ג'ונסון אנד ג'ונסון תסגור את פעילותה בבנק הדם בתל השומר

החברה מקיימת את הפעילות בביה"ח מאז שרכשה את אומריקס הישראלית • 100 איש יפוטרו בעקבות סגירת בנק הדם • מפעל היצור של אומריקס בירושלים נסגר בשנה שעברה

אזור בית החולים שיבא בתל השומר. / צילום: תמר מצפי
אזור בית החולים שיבא בתל השומר. / צילום: תמר מצפי

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון  צפויה לסגור את פעילותה בבנק הדם שלה בתל השומר, אותה היא מקיימת מאז שרכשה את חברת אומריקס הישראלית. אומריקס פיתחה מוצרים על בסיס פלזמת דם, ופעלה ממפעל גדול בירושלים, מעבדות בנס ציונה ומתקן בתל השומר. בעקבות סגירת הפעילות יפוטרו מעל 100 איש. המתקן צפוי לפעול במתכונת חלקית עד 2021, אז יסגר סופית.

הידיעה על סגירת המתקן בתל השומר מגיעה כשנה אחרי הסגירה של מפעל החברה בירושלים, אשר עבר בשנה שעברה לידי חברת התרופות איגרוס האוסטרלית.

ג'ונסון אנד ג'ונסון רכשה את אומריקס הישראלית תמורת 438 מיליון דולר ב-2008. החברה מפתחת מוצרים המבוססים על פלזמת דם, ומעודדים קרישה של דם בניתוחים. מוצר הדגל היה אמור להיות מדבקה עשויה מחומר מעודד קרישה, אותה ניתן להניח על פצע פתח כדי לעודד קרישה במהלך ניתוחים או פציעות קשות.

אומריקס הוקמה בישראל ב-1995 על ידי רוברט טאוב היהודי-בלגי, אשר הקים לפני כן חברות בתחום הקרישה בבלגיה, ואחר כך היה בין המשקיעים הראשונים והמרוויחים הגדולים בנוירודרם, שנמכרה ב-2017 במיליארד דולר. גם אומריקס הייתה הצלחה גדולה: בחברה הושקעו 50 מיליון דולר עד שהיא הונפקה בנאסד"ק ב-2006 לפני שווי של 143 מיליון דולר. היא הגיעה לשווי של מעל 600 מיליון דולר בשיא.

זמן קצר לאחר הרכישה הוגשה נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון הרוכשת, תביעה בהיקף של מיליארד שקל על ידי מדינת ישראל, בטענה כי הקניין הרוחני העומד בבסיס פיתוחי החברה, מבוסס על עבודתו של פרופ' אוריאל מרטינוביץ' מבית החולים תל השומר, וכי בית החולים לא קיבל תמורה על כך. באותה התקופה תקנות הקניין הרוחני סביב המצאות של רופאים בבתי החולים הממשלתיים לא היו ברורות כמו היום, ובתי חולים ממשלתיים לא פעלו כמו היום למסחור הקניין הרוחני שלהם.

תביעת המדינה נגד ג'ונסון הסתיימה ב-2006 בפשרה במסגרתה שילמה אומריקס לתל השומר 60 מיליון שקל בלבד, אולם בתקופה בין התביעה ועד הפשרה, התקרר היחס של תאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון לישראל. בתקופה זו בוצעו פחות השקעות של התאגיד בחברות ישראליות והתאגיד לא אפשר לבכיריו לשוחח עם התקשורת הישראלית. מאז הסכם הפשרה ישנה הפשרה ביחסים, וג'ונסון אנד ג'ונסון היא למשל אחת המשקיעות בחממה הטכנולוגית FutuRX במסגרת תוכנית החממות של רשות החדשנות.

אולם, הסיבה לסגירה ההדרגתית של הפעילות בישראל לא הייתה רק בגלל התביעה. להיפך - גם אחרי פרסום התביעה המשיכה ג'ונסון לגייס עובדים בהתלהבות למפעל החדש שהקימה למוצרי אומריקס בירושלים, בנוסף לפעילות הוותיקה יותר בנס ציונה ובתל השומר. אולם, עם הזמן החברה עברה לייצר באאוטסורסינג.

ג'ונסון אנד ג'ונסון עדיין פעילה מאוד בישראל. חברת ביוסנס וובסטר, אחת החברות הבנות המצליחות שלה, מעסיקה מאות עובדים בחיפה.