מסחר מקוון | בלעדי

חיזוק לחזית מול שופרסל: ויקטורי ו-Quik מתאחדות בקרב על האונליין

קמעונאית האונליין תחל לבצע משלוחים מסניפי רשת ויקטורי שלה פריסה ארצית • להערכת קוויק, היקף המכירות השנתיות שלה ברשת המזון יעמוד על כ-50 מיליון שקל בשנה • מבחינת ויקטורי מדובר בהזדמנות להתחזק באונליין מבלי לבצע השקעות בהרחבת המערך הלוגיסטי או במחסנים אוטומטיים

אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי ויקטורי / צילום: אבי רוקח
אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי ויקטורי / צילום: אבי רוקח

בלי השקעות עתק במחסנים אוטומטיים, ויקטורי של אייל רביד רוצה לנגוס בעוגת האונליין. ל"גלובס" נודע, כי רשת המזון הציבורית חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם קמעונאית האונליין קוויק (Quik), שתחל לשווק סחורה מסניפי הרשת. להערכת קוויק, היקף המכירות דרך הרשת צפוי להגיע לכ-50 מיליון שקל בשנה, זאת באמצעות פריסה בעשר עד 15 חנויות ברחבי הארץ שיוציאו כ-40 משלוחים ביום.

עד היום עבדה קוויק רק עם סופרמרקטים פרטיים ובשל כך הייתה הפריסה הגיאוגרפית שלה יחסית מוגבלת. כעת, בזכות שיתוף הפעולה עם ויקטורי היא תוכל לשרת כמות גדולה יותר של לקוחות והמגוון של המוצרים באתר יורחב משמעותית. במסגרת ההסכם תהיה קוויק אחראית על כל שרשרת האספקה - מקבלת ההזמנה ועד ההגעה ללקוח, כולל שירות הלקוחות.

לא כל פריט יימכר וייתכנו פערי מחירים  

מבחינת ויקטורי מדובר בהחלטה אסטרטגית להרחיב את פעילות האונליין באמצעות נותן שירות חיצוני, והזדמנות להגדלת המכירות מבלי להידרש להשקעות עתק במחסנים לוגיסטיים אוטומטיים כפי שעשו המתחרות שופרסל ורמי לוי. כיום מהווה פעילות האונליין ברשת "רק" 4%-5% מהמחזור שלה, ועבורה מדובר באפשרות לחזק את המערך הלוגיסטי שהיא מפעילה כיום. אייל רביד, בעלי ומנכ"ל ויקטורי, אמר היום ל"גלובס" כי "ויקטורