מאות משתתפים בהפגנה נגד סגירת שדה דב מול בית רה"מ

שדה התעופה התל-אביבי אמור להיסגר ב-1 ביולי • לצד מאות מתושבי אילת, בהפגנה יש גם נציגות מכובדת לחברי מפלגת כחול לבן • ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי: "בשבוע הבא נשכב על הגדר של שדה דב, תרתי-משמע"

הפגנה בירושלים נגד סגירת שדה דב / צילום: יוסי זמיר
הפגנה בירושלים נגד סגירת שדה דב / צילום: יוסי זמיר

מאות תושבי אילת הגיעו להפגין היום (ב') מול בית ראש הממשלה בירושלים נגד סגירת שדה דב ב-1 ביולי. בראש המפגינים עמד ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי. עוד הגיעו מנכ"ל ארקיע, ניר דגן; מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס; מנכ"לית רשת פתאל, אביה מזרחי מגן; ויו"ר התאחדות המלונות, אמיר חייק; לצד נציגות מכובדת ממפלגת כחול לבן, בהם חברי הכנסת אסף זמיר, יו"ר המפלגה אבי ניסנקורן, מיקי חיימוביץ', קארין אלהרר, אורנה ברביבאי ואחרים.

המפגינים, מצוידים בחולצות הקוראות לנתניהו שלא לסגור את נמל התעופה בתל-אביב - המוגדר כצינור החמצן של אילת בחיבור למרכז - צעקו את זעקתם בדיוק בזמן שבו ישב ראש הממשלה עם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' והרב רפי פרץ.

סמוטריץ', שעד לסוף ההפגנה כבר יקבל מינוי של שר תחבורה, הוא מראשי המתנגדים לסגירת שדה דב. הוא לא הגיע לנאום כמתוכנן, וכעת נותר לראות האם נושא סגירת השדה נידון בפגישה בה מונה סמוטריץ' לשר תחבורה. זמן קצר לאחר מכן מסר השר הטרי כי "נעשה הכול בעזרת השם כדי ששדה דב לא ייסגר. מעמדת שר התחבורה יש לי אכן אחריות גדולה יותר, ואשתדל בלי נדר לעמוד בה". 

"מישהו בירושלים החליט להרוג את אילת"

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, הבטיח שהמאבק יחריף עד לשכיבה על הגדר, הלכה למעשה, בשדה דב ומניעת סגירתו. "אני חי באילת 41 שנים. כשבאתי לעיר, היו בה 15 אלף תושבים, היום גרים בה 67 אלף. זו תקופה מאתגרת בחיי מדינת ישראל. ב-3-4 השנים האחרונות מישהו פה בירושלים החליט להרוג את העיר אילת. את העיר הרחוקה ביותר בישראל, מישהו פה החליט לנתק מעורק התחבורה היחיד שיש לה. כביש הערבה הוא כביש דמים, רכבת הרי לא קיימת. התחנה המרכזית שלנו היא שדה דב. ההחלטה לסגור את השדה התקבלה כאן בירושלים במחשכים. איש לא חשב שצריך לדבר עם הלקוחות העיקריים של השדה. זו שערורייה שאין כמותה.

"כפי הנראה, לאנשים שהכסף מעניין אותם יש השפעה מכרעת על מקבלי ההחלטות במדינה. למה נחפזים? התוכניות עדיין נמצאות בשלבי התנגדות. למה לא לבנות 4,000 יחידות דיור ולהשאיר את השדה? זו רשעות. אמרתי לראש הממשלה שמ-1 ביולי כביש הערבה יהפוך ליותר אדום ממה שהוא עכשיו. התיירות תתרסק, ועימה כל כלכלת העיר", אמר יצחק הלוי וקרא למפגינים להצטרף אליו ולאזוק את עצמם על גדר שדה דב. 

"כשמעשנים סיגר ושותים שמפניה, הבעיות באילת לא נראות" 

אבי ניסנקורן, יו"ר סיעת כחול לבן, קרא למפגינים האילתים: "בבלפור רוצים שתוותרו. כשמעשנים סיגר ושותים שמפניה, הבעיות באילת לא נראות. רוצים שתורידו את הראש ותגידו תודה שנותנים לכם להישאר באילת. הטייקונים יותר חשובים מכם האילתים ומראש העיר".

נזכיר כי 60% מתושבי אילת הצביעו בבחירות האחרונות לליכוד, ולפי הקריאות בקהל, גם בבחירות הללו הליכוד לא יקופח באילת.

חברת הכנסת קארין יצחק אלהרר אמרה: "ארבע שנים התקיימו דיונים בוועדה לביקורת המדינה, ולא יצרתם חלופות, למרות שהתבקשתם לייצר כאלה - כי לא אכפת לכם. אכפת לכם רק מעצמכם. אילת היא חלק ממדינת ישראל, ומגיע לתושביה שירותים כמו למרכז. נפעיל שרירים. המאבק הוא לא רק על אילת אלא על פרצופה של המדינה. אנחנו רוצים לראות מדינה שאכפת לה מכל האזרחים. פתרון צריך לבוא עוד היום בערב". 

"בכייה לדורות" 

תושבי אילת שנאמו קראו קריאות דומות. מיכל דרבי, תלמידה בכיתה י', זעקה שהיא "רוצה לחיות כמו אזרחית במדינה. להתגייס ללמוד באוניברסיטה כמו כולם. אז למה לי האילתית אסור לחיות כמו בן אדם במדינה הזו?". 

אלון לוי, נציג תושבי שיכון ל' בתל-אביב בקבוצה המאגדת יותר 8,000 תושבים שגרים באזור שדה דב, אמר: "הולכים לבנות לנו עיר מתחת לבית, ויותר מ-50 אלף תושבים יגורו שם, וזה כאילו כלום. אנחנו הולכים לסבול מזיהום אוויר מארובות רידינג ומהתחבורה הציבורית. הולכים לפגוע לנו באיכות חיים במשך 15 שנים כדי לשרת 400 בעלי קרקעות, ואנחנו יותר מ-100 אלף תושבים - זה הזוי. זו מדינת ישראל שבה האינטרסים הלאומיים נדחקים הצידה למען שיקולים זרים. זו תהיה בכייה לדורות, ולעולם ישפטו אותך על זה", קרא לראש הממשלה.

עיני מטה המאבק נשואות ליום חמישי הקרוב, בו צפויה ועדת הכספים הזמנית של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, לקיים, לבקשת ראש עיריית אילת וחברי כנסת התומכים במאבק, ישיבה בנושא "הסכנה וההשלכות בסגירת שדה התעופה שדה דב על העיר אילת". עד אז יוקם אוהל מחאה מול משרד האוצר.

הפגנה נגד סגירת שדה דב בירושלים היום / צילום: יוסי זמיר
 הפגנה נגד סגירת שדה דב בירושלים היום / צילום: יוסי זמיר

הפגנה נגד סגירת שדה דב בירושלים היום / צילום: יוסי זמיר
 הפגנה נגד סגירת שדה דב בירושלים היום / צילום: יוסי זמיר

הפגנה נגד סגירת שדה דב בירושלים היום / צילום: יוסי זמיר
 הפגנה נגד סגירת שדה דב בירושלים היום / צילום: יוסי זמיר