וולט מול תן ביס ראש בראש: מי יביא לכם את האוכל מהר יותר?

רכובים על קורקינטים או אופניים חשמליים ונושאים על גבם צידניות ממותגות - מאות שליחים של וולט ותן ביס מציפים את רחובות תל אביב ומעבירים משלוחי אוכל ממסעדות שונות בעיר אל הצרכנים הרעבים • הרעיון: מגוון עשיר, משלוח זול ושירות מהיר במיוחד • איזו אפליקציה ידידותית יותר ובתוך כמה זמן הגיע האוכל? • בדיקת "גלובס"

רחובות תל אביב התקשטו בחודשים האחרונים במאות שליחים כחולים של וולט (Wolt), שעשתה עלייה מפינלנד לישראל ושליחים כתומים של חברת תן ביס המקומית, שמוכרת בעיקר לעובדי הייטק ושנרכשה על ידי ענקית המשלוחים ההולנדית טייק אוואי.

תן ביס ותיקה בענף, אולם לאחרונה נכנסה לעוד תחום: משלוחים מהירים ומקומיים. וכך הצרכנים חשופים למשלוחים ממסעדות שלא היו פעילות בתחום השילוח, בשילוב עם נוחות ומהירות. רוב השליחים מתניידים באופניים, בקורקינט או בקטנוע. מהירות היא כאמור שם המשחק, כי למי יש סבלנות לחכות לאוכל. המהירות היא גם זו שתדאג שהאוכל יגיע חם וטרי. ההזמנות מבוצעות בפשטות יחסית דרך אפליקציות ייעודיות.

איך זה עובד?

לכל אחת מהחברות מגוון מסעדות משלה (חלקן הקטן חופף). אפשר לדפדפף בין המסעדות באפליקציה לפי ז'אנר, ולהתרשם ויזואלית גם מהמנות - בוולט הצגת האוכל נראית מקצועית ומפתה יותר. כדי להזמין יש להירשם ולמלא פרטי כרטיס אשראי - ולחכות. שעון חיווי באפליקציה של וולט מעדכן היכן נמצאת המנה שלכם, בדרך שבין להבות הכיריים במטבח המסעדה ועד אליכם.

החברות מפעילות ציים של שליחים שמרוויחים שכר שעתי, שכר לפי משלוח וטיפים או במתכונת של משרה מלאה (בתן ביס). המשמעות היא שמדובר ברמת השתכרות נאה בהחלט, וכפי שאמר לנו שליח של וולט, מבחינתו העבודה כשליח הפכה להיות ההכנסה העיקרית (בהיותו טכנאי קורקינטים, הוא משלב גם תיקונים באלפי הקורקינטים הפזורים בעיר על הדרך).

מבחינת הצרכן, התשלום וסליקת האשראי לא מתבצעים מול המסעדה אלא מול חברות משלוחי האוכל שגוזרות עמלה מכל הזמנה, שמשתנה בהתאם להסכם עם בית העסק. וכאן מגיעה הנקודה שלא בכדי מרחיקה מסעדות רבות מהשירות - מסעדות משלמות עמלה שמוערכת ב-30%-25% ממחיר ההזמנה, מרווחים שלמסעדות רבות אין כלל אפשרות לקזז.

במסעדות אחרות טוענים מנגד שההזמנות הללו מגדילות את עוגת ההזמנות, בעיקר כשמדובר במסעדות שלא היו פעילות בזירת המשלוחים עד כה, ולכן הן עובדות על רווחיות דרך הגדלת המסה. 

היכון, הכן, צא.

כדי לבחון את השירות הזמנו בו זמנית משתי החברות ארוחה זהה ממסעדה אחת שמצאנו במאגרים של שתיהן. המחיר היה זהה, אבל מהירות המשלוח הייתה שונה: וולט התחייבה מראש לפרק זמן של עד 35 דקות והמזון הגיע בפועל אחרי פחות מ-25 דקות. תן ביס התחייבה לפרק זמן של 90 דקות - שהיה גורם לנו לוותר על ההזמנה אלמלא המבדק) - ובפועל השליח הגיע אחרי כ-35 דקות.

בשני המקרים ההמבורגרים שהגיעו היו חמים, טריים ומוכנים לזלילה מיידית. איך ייתכן שהמזון מגיע כל כך מהר? החברות מחוברות למערך הלוגיסטי של המסעדות ומעודכנות עד לרמת משך זמן ההכנה של כל מנה בתפריט.

לפי המודל של תן ביס השירות לא כולל תוספת של דמי משלוח - במקרה שלנו שילמנו 12 שקל דמי משלוח שבחברה נימקו כי מדובר במדיניות של המסעדה. בוולט דמי המשלוח מחושבים כנגזרת המרחק של כתובת הלקוח מהמסעדה, כך שגם בוולט שילמנו 12 שקל עבור המשלוח. בשני המקרים ארוחת שני המבורגרים (צמחוני ובשרי) עלתה לנו 118 שקל, כולל משלוח.

לסיכום, השירות מבורך - כיף להזמין אוכל לא רק מרשתות מזון מהיר או מפיצריות. המגוון מרענן והמהירות שבה מגיע האוכל היא לא פחות מתענוג. בשני המקרים קיבלנו את האוכל במצב מצוין, אבל בוולט הוא הגיע מהר יותר. לוולט גם הענקנו יתרון לאור האפליקציה הידידותית וחיווי ועדכון מצב המשלוח עד להגעתו. ובכל זאת מה שנותר לקוות שהעסק הזה ישתלם גם למסעדות - הכי כיף להגיע למצב שבו כולם מרוויחים.