רוזן: על גורמי האכיפה לאכוף החלטות של ועדות ערר מחוזיות

השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, ביקר את התנהלות הפרקליטות והמחלקה המשפטית בעיריית חיפה • אלה, לדבריו, נמנעו מלאכוף החלטה של ועדת ערר מחוזית, לפיה יש לבטלה החלטה של הוועדה המקומית שהיה בה כדי להכשיר בנייה בלתי חוקית בעיר

השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות / צילום: איל יצהר
השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות / צילום: איל יצהר

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, מבקר את הפרקליטות ואת המחלקה המשפטית בעיריית חיפה, אשר נמנעו לדבריו מהליכים משפטיים על אף שקיימת החלטה של ועדת ערר מחוזית לתכנון ולבנייה, המורה לבטל החלטה של הוועדה המקומית שהיה בה כדי להכשיר בנייה בלתי חוקית בעיר.

לנציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות (הנת"ם) הוגשה תלונה על-ידי אזרח תושב חיפה, אשר הגיש לפרקליטות ערר על החלטת המחלקה המשפטית בעיריית חיפה, לסגור תיק חקירה שנפתח בגין תלונה על בנייה בלתי חוקית בגג בניין מגורים. לדברי התושב, ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה קבעה באופן חד-משמעי כי מדובר בבנייה בלתי חוקית, והורתה לוועדה המקומית לתכנון ולבניה חיפה, להסדיר את העניין על-פי פרמטרים מסוימים.

עם זאת וחרף החלטת ועדת הערר, גורמי האכיפה בעיריית חיפה לא פעלו כדי לאכוף את ההחלטה, מטעמים של שיקולי מדיניות אכיפה וסדרי עדיפויות. בתשובת הפרקליטות לנציב נאמר, בין היתר, כי הערר שהוגש על החלטת המחלקה המשפטית שלא להגיש כתב אישום בגין עבירות הבנייה, נדחה מכיוון שוועדת הערר המחוזית לא קבעה כי יש להרוס את המבנה הלא חוקי, אלא להסדיר אותו.

בהחלטתו, הנציב רוזן לא דן בסוגיית שיקול-הדעת המסור לגורמי התביעה, אלא קיבל החלטה בסוגיה עקרונית, והיא מעמדה של ועדת הערר המחוזית. הנציב ציין כי החלטת ועדת הערר המחוזית היא "בבחינת החלטה של גוף מעין-שיפוטי שהכול מצווים לכבדו ולקיים החלטתו". לדבריו, "משמעות סגירת תיק החקירה ודחיית הערר שהוגש היא כי אליבא דגורמי האכיפה, החלטת הוועדה המחוזית, שהיא בבחינת החלטה של גוף שיפוטי, הייתה כלא הייתה".

בהחלטתו קבע הנציב כי "לא לו לשים את שיקול-דעתו חלף שיקול-דעת הרשות המוסמכת. לא לו לקבוע על הליכים משפטיים שהיו ראויים להינקט במקרה זה. עם זאת, יש ליתן להחלטת הוועדה המחוזית כוחה ומקומה על-פי חוק, כל עוד זו לא שונתה על-ידי ערכאה שיפוטית מוסמכת".

בעקבות תלונה זאת המליץ הנציב למנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה, לשוב ולבחון את הצעדים המשפטיים הנדרשים להינקט במקרה זה לנוכח החלטת ועדת הערר המחוזית. בנוסף, נקבע כי הפרקליטות השתהתה בטיפול בערר המתלונן.