חברת החשמל חתמה על הסכם פיצויים עם חברות הגז המצריות: תסתפק בכ-15% בלבד מהפיצוי המקורי

חברת החשמל דיווחה הלילה כי חתמה על הסכם פשרה עם חברות הגז המצריות EGPC ו-EGAS, לפיו תקבל 500 מיליון דולר בתוך 8.5 שנים  • סכום הפיצוי המקורי שנפסק לטובת חברת החשמל בבוררות בינ"ל עמד על 2.36 מיליארד דולר • מנכ"ל חח"י: "מו"מ עיקש ונחוש, כשברקע היה ברור לכל הצדדים כי יכולות הגבייה בפועל שואפות לאפס, וכל סכום שיוחזר לציבור הוא בגדר הישג נדיר"

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל / צלם: רוני שיצר
עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל / צלם: רוני שיצר

חברת החשמל דיווחה הלילה (א') כי חתמה עם חברות הגז המצריות EGPC ו-EGAS על הסכם פשרה, לפיו יעבירו החברות המצריות סכום של 500 מיליון דולר בתוך שמונה שנים וחצי , בערבות של בנק מצרי. חברת החשמל מגדירה את הפיצוי כ"סכום עתק", אך למעשה מדובר בכ-15% מסכום הפיצוי המקורי שנפסק עבור חברת החשמל בבוררות הבינלאומית (2.36 מיליארד דולר). ההסכם מותנה כעת בשימוע ציבורי שתערוך חברת החשמל. אם יתקבל, הוא יכול להפחית את תעריפי החשמל בכ-2%, אך זה רחוק מלפצות על עליית מחירי החשמל בראשית העשור, שנגרמה בשל הפסקת אספקת הגז.

חברת החשמל רואה בהסכם "הישג ציבורי יוצא דופן". בחוות דעת אותה הגיש לחברה אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון וראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, ציין גלעד, כי עצם ההגעה להסכם עם חברות הגז המצריות וסכום הפיצוי שנקבע במסגרתו, הינם בגדר הישג חשוב. יצוין כי בעצם החתימה על ההסכם מוותרת חברת החשמל על יתרת החוב, ולא תוכל לתבוע יותר מ-500 מיליון דולר, גם אם חברות הגז המצריות לא יעמדו בתשלום.

את ההחלטה לחתום בכל זאת על ההסכם מסביר מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך כך: "הנהלת חברת החשמל ניהלה מו"מ עיקש ונחוש מול החברות המצריות כשברקע היה ברור לכל הצדדים כי יכולות הגבייה בפועל שואפות לאפס וכל סכום שיוחזר לציבור הוא בגדר הישג נדיר".

היועצת המשפטית של החברה, עו"ד יעל נבו, אומרת כי "חברת החשמל בחנה במהלך השנים אמצעים שונים לגביית החוב וזאת בליווי גורמים בינלאומיים המעורים בהליך. מיצוי החלטת הבוררות אינה מובנת מאליה נוכח הקושי הצפוי באכיפה וגבייה של הפסק - כך שבכל קנה מידה משפטי ועסקי מדובר בהצלחה".

הפיצוי ניתן על הפסקת הזרמת הגז ממצרים בהפסקה חד צדדית של הסכם, בתחילת 2012. חברת החשמל נאלצה אז לרכוש סולר יקר כדי להפעיל את תחנות הכוח, ולשם כך לוותה מהמדינה 10 מיליארד שקל. תעריף החשמל עלה אז למשך שלוש שנים, ובמקביל תבעה חברת החשמל את חברות הגז המצריות בבוררות בינלאומית.

את המשא-ומתן מטעם חברת החשמל הובילו עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, אבי דויטשמן, סמנכ"ל הכספים, עו"ד יעל נבו, היועצת המשפטית, אמיר לבנה, ראש אגף אסטרטגיה ושינוי מבני ואורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה ושיווק. 

עוה"ד יואב דנקנר, דן סלע ומראם חסן ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' ייצגו את חברת החשמל בהסכם הפשרה.

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל. יפתח רון-טל, אמר עם חתימת ההסכם, כי "חברת החשמל גאה על ההישג יוצא הדופן שנרשם היום, זאת על אף כל ההערכות הפסימיות שניבאו כי החברה לא תצליח לגבות סכום כלשהו מהחוב המצרי. חברת החשמל פעלה לאורך כל הדרך באחריות, בשקיפות ובנחישות כשטובת הציבור לנגד עיניה. אנו מברכים על ההישג המהווה פיצוי נדיר מחברות הגז המצריות. חברת החשמל משרתת באמצעות הישג זה את האינטרס הציבורי. כלל סכום הפיצויים יוחזר לצרכני החשמל - אזרחי מדינת ישראל".