בפרקליטות שקלו גביית עדות מוקדמת משלדון אדלסון בתיק נתניהו-מוזס

הרעיון עלה לאחרונה בפרקליטות עקב חשש כי לאור גילו המבוגר (85) ומצבו הרפואי, אדלסון לא יוכל להעיד במועד שייקבע למשפט • אדלסון נחשב לעד מפתח בתיק 2000, העוסק ביחסי נתניהו ונוני מוזס • היועמ"ש: "איננו מתייחסים לשאלות בנוגע להתייעצויות פנימיות"

שלדון אדלסון / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
שלדון אדלסון / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בפרקליטות שקלו לקדם הליך של גביית עדות מוקדמת משלדון אדלסון, מו"ל "ישראל היום", שנחשב לעד מפתח בתיק 2000 העוסק ביחסי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. זאת, על רקע גילו (85) ומצבו הרפואי של אדלסון שעלולים למנוע ממנו להעיד במשפט - כך נודע ל"גלובס".

לפי שעה, החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלא לגבות עדות מוקדמת מאדלסון, למרות היותו עד מפתח ולמרות מצבו הבריאותי.

עדות מוקדמת היא עדות הנמסרת בפני בית המשפט לפני פתיחת המשפט ואף בטרם הוגש כתב אישום (בהתאם לסעיף 117 א' לחוק סדר הדין הפלילי). הליך של גביית עדות מוקדמת מתרחש כאשר קיים חשש שלא ניתן יהיה לגבות את העדויות במהלך המשפט. למשל, כאשר עד עומד לעזוב את הארץ, ולא בטוח שיהיה מוכן לחזור ולמסור עדות; או כאשר קיים חשש שהעד לא יוכל להעיד במשפט מסיבות אחרות. הליך של עדות מוקדמת שיוזמת התביעה טעון אישור של בית המשפט.

כדי להבין את המשמעות של עדות מוקדמת די להזכיר את המקרה המוכר ביותר בארץ שבו נעשה שימוש בהליך - עדותו של מוריס טלנסקי בפרשת "מעטפות הכסף", שבה הואשם והורשע ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט (ר' הרחבה למטה). העדות המוקדמת שמסר טלנסקי במאי 2008 חוללה סערה ציבורית, שהובילה בסופו של דבר להתפטרותו של אולמרט מראשות הממשלה.

תיק 2000 - המורכב מבין תיקי נתניהו

בתיק 2000 החליט היועמ"ש מנדלבליט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד נתניהו בגין מירמה והפרת אמונים, ונגד מוזס בגין ניסיון שוחד. תיק 2000 הוא אולי המורכב ביותר מבחינה משפטית מבין שלושת התיקים שבהם חשוד נתניהו. לפי ממצאי החקירה, החל מ-2009 ומאז במהלך השנים, קיימו נתניהו ומוזס דין ודברים ביניהם, במפגשים אישיים, במסגרתם דנו בסיוע האחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם.

במסגרת זאת, דובר אודות סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו באמצעות סיקור חיובי ואוהד ב"ידיעות אחרונות", זאת בתמורה לסיועו של נתניהו למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של מוזס על-ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום" שבבעלות אדלסון.

לפי החשדות, כפי שעלו מן ההקלטות שבוצעו לשיחות שניהלו נתניהו ומוזס, השניים דנו במספר כיווני פעולה: תמיכת ראש הממשלה ב"חוק ישראל היום", צמצום תפוצת העיתון וביטול הוצאת מהדורת סוף השבוע שלו. אחד הקשיים בניתוח המשפטי של תיק 2000 מבחינת היועמ"ש היה שה"דיל" המושחת, לכאורה, שעליו דיברו נתניהו ומוזס לא מומש, או מומש חלקית.

בכתב החשדות בתיק 2000 שנמסר לנתניהו ב-28 בפברואר 2019, כתב היועמ"ש מנדלבליט שנתניהו פנה פעמיים לאדלסון וביקש ממנו להסכים לצמצום תפוצת "ישראל היום" או החלשתו באופנים אחרים, ואדלסון סירב. ביום שישי האחרון פרסם העיתונאי גידי וייץ ב"הארץ", שעדות אדלסון בתיק 2000 היא מרכיב מהותי. לפי הפרסום, כל עוד נתניהו ומוזס "השתעשעו" ברעיונותיהם לכאורה, ניתן היה לפטור אותם מדין פלילי. אולם, משפנה נתניהו לממש את העסקה שנרקמה בינו לבין מוזס, צעדיו הראשונים כבר הופכים את נתניהו למי שנוקט בראשית ביצוע פעולות למימוש השוחד, לכאורה.

בנוסף לאדלסון, ישנם שני עדים אפשריים בתיק 2000 - השרים זאב אלקין ויריב לוין. לפי כתב החשדות, אחרי שנתניהו החליט לצאת למערכת בחירות, ב-4 בדצמבר 2014, פנה נתניהו אל השניים ששימשו אז כיו"ר הקואליציה (אלקין) ויו"ר ועדת הכנסת (לוין) ובירר עמם את האפשרות לחוקק חוק שיטיל מגבלות על "ישראל היום". אלקין ולוין השיבו לנתניהו כי לא ניתן יהיה לקדם חוק זה בתקופת בחירות, ונתניהו חזר אל מוזס על-מנת לעדכנו "ולהמשיך מולו את השיח אודות מרכיבי הצעת השוחד שהניח בפניך", כפי שמצוין בכתב החשדות.

השרים אלקין ולוין, בהיותם בכירים בזירה הפוליטית, עשויים להיות עדים מסוייגים, ואף נוטים לגונן על נתניהו. עובדה זו מחזקת את התובנה שעדותו של אדלסון היא מכרעת בתיק 2000.

2019 - אדלסון מגיע לבוסטון ולישראל

אדלסון מסר כמה פעמים עדות במשטרה במסגרת חקירת תיק 2000. עדותו האחרונה נמסרה ב-19 באוקטובר 2018. כאמור, אם ידחו טענות נתניהו ומוזס בשימוע, אדלסון צפוי להיות עד מפתח במשפטם. אולם, בפרקליטות יודעים כי אם ינוהל משפט בגין פרשת נתניהו-מוזס, זה יקרה לכל המוקדם בעוד כשנה. אדלסון בן 85, ודיווחים בתקשורת מעלים כי מצבו הרפואי לא ברור.

בפברואר 2019 דיווחו כלי התקשורת בארה"ב שאדלסון חולה ומצבו בכי רע. דובר חברת לאס וגאס סנדס שבבעלות אדלסון, רון ריס, אמר, שמאז חודש דצמבר 2018 הוא לא הופיע במשרדי החברה וכי הוא מתמודד עם תופעות לוואי של תרופה לטיפול במחלת הסרטן. "תופעות הלוואי הגבילו את זמינותו לנסיעות או לעבודה בשעות הרגילות, אבל לא מנעו ממנו למלא את תפקידו כמנכ"ל ויו"ר החברה", מסר אז ריס בהודעה שפורסמה באתר החדשות בלומברג.

בבריאותו של אדלסון התמקדו בהמשך עוד כמה כלי תקשורת, כיוון שאחד מעורכי דינו, ג'יימס ג'ימרסון, המייצג אותו בסכסוך עסקי, התייצב בבית המשפט האיזורי בנבאדה ואמר שאדלסון חולה מדי מכדי לבוא להעיד.
בחודש אפריל 2019 אדלסון השתתף בוועידה השנתית של ארגון הקואליציה-היהודית-רפובליקנית (ה- RJC) אשר התכנסה בבית המלון שבבעלותו, ה-Venetian. במאי 2019, כבר יצא אדלסון מאיזור וגאס והשתתף בערב תרומות לבית ספר יהודי באיזור בוסטון. מאוחר יותר, מספר ימים לפני פיזור הכנסת ה-21 הגיע אדלסון לביקור בארץ.

מטעמו של היועמ"ש נמסר בתגובה: "כעניין של מדיניות, איננו מתייחסים לשאלות בנוגע להתייעצויות פנימיות. כמובן שאין בכך כדי לאשר או להכחיש דבר".

עו"ד אביגדור קלגסבלד, בא-כוחו של אדלסון, מסר: "אין תגובה".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, איש העסקים ארנון (נוני) מוזס ויתר החשודים מצויים בשלבים מקדמיים. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדים בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.

העדות המוקדמת של מוריס טלנסקי הביאה להתפטרות אולמרט

בתחילת 2008 חקרה המשטרה את החשד כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, קיבל מאיש העסקים האמריקאי, מוריס טלנסקי מאות אלפי דולרים במעטפות בניגוד לדין, בעת שאולמרט היה שר התמ"ת. לנוכח החשש כי טלנסקי יעזוב את ישראל עוד לפני השלמת החקירה, החליטה פרקליטות המדינה לגבות ממנו עדות מוקדמת בבית המשפט המחוזי בירושלים. פרקליטיו של אולמרט ערערו פעמיים על החלטה זו, אך ערעורם נדחה, וב-27 במאי נגבה מטלנסקי חלקה הראשון של עדותו בבית המשפט.

בעדות המקדימה והדרמטית שמסר טלנסקי הוא תיאר מקרים שבהם העביר מזומנים לאולמרט בזמן שהותו של אולמרט בארה"ב. טלנסקי העיד כי הכספים שהעביר לאולמרט שימשו גם להנאות אישיות של ראש הממשלה לשעבר, כמו חופשה משפחתית באיטליה, שדרוג מחלקה בטיסות לארה"ב וקניית מוצרי מותרות כגון סיגרים ועטים יוקרתיים.

העדות המוקדמת והפומבית של טלנסקי הביאה ללחץ גדול על אולמרט. בין היתר, הודיע אהוד ברק שהיה יו"ר מפלגת העבודה ושותפו של אולמרט עד אז כי אולמרט לא יוכל להישאר בתפקידו כראש ממשלה. בסופו של דבר הובילה העדות המוקדמת להודעת אולמרט על החלטתו להתפטר מראשות הממשלה.

אולמרט זוכה בפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים, אולם הדיון הוחזר למחוזי לצורך שמיעת עדותה של שולה זקן - ובסופו של דבר הורשע אולמרט ונשלח ל-8 חודשי מאסר.