1 מתומחרת בכ-18% יותר מאחותה פולו (בשקלול האבזור), שמצידה מתומחרת בכ-8% יותר מהאיביזה המקבילה. כלומר, המותג אאודי "שווה" בהיררכיה של פולקסווגן כ-26% יותר מהמותג סיאט - לפחות בדגמים מקבילים. זהו ללא ספק תרגיל מרתק ושאפתני במיתוג, ואנחנו כאן כדי לבחון האם, ואיזו, הצדקה מעשית יש לו.

מבחינה חיצונית ה-A1 החדשה היא מכונית נאה לעין. אמנם אין לה את הקווים המושחזים של אחותה איביזה, אבל היא מחפה על כך עם חרטום אגרסיבי וטיפוסי למותג, שמציב במרכז גריל טרפזי ענק עם סמל הטבעות ובגרסת המבחן שלנו גם פנסי LED צרים ובולטים למרחוק (אופציה). קפלים מתוחכמים במשטחי הצד וזנב בעל דמיון ברור לאחות הגדולה A3 גורמים למכונית להיראות גדולה מכפי ממדיה האמיתיים וחישוקי 16 אינץ', שעוטים עליהם גומי רחב יחסית וסימול דגם אימתני "TFSI 30" על הזנב (מה קרה לצניעות של אאודי?), משתלבים היטב במסר. מכונית המבחן שלנו, בצבע מטאלי כהה, עברה היטב את מבחן "תראו יש לי אאודי" של הרחוב הישראלי.

גם מערך הפיקוד שומר על בידול מהאחיות. לוח המחוונים, שמבוסס על מסך LCD, אמנם אינו רב-תכליתי כמו אצל האחיות הגדולות לקבוצה, אבל הוא חד ויעיל ונראה יקר ומתוחכם יותר מהלוח האנלוגי המקובל של איביזה, למשל. את מקום הדיפונים הנוקשים, שעוטפים את הנוסעים באחיות העממיות, תופסים באאודי דיפונים רכים ואיכותיים וגם בידוד הרעשים מרגיש מושקע יותר. אבל אין מה לצפות לסטנדרט של A3 ושות'. עדיין ניתן למצוא משטחים נוקשים בדלתות ורבים מהמתגים, כמו גם מסך המולטימדיה האינטגרלי, משותפים לאחיות הזולות יותר.

באגף האבזור מציעה אאודי גם מערכות סיוע בטיחותיות מתקדמות, שאופייניות למכוניות יקרות יותר, כמו סיוע אקטיבי בהיגוי ובשמירה על הנתיב. המערכות הללו טרדו את מנוחתנו ומשכו בהגה שלנו לכאן ולכאן, עד שנטרלנו את פעילותן. עניין של העדפה אישית. אאודי מציעה כמה חבילות אבזור משודרגות, אבל אלה דוחפות את רף המחיר לטריטוריות בלתי נוחות בעליל.

אאודי TT

חסכונית גם במצב ספורטיבי

הממדים הפנימיים מחזירים אותנו לחיק משפחת הסופר מיני. ה-A1 מגיעה כיום בתצורת חמש דלתות בלבד. כמו אחיותיה, גם היא מציעה מרווח מתקבל על הדעת לרגליים, לראש ולכתפיים של שני מבוגרים מאחור. יש גם תא מטען עמוק ושימושי יחסית. קיימות מכוניות סופר מיני מרווחות ממנה, שלא לדבר על ג'יפונים, אבל ממילא רק לעיתים נדירות מכוניות עירוניות-אופנתיות שכאלה נדרשות לבצע מטלות עם תפוסה משפחתית מלאה.

