עקב שת"פ עם האינטרפול: ביהמ"ש הורה לחסום גישה לכ-1,700 אתרי פדופיליה

מדובר באתרים שהיו זמינים לכלל משתמשי האינטרנט בישראל • ביהמ"ש הוציא צו להגבלת הגישה בעקבות בקשה של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה

חסימת אתרי פדופיליה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חסימת אתרי פדופיליה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הודיעה לפני זמן קצר (ב') כי בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא צו להגבלת גישה לכ-1,700 אתרי אינטרנט המפרסמים תמונות וסרטונים פדופיליים. אתרים אלה היו זמינים לכלל משתמשי האינטרנט בישראל.

הצו, עליו חתום השופט בני שגיא, יצא בעקבות פעילות משותפת של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, המטה הלאומי להגנה על קטינים ברשת - יחידה 105 בלהב 433 שבמשטרת ישראל והאינטרפול, מכוח חוק הסמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, שנכנס לתוקף בספטמבר 2017.

במסגרת הפעילות המשותפת נחשפו שיטות שנקטו מנהלי האתרים המפיצים תכנים פדופיליים בכדי להסתיר תכנים אלה מפני רשויות האכיפה. חשיפה זאת אפשרה את פריצת הדרך שהובילה להגשת הבקשה ביחס לרשימת האתרים שנחשפו.

"הרשימה הגרועה מכולן"

לפי הודעת הפרקליטות, המידע על אתרי האינטרנט הפדופיליים התקבל ממשרדי האינטרפול העוסקים במאבק בפדופיליה מקוונת. צוין כי במשרדי האינטרפול בעיר ליון שבצרפת מנוהלת רשימה המכונה "The Worst of All List" ("הרשימה הגרועה מכולן"), הכוללת את רשימת אתרי האינטרנט הפדופיליים שזמינים לגולשים ברחבי העולם.

לאחר מבצע איסוף ממושך של הוכחות לגבי פעילותם של אתרי האינטרנט האמורים, הגישו עורכי הדין איתי גוהר ואדר לר ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה בקשה תקדימית בהיקפה לחסימת גישה לכ-1,700 אתרי אינטרנט המפרסמים תכנים פדופיליים ברשת הגלויה.

הבקשה הוגשה בהתאם לחוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט. בהתאם לאותו חוק, תובע מוסמך יכול לפנות לבית המשפט המחוזי בבקשה להוצאת צווים להסרת אתרי אינטרנט המאוחסנים על גבי פלטפורמות אירוח בישראל, להגביל גישה לאתרי אינטרנט המאוחסנים על גבי שרתים בחו"ל או להורות על סינון האתרים מתוצאות החיפוש.

הצו שהוצא על-ידי בית המשפט המחוזי מתייחס לאתרי אינטרנט המאוחסנים בשרתי אירוח מחוץ לישראל, ולפיכך מתייחס להגבלת הגישה לאתרים אלה באמצעות חסימה שתתבצע בימים אלה בידי ספקיות הגישה לאינטרנט.

מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר חיים ויסמונסקי, שיבח את שיתוף-הפעולה בין רשויות האכיפה והוסיף כי המבצע המדובר הוא פרי עבודה של כשנה, שבמהלכה נחשפה תופעה חמורה של אתרי אינטרנט פדופיליים שפעילים במסגרת הרשת הגלויה.

לדברי ד"ר ויסמונסקי, "סברנו כי בעשור האחרון ואף למעלה מכך הפדופיליה עברה לאזורים 'מחתרתיים' ברשת - ל'דארקנט' ולפורומים וקבוצות לשיתוף קבצים, וכי לא ניתן עוד להיכנס לאתרים פדופיליים דרך שימוש בדפדפן רגיל ברשת הגלויה. מתברר כי מפיצי התכנים הפדופיליים מצאו דרכים מתוחכמות להישאר נוכחים ברשת הגלויה ולחמוק מרשויות אכיפת החוק ומהחברות המנהלות את שרתי אירוח האתרים. המאבק הגלובלי בפדופיליה המקוונת, שמחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מחויבת לו, הוביל אותנו לניהול המבצע שמסתיים בימים אלה לצמצום החשיפה לאותם תכנים פדופיליים שמצויים באתרים שאותרו. המאבק בתופעה מחייב את גופי אכיפת החוק להשתמש בכלים משפטיים עדכניים ודינמיים, המתאימים לעידן האינטרנט". 

ארדן: "הישג אדיר" 

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מסר בתגובה: "זהו הישג אדיר במאבק החורמה שלנו להפוך את הרשת לבטוחה יותר ונגד ניצול מיני של קטינים. החוק החדש שקידמתי והעברתי בכנסת נתן סוף-סוף לראשונה את הסמכות למשטרה להביא לחסימת אתרים פדופיליים, ויחד עם הקמת המטה הלאומי ויחידה 105 להגנה על ילדים ברשת במשטרת ישראל שהקמתי, יצרנו שכבת הגנה חדשה ועוצמתית למען ילדינו.

"אני גאה בשיתוף-הפעולה עם האינטרפול והפרקליטות, שהביא עכשיו להישג חסר תקדים שינקה משמעותית את הרשת ויהפוך אותה למקום יותר בטוח עבור ילדי ישראל. אמשיך במאבק הזה ביתר שאת".