המהלך של בעליה של בריטיש איירוויס הפך לחבל הצלה עבור בואינג

בואינג זכתה אתמול בהצבעת אמון כשבעליה של בריטיש איירוויס, IAG, חתמה על כתב נכונות לרכוש לא פחות מ-200 מטוסי 737 MAX שמקורקעים מאז מרץ • לא ברור עדיין אם החתימה אכן תהפוך לרכישה אך ההזמנה הפיחה חיים בסלון האווירי בפריס

בואינג 737/ צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
בואינג 737/ צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

איירבוס נפגעה קשות מהאובדן הפוטנציאלי של לקוחה גדולה של A32neo, המטוס הנמכר ביותר שלה, לאחר שהבעלים של בריטיש איירוויס, IAG, הזמינה מבואינג את 737 MAX, שקורקע ברחבי העולם, וזאת במהלך שהפך לחבל הצלה עבור בואינג. איירבוס מתכננת להכות חזרה באמצעות הזמנות נוספות ל-A321XLR החדש שלה.

יצרנית המטוסים האירופית מנהלת מו"מ עם המשקיע האמריקאי ביל פרנק, שחברת אינדיגו פרטנרס שלו מזמינה מספר רב של מטוסים שכבר נמצאים בתיק שלה, ושעשויה לסגור עסקה בסלון האווירי בפריס, על פי מקורות בתעשייה.

איירבוס סירבה להגיב לפרסום.

לאחר בחינה מדוקדקת של הבטיחות ושל תדמיתה הציבורית, זכתה בואינג אתמול (ג') בהצבעת אמון כש-IAG חתמה על כתב נכונות לרכוש 200 מטוסי סילון 737 MAX, שמקורקעים מחודש מרץ בעקבות שתי התרסקויות קטלניות. ההזמנה המפתיעה הפיחה חיים בתערוכה האווירית המנומנמת, שבה היה נושא השיחה העיקרי סופו האפשרי של מחזור האיירוספייס, בהינתן בעיותיהן של בואינג ואיירבוס, וכן המתח בזירה הגיאופוליטית ובתחום הסחר העולמי.

עדיין לא ברור כמה מ-200 המטוסים יהפכו להזמנה מוצקה, וכמה יישארו בבחינת אופציה. כמו כן לא ברור כיצד ישפיע הדבר על נוכחותה של איירבוס ב-IAG, שהזמינה 14 מטוסי A321XLR כמה שעות בלבד לפני ההודעה. "זה ניצחון אדיר, אך לעת עתה זה ניצחון תקשורתי מכיוון שמדובר בכתב נכונות. אנחנו נראה איזו עסקה בדיוק נמצאת מאחוריו", אמר מקור בתעשייה האירופית.

למרות זאת צפויה בואינג לנסות להפיק את המקסימום מהמהלך, ולזכות בתמיכה נוספת ל-737 MAX עתיר הקשיים באמצעות הצעת חבילות גדולות במחירים מפתים לחברות תעופה.

קוואנטס איירליינס האוסטרלית הודיעה היום (ד') כי תזמין 10 מטוסי איירבוס A321XLR בנוסף ל-26 מטוסים מוזמנים נוספים שכבר נמצאים בספריה של יצרנית המטוסים. איירבוס גם מנהלת מו"מ עם חברת ההחכרה GECAS, ומנסה להשיג הזמנות מתוקשרות ל- A321XLRמ-JetBlue ומאמריקן איירליינס, למרות שחברת התעופה הגדולה בעולם אינה נוהגת להכריז על עסקאות בתערוכות אוויריות.

סמנכ"ל המכירות של איירבוס, כריסטיאן שרר, אמר שקיימת חולשה מסוימת בשוק, אך הוא אינו רואה גידול בביטולים. הוא אמר למשקיעים שהוא מצפה לזכות בהזמנות נוספות ל-A220 הקטן יותר, שבעבר נודע כ-CSeries.

גם איירבוס וגם בואינג נהנות מהגה שמספקות להן אלפי הזמנות למטוסי סילון קטנים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אתמול כי יחדש את שיחות הסחר עם סין, והעלה את האפשרות של הפוגה במלחמת הסחר שיוצרת לחץ על שוקי ההון ושסיפקה רקע מתוח לתערוכה האווירית שהחלה ב-17 ביוני ותסתיים ב-23 בחודש.

עם זאת, המתח במזרח התיכון בין ארה"ב לאיראן הוחרף לאחר ששתי מכליות נפט הותקפו בשבוע שעבר בקרבת מיצר הורמוז - נתיב הובלה ימית אסטרטגי. וושינגטון מאשימה את טהרן באחריות לתקיפה.