הסאגה הסתיימה: אושרה חבילת התגמולים המקוצצת ליו"ר שיכון ובינוי תמיר כהן ולמנכ"ל היוצא משה לחמני

לחמני נאלץ לוותר על כ-2 מיליון שקל מחבילת תגמולים הכוללת בעיקר "מצנח זהב", שתעמוד על כ-10 מיליון שקל ב-2019 • כהן יספוג קיצוץ משמעותי בהיקף האופציות שיקבל ובמחיר המימוש שלהן, מכ-40 מיליון שקל בתוכנית המקורית לכ-9 מיליון שקל כעת

הסתיימה הסאגה הממושכת של אישור חבילת התגמולים עבור יו"ר חברת שיכון ובינוי (שו"ב) תמיר כהן, וחבילת הפיצויים למנכ"ל הפורש, משה לחמני. אתמול (א') אישרו בעלי מניות המיעוט בחברת הנדל"ן והתשתיות את "מצנח הזהב" של לחמני ואת חבילת התגמולים לכהן - בהיקף קטן מזה שאותו ביקשה שו"ב להעניק לשניים עד לאחרונה.

חבילת התגמולים הענקית של מנכ"ל החברה החדש, אייל לפידות, שנכנס לתפקידו לפני כשבועיים, כבר אושרה לפני כן ברוב גדול (באסיפה שהתקיימה ב-26 במאי), אולם החברה נאלצה לדחות את אישור התגמולים שביקשה אז לאשר ללחמני ולכהן, לאחר שלא הצליחה להשיג להם רוב מקרב בעלי המניות מהציבור. בהמשך החלו בשו"ב לנהל מגעים עם חברת הייעוץ אנטרופי (שהמליצה להתנגד לחבילות השכר של השניים) ועם המשקיעים מוסדיים, לצורך גיבוש הסכמה על חבילות תגמול מוקטנות,  שכאמור אושרו אתמול באסיפה הכללית.

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי
 אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

במסגרת זו, המנכ"ל היוצא לחמני נאלץ לוותר על כ-2 מיליון שקל מחבילת תגמולים הכוללת בעיקר "מצנח זהב" (פיצויי פרישה ותגמול הוני), כך שזו תעמוד על כ-10 מיליון שקל ב-2019. היו"ר כהן נאלץ לספוג קיצוץ משמעותי בהיקף חבילת האופציות שיקבל, שקטנה בכ-75% (אופציות הניתנות למימוש לכ-0.5% ממניות החברה)  וכן במחיר המימוש שלהן שעלה ל-9.3 שקלים (לעומת מחיר מימוש של 7.5 שקלים בהצעה הקודמת). בסך הכול צנח השווי הכלכלי של האופציות שיקבל כהן מקרוב ל-40 מיליון שקל בתוכנית המקורית לכ-9 מיליון שקל כיום. גם מחיר המימוש הנוכחי, אגב, נמוך בכ-14% ממחירה של המניה בבורסה כיום. לפי שו"ב, עלות חבילת התגמולים של היו"ר כהן בשנת 2019 תעמוד, במונחי עלות, על כ-15 מיליון שקל (עבור 85% משרה) - לעומת 25 מיליון שקל בתכנון המקורי של החברה. 

חבילת שכר ותגמולים בשיכון ובינוי
 חבילת שכר ותגמולים בשיכון ובינוי

חבילת התגמול של המנכ"ל לפידות, נזכיר, כוללת שכר בעלות שנתית של 4 מיליון שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, מענק שנתי של עד 4 מיליון שקל וחבילת אופציות ענקית בשווי כולל של 65 מיליון שקל, שמחיר המימוש שלהן נמצא עמוק בתוך הכסף והן ניתנות למימוש לכ-5% ממניות שו"ב. בסך הכול, חברת הייעוץ אנטרופי העריכה את עלות התגמול השנתית של לפידות בכ-21 מיליון שקל, ללא מענק החתימה.

מאז ש"גלובס" חשף את דבר מינויו הצפוי של לפידות בסוף מרץ השנה, קפצה מניית שיכון ובינוי  ב-57%, הוסיפה לשוויה כ-1.5 מיליארד שקל והגיעה לשווי חברה של כ-4.3 מיליארד שקל בבורסה. שו"ב נמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, שרכש אותה מידי שרי אריסון לפני כשנה בכ-1.1 מיליארד שקל (עבור כ-47% מההון). מאז העסקה זינק שווי ההחזקה של סיידוף בכ-900 מיליון שקל.