במגזר העסקי דורשים: פיצוי על יום שבתון - כמו בעוטף עזה

בעלי עסקים קטנים יפגינו מחר מול משרד האוצר במחאה על יום השבתון בבחירות לכנסת ה-22 בספטמבר הקרוב ובדרישה לקבל פיצוי על ההפסדים הצפויים להם • בהתאחדות התעשיינים טוענים כי העלות של 3 ימי שבתון בשנה אחת למגזר הפרטי עומדת על 4.5 מיליארד שקל

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה / צילום: דני שביט
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה / צילום: דני שביט

בעלי עסקים קטנים ובתי מלאכה מכל רחבי הארץ מתכוונים להפגין מחר (ב') מול משרד האוצר בירושלים במחאה על החלת שבתון ביום הבחירות הכלליות לכנסת ה-22 שיערך בספטמבר.

את ההפגנה מארגנת התאחדות התעשייה והמלאכה, שבראשות יוסי אלקובי, שם הביעו מורת רוח מכך שזאת הפעם השלישית בתוך פחות משנה שיוחל שבתון במשק: בבחירות לרשויות המקומיות בסוף אוקטובר, בבחירות לכנסת ה-21 באפריל והבחירות הצפויות לספטמבר.

בהתאחדות התעשייה והמלאכה אמרו כי ההחלטה לקיים את ההפגנה מול משרד האוצר התקבלה לאחר שפניות שעשתה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, לדון בהשלכות של יום שבתון שלישי בתוך שנה על מגזר העסקים הקטנים - לא נענו. "אין סיבה לבטל יום עבודה בגלל בחירות", אמר אלקובי ל"גלובס". "עובד יכול לסיים מוקדם את יום העבודה וללכת להצביע. את המצב הזה אנחנו נפעל לשנות וזאת באמצעות חקיקה, ואם צריך גם נחסום כבישים ונשבית מפעלים. לא ניתן יהיה להתעלם ממחאה של עשרות אלפי מעסיקים בישראל".

ראשי התאחדות התעשייה והמלאכה מתכוונים לקרוא במהלך ההפגנה להקמת מנגנון שיפצה את העסקים הקטנים על ההפסדים שנגרמים להם בשל ימי השבתון שנכפים עליהם, וזאת דומה לאופן שבו המדינה מפצה את בעלי העסקים בעוטף עזה בימים של לחימה באזור. בנוסף, בהתאחדות קוראים להתנות את תשלום השכר על יום הבחירות בכך שהעובדים ילכו לקלפיות ויצביעו.

ביום שבתון בעלי העסקים מחויבים לשלם שכר של יום עבודה רגיל לעובדים שלא מתייצבים לעבודה, ועליהם לשלם שכר כפול לעובדים שמתייצבים לעבודה וזאת - בלי קשר לכך שיצאו או לא יצאו להצביע.

מטרת יום השבתון בבחירות הכלליות היא להעלות את שיעור ההצבעה, ובשנה האחרונה הוחל לראשונה יום שבתון במשק גם בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בסוף אוקטובר.

בתוך כך, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, פנה היום (א') לראש הממשלה, נתניהו בבקשה שיפעל לתיקון החוק באופן שרק בעלי זכות הצבעה שמימשו אותה ייהנו בבחירות בספטמבר מיום חופש. לדברי ברוש, העלות של 3 ימי שבתון בשנה אחרת למגזר הפרטי היא 4.5 מיליארד שקל ו"המגזר העסקי לא יוכל להמשיך ולספוג עלויות אלו, וקיים חשש ממשי שהן יגולגלו לעלויות המוצרים והשירותים הגבוהים ממילא בשל יוקר עשיית העסקים בישראל".

בשבוע החולף עסק "גלובס" בהרחבה בשאלה 'מהו המחיר שמשלם המשק על יום שבתון נוסף השנה'. המגזר העסקי הוא הנפגע המרכזי מההליכה לבחירות נוספות לכנסת שיערכו בספטמבר. לפי הנתונים שמציגים הארגונים היציגים במגזר העסקי, המחיר של יום שבתון אחד נע בין 2 ל-2.5 מיליארד שקל, מהם לפחות 1.5 מיליארד שקל משקפים אובדן הכנסות ותשלום של שכר גבוה, בשיעור של 200%, לעובדים שמתייצבים לעבודה ביום זה. 

את עיקר הפגיעה של יום הבחירות השלישי בתוך שנה, צפויים להרגיש העסקים הקטנים והזעירים, שממילא מקיימים מחזורים קטנים, חלקם זעומים, ונאנקים מדי יום עם מסים גבוהים, ארנונה שמתייקרת, עלויות יצור גבוהות וכל אלה אל מול רמת פריון שנמוכה בכ-30% לעומת הממוצע במדינות ה-OECD.