יחידת ההנעה, שכוללת מנוע טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר והספק של 115 כ"ס, מוכרת לנו היטב מדגמים רבים של הקבוצה. המנוע הזה מתפקד היטב גם דגמים גדולים יותר כמו סקודיה אוקטביה ופולקסווגן גולף. את 1,120 הקילו הצנועים של ה-A1, הוא מטיס בקצב מכובד עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות בלבד. המרץ נשמר גם בעליות תלולות ומהירות ללא עליה מוחשית ברמת הרעש, ואין בעיה לצאת לעקיפות במהירויות רציניות על הכביש המהיר.

אאודי מתעקשת לכנות את תיבת ה-DSG כפולת המצמדים בשם הממותג "S-TRONIC", אבל זו אותה תיבה שנמצאת ברוב דגמי קבוצה פולקסווגן. היא מעלה ומורידה הילוכים במרץ, אם כי נוטה לעיתים להגיב בעצבנות לפקודות מצערת לא עקביות. כמקובל יש לה מצב ספורטיבי שמחדד את תגובת הדוושה ואת תחושת הגיר, והוא בהחלט ראוי להיות ברירת המחדל. אפילו במצב הספורטיבי קשה מאוד לשכנע את מד מיכל הדלק לרדת מטה - השגנו בקלות כ-15-16 קילומטרים לליטר בנהיגה אגרסיבית בתנאים הרריים.

אאודי טוענת שכיול המתלים של ה-A1 שונה מזה של אחיותיה, אבל יש גבול לשינויים שניתן לבצע על אותה פלטפורמה. ההיגוי מרגיש מעט יותר כבד ומדויק מזה של האחיות, במיוחד אחרי ניתוק "מערכות העזר", וגם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מעט יותר גבוהה. היא מרגישה יציבה ובטוחה על הכביש המהיר גם במהירויות של 150 קמ"ש פלוס (על פי מקורות זרים) ואין הרבה מכוניות סופר-מיני באורך 4 מטרים, שיכולות להתהדר בזה.

על כבישים מתפתלים זו מכונית קלילה, זריזה ומדויקת מספיק לשעשועים מהנים של העברת משקל על כבישים צרים. נוחות הנסיעה מרגישה בוגרת ומעודנת מעט יותר מזו של איביזה ומתלי ה-A1 מסירים את העוקץ מרוב המהמורות. עם זאת, כבישים משובשים במיוחד עדיין מייצרים קפיצות אקראיות.

זה המחיר של "רכב פרימיום"

אאודי A1 עם מנוע 1 ליטר עולה 149 אלף שקל בגרסת הבסיס, לפני חבילות תוספות כמו צבע שונה לגג, פנסי LED וכו', שבקלות יכולות לקחת את המחיר ל-160 אלף שקל וצפונה. זו לכשעצמה מכונית סופר מיני מעוצבת ומהונדסת היטב, שימושית ואפילו מהנה לנהיגה, אבל תמחור כזה תמיד מציב אותנו בדילמה.

מצד אחד, קשה מאוד להתעלם מהעובדה, שבכסף הזה אפשר לקנות בארץ דגמים יותר גדולים, חזקים ושימושיים, שמעניקים יותר תמורה לכסף - כולל לא מעט אופציות מבית קבוצת פולקסווגן עצמה, כמו גולף, סיאט ליאון, אטקה וכו'.

מצד שני, זו תופעה מוכרת בפלח המיני-פרמיום העולמי - ע"ע ערך מחירי דגמי המותג "מיני" של ב.מ.וו ו-A של מרצדס. ומכיוון שמכוניות כאלה נמכרות היטב, נראה שיש בארץ ובעולם מועדון רחב של לקוחות שמוכנים לשלם פרמיום עבור מיתוג מושקע. אנחנו כנראה לא שייכים למועדון הזה. 

 

חלק מהמתחרות

מיני קופר ONE

157 אלף שקל הוא המחיר של מיני-קופר 5 דלתות בגרסת ONE התחלתית. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים, שמייצר 102 כ"ס ו-20 קג"מ ומאיץ את המכונית האוטומטית מאפס ל-100 ב-10.5 שניות. הממדים החיצוניים והפנימיים דומים למדי, אם כי מיני בוחרת בקו שמחצין עיצוב מסורתי

מיני קופר ONE/ צילום:  יחצ

פולו GTI

במחיר של A1 פלוס חבילת אבזור, מציעה האחות פולו את גרסת העל הספורטיבית GTI. ב-165 אלף שקל מקבלים שלדה מושחזת, חישוקים גדולים, תא נוסעים מאובזר היטב ומנוע 2 ליטר טורבו עם 200 כ"ס ו-32 קג"מ, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-6.4 שניות בדרך ל-240 קמ"ש

פולו GTI/ צילום:  יחצ

אלפא מיטו "קומפיטוציונה"

שוחרי סופר-מיני ממותגות, שיוותרו על שתי דלתות מאחור, ימצאו ב-140 אלף את הגרסה המעודכנת דל אלפא מיטו. המכונית עברה לאחרונה מתיחת פנים פנימית וחיצונית, קיבלה חבילת בטיחות משודרגת ושיפורים בשלדה. המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס ויש תיבה אוטומטית נמרצת

אלפא מיטו / צילום:  יחצ

עוד כתבות

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ישראל לפני הכל? הממשלה החדשה צפויה להיות אחת הגדולות והבזבזניות

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, הממשלה הבאה צפויה לכלול 30 שרים, על אף המשבר הכלכלי הענק שהמדינה עומדת בפתחו ● כמה זה יעלה למשק, מה הסכנה בריבוי שרים ומשרדים ואיך זה שישראל ממשיכה להוביל על כל המדינות בפרמטר השרים

רון תומר / צילום: פאול אורלייב

ארגון גג חדש למגזר העסקי דורש חלוקת הנטל עם המגזר הציבורי

התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, והתאחדות חקלאי ישראל, החליטו על תיאום עמדות מלא לנוכח המשבר הכלכלי המחריף ● "אני יודע שרה"מ נחוש להעביר תוכנית משמעותית, אך אם הכלים בתוכנית לא יתאימו לצרכים המידיים של המגזר העסקי המשק יקרוס לתוך עצמו"

יקבי כרמל / צילום: תמר מצפי, גלובס

יקבי כרמל: אחד מעובדי המפעל באלון תבור חולה קורונה

העובד שהה בבידוד בשבוע וחצי האחרונים ● החברה: "העובד הוא ממחלקת האריזה, אין קשר בינו לבין תהליכי ייצור היינות, ואין שום חשש כי הוא עלול לגרום להדבקות קהל הלקוחות או המפיצים"

מיכה מייקסנר / צילום: יורם רשף, יח"צ

אם לא תהיה קורונה: רכבת לירושלים מתחנת סבידור תוך מספר שבועות

השלמת העבודות בקו המהיר לירושלים סוכמה במסגרת הסכם חדש בין סמי לבין המדינה, שבמסגרתו תקבל סמי 500 מיליון שקל תמורת השלמת פרויקט החשמול

שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון / צילום: יעל אורבך

שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון בראיון: "מנסה לשמור על רוכשי הדירות"

היא הגיעה למשרד השיכון והבינוי לחודש, ונשארה שנה ● רגע לפני השבעתה הצפויה של הממשלה החדשה ועל רקע משבר הקורונה, השרה ד"ר יפעת שאשא-ביטון בראיון מיוחד ל"גלובס" ● אפשרות לסגירת אתרי בנייה? "הקו שאנו מובילים הוא להשאיר את הענף פעיל עד שיהיה סגר מוחלט"

מתתם הבידוד בבית החולים שיבא / צילום: שאול גולן

בכירים בהייטק הקימו חמ"ל: מייבאים לבתי החולים ציוד רפואי מחו"ל

מנכ"ל ומייסד למונייד שי וינינגר מרכז את ניהול החמ"ל וגיוס הכספים, מנכ"ל מלאנוקס איל וולדמן מרכז את הרכש והיבוא ולצידם מתנדבים נוספים ● וינינגר: "באופן שבו משרד הבריאות וארגוני הרכש השונים יודעים להתנהל, קשה מאוד להתחרות עם שאר מדינות העולם ששולחות אנשים עם כסף מזומן במזוודות"

פרופ' גבי ברבש / צילום: יוסי כהן

גבי ברבש מספר מדוע נדחה מיזם הבדיקות בסופרים

חלק מרשתות המזון הגדולות בישראל קיבלו היום הודעה כי משרד הבריאות צפוי להתחיל לבצע בסניפים שלהן בדיקות קורונה ● ההודעה דלפה לתקשורת והפיילוט הוקפא בינתיים ● ברבש המרכז מטעם מכון וייצמן את המיזם: ״חששנו מנהירה לחנויות ששמן פורסם״

חניון בתל אביב/ צילום: איל יצהר

לא רק מטוסים: גם חברות השכרת הרכב מחפשות היכן לאחסן מכוניות

הפתרון: חניונים לטווח ארוך בנתב"ג משמשים לרכבי חברות ההשכרה ● לרשות החברות מוצעים 1,500 מקומות חניה מעבר לאלה שיש להן כיום, ובסך-הכול מדובר ב-2,000 מקומות חניה בחניונים ארוכי-הטווח

ד"ר אנתוני פאוצ'י, ראש המרכז לטיפול באלרגיות ומחלות זיהומיות בארה"ב / צילום: AP

התחזית הרשמית בארה"ב: "בין 100 ל־200 אלף איש ימותו מקורונה"

כך אמר הערב ד"ר אנתוני פאוצ'י, ראש המרכז לטיפול באלרגיות ומחלות זיהומיות (CDC) בארצות הברית בתכנית "מצב האומה" ב-CNN ● "המודלים שלנו נותנים את התרחישים הגרועים ביותר ואת התרחישים הטובים ביותר. המציאות נמצאת איפשהו באמצע"

שִי ג'ינפינג ודונלד טראמפ  / צילום: Susan Walsh

פרשנות: הקורונה היא המשך המלחמה הקרה בין ארה"ב לסין באמצעים אחרים

לא מסך ברזל כמו ב-1946, אלא מסך קורונה של חשדנות ושל טינה יורד עכשיו על היחסים בין שתי מעצמות־העל ● ארה"ב, מתלוננת כי "המפלגה הקומוניסטית הסינית" חורשת מזימות נגד חירויות המערב ● פרשנות סינית מאיימת על ארה"ב ב"גיהינום קורונה"

מנכ"ל מקורות, אלי כהן / צילום: סיון פרג'

מקורות: זינוק של 35% ברווח הנקי ב-2019

חברת המים הלאומית מקורות , מסיימת את 2019 עם רווח נקי של 191 מיליוני שקל, בניכוי השפעות חד-פעמיות, לעומת רווח של 142 מיליוני שקל ב-2018

אבי ניר, מנכ"ל קשת 12, ואבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל, תמר מצפי

מנכ"לי קשת ורשת לשר התקשורת אמסלם: "די לתירוצים ולאוזלת-היד"

מנהלי הערוצים המסחריים, אבי ניר ואבי בן טל, מסרבים להרים ידיים אל מול סירובו של שר התקשורת דוד אמסלם לתת הקלות לערוצים בעקבות משבר הקורונה באמצעות שחרור כספי הביד בהיקף 35 מיליון שקל

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

בניגוד למתחרים: קניון TLV טרם הודיע על הקלות לשוכרים בשל משבר הקורונה

ל"גלובס" הגיעו טענות מצד בעלת רשת החנויות דנה אשכנזי כי חולטו לה 80 אלף שקל על רקע אי-הסכמות עם הנהלת הקניון של מוטי בן משה ● חברת הניהול על הקלות לשוכרים: "עד 31 בחודש נודיע על החלטת הבעלים, וזאת מתוך רצון להתחשב בשוכרים"

שילוט חוצות בירושלים / צילום: מגה מדיה

הכתובת נמצאת על הקיר: "אם העיריות לא ילכו לקראת חברות השילוט, תהיה פה קריסה גדולה"

ל"גלובס" נודע כי לאור ההדממה המוחלטת של הענף, הוקם פורום מיוחד של חברות השילוט ● הדרישה הראשונה: הקפאת מכרזים ודחיית תשלומים עד החזרה לשגרה ● במקביל הציעו החברות לעיריות פרסום עירוני חינם, אך בינתיים לא כולן מתלהבות מהיוזמה

אלה נזקי הווירוס לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלכם בפברואר / אילוסטרציה: שאטרסטוק

לראשונה בשוק הפנסיוני: תשואה חודשית שלילית דו-ספרתית לחסכונות הציבור

עפ"י אומדנים בשוק, שוק הגמל רשם תשואות שליליות של 12%-10% מתחילת מרץ - החודש החלש זה יותר מ-20 שנה ● שוק קרנות הנאמנות פדה החודש 40-35 מיליארד שקל ואיבד כמעט רבע מנכסיו

קובי הבר / צילום: איל יצהר

איי.די.איי ביטוח עוצרת חלוקת דיבידנד; רווח של 211 מיליון שקל ב-2019

החברה צמצמה את היקף העבודה של מרבית עובדיה לכ-80% משרה "והוציאה את מיעוטם לחל"ת או לחופשה (לפי בחירתם) עד לאחר יום העצמאות" ● בשורה העליונה רשמה החברה גידול צנוע של 1.9% בפרמיות, שהסתכמו ב-2.63 מיליארד שקל

אורי אבל / צילום: יוסי כהן

אחרי עשרה חודשים: מנכ"ל קניון TLV יעזוב את תפקידו

אורי אבל יסיים את תפקידו ב-15 במאי ● ככל הידוע, עזיבתו אינה נוגעת באופן ישיר למשבר הקורונה, והיא ככל הנראה נובעת מפערי גישות עם בעל השליטה על אופי ניהול הקניון עוד לפני המשבר הנוכחי

הסנאטור לינדזי גרהאם מדבר על תוכנית החילוץ האמריקאית / צילום: אנדרו הרניק, AP

איזה צ'ופרים מיוחדים מתחבאים בחבילת הסיוע של הקונגרס לקבוצות אינטרסים

בחסות הדחיפות שליוותה את החתימה על הסיוע בגובה 2 טריליון דולר, חברי קונגרס רפובליקאים ודמוקרטים דחפו פנימה סעיפים שמקדמים אינטרסים שלהם

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

מנפיקות האג"ח הזרות תחת לחץ: לאחר הערת "עסק חי" לרילייטד, איתותים שליליים גם מכיוון אול-יר וקופרליין

מדד תל בונד גלובל, הכולל את אג"ח חברות הנדל"ן הזרות שנסחרות בת"א, צנח ב-19% מתחילת מרץ ● רואי החשבון של חברת אול-יר מצביעים על הצורך לממש ולממן מחדש נכסים ● קופרליין תדחה פירעון אג"ח בחצי שנה

נפתלי בנט / צילום: אוסף התצלומים הלאומי

בנט רוצה להשתמש בטכנולוגיה של NSO כדי לדרג סיכויי הדבקות של אזרחים

המערכת היא חלק מתכנית לאומית להתמודדות עם נגיף הקורונה שחיבר שר הביטחון, נפתלי בנט, ואשר אותה פרסם הבוקר ● על פי בנט "מדובר במערכת מידע מרכזית, שלתוכה "נשפוך" את כל המידע. לכל אזרח ישראלי יהיה מעין "ציון הידבקות" בין 1 ל10 אשר מתאר בכל נקודת זמן את הסבירות שאותו אזרח נושא את נגיף הקורונה"