עיריית חיפה נגד המשך בניית הנמל: "יהרוס את התעופה בעיר"

(עדכון) - העירייה הגישה עתירה מינהלית ובקשה דחופה לצו ביניים שימנע את המשך בניית נמל המפרץ, שלטענתה חוסם את הסיכוי להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות בשדה התעופה • ביהמ"ש נתן צו ביניים המורה כי לא יונפקו היתרי בנייה לפי התוכנית עד למועד הדיון ב-11 ליולי

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם / צילום: רמי זרנגר
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם / צילום: רמי זרנגר

לא רק שדה דב על הכוונת: עיריית חיפה מנסה להציל את שדה התעופה הקטן שבשטחה. היום (א') הגישה עיריית חיפה עתירה מינהלית על החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית להמשיך ולקדם את תוכנית נמל המפרץ, וכן בקשה דחופה לצו ביניים שימנע כניסה לתוקף של התוכנית וכל פעולה מכוחה, וזאת כחלק ממאמצי העירייה להציל את שדה התעופה בחיפה.

טענת העירייה היא ששדה התעופה בחיפה נמצא בסכנה, בגלל מיקומו של נמל המפרץ שהולך ונבנה בימים אלה וחוסם את הסיכוי להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות. בעירייה לוקחים בחשבון גם את סגירת שדה דב ואת הצורך בפתרונות נוספים לטיסות פנים לאילת.

בעקבות העתירה נתן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט רון שפירא, צו ביניים המורה כי לא יונפקו היתרי בנייה לפי התוכנית, וזאת עד למועד הדיון שנקבע בבקשה (11 ביולי 2019), כאשר יובא בחשבון שהעתירה הוגשה במועד קודם לכניסת התכנית לתוקף. עוד הורה השופט כי העתירה תידון בפני הרכב של שלושה שופטים. הדיון ב-11 ביולי יהיה גם דיון מקדים בעתירה, כשתגובה מצד המשיבים תוגש עד 8 ביולי.

לפי העירייה, "שדה התעופה הנוכחי בחיפה הוא קטן ונכה. אם לא יתאפשר להאריך את מסלולו באופן מניח את הדעת, חברות תעופה יוותרו עליו, ועם הזמן הוא ייסגר. נמל המפרץ חוסם את הסיכויים לצמיחה עתידית".

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם, שקיבלה את הנמל כעובדה מוגמרת בעת כניסתה לתפקיד, פנתה כבר בימים הראשונים שלאחר הבחירות אל מוסדות התכנון והציגה להם מתווה שמאפשר להאריך את מסלול שדה התעופה מבלי לפגוע בנמל. בעירייה מבקשים להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה ל-2,400 מטר (לעומת 1,300 כיום), וכך לאפשר נחיתה של מטוסי סילון בינוניים, שטווח הטיסה שלהם מגיע למערב אירופה.

לטענת קליש-רותם , לא נעשתה עבודה מעמיקה כדי להבין את ההשלכות למהלכים החד-צדדיים לקדם את הספנות ו"להרוס את התעופה בחיפה, לא כלפי מטרופולין חיפה ולא כלפי התעופה הפנים-ארצית כולה. יש לנו כבר היום שדה תעופה קיים. בהשקעה מינימלית הוא יוכל להביא מעל מיליון תיירים בשנה - מדובר על מהלך כלכלי שישנה את פני המטרופולין מקצה לקצה".

קליש-רותם אף טוענת כי חיפה מעולם לא ביקשה להקים "שדה תעופה משלים" בקרבה (כלומר, שדה בינלאומי גדול), כפי שנטען בזמנו. "אנחנו רוצים שדה תעופה קטן, מקומי. אנחנו רוצים שדה תעופה מושלם. שדה כזה יכול להציל את הכלכלה של העיר ושל כל האזור. האופציה להשארת שדה תעופה קטן בחיפה מעולם לא נבדקה ברצינות הראויה".

"מצבה הכלכלי והדמוגרפי של חיפה הולך ומדרדר כבר כמה עשורים", טוענת קליש-רותם, שסבורה כי ענף התיירות הוא אחד מגורמי הכלכלה שיכולים להניע את כל סביבת מטרופולין חיפה והצפון כולו. "חיפה יכולה להפוך לעיר חזקה שתמשוך את כל המטרופולין למעלה. מטרופולין צפוני חזק יציל את צפון המדינה".

העתירה מוגשת בתקופה שבה מופעל לחץ אמריקאי על ישראל שלא למסור לחברה סינית (SIPG) את תפעול הנמל. ממשל טראמפ ולאחרונה גם הקונגרס האמריקאי משמיעים הצהרות פומביות לפיהן הפעלת נמל בידי הסינים, סמוך כל-כך לנמל חיפה שהוא נקודת עגינה לספינות אמריקאיות, פוגעת באינטרסים של ארה"ב. עם זאת, מוסדות התכנון וגם חברת נמלי ישראל, המנהלת את הקמת הנמל, לא קיבלו פניות מגורמים ביטחוניים בישראל במטרה לעכב את הקמתו או מסירתו.

עיריית חיפה מיוצגת בעתירה על-ידי עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין ואליהו וייס ממשרד חדד רוט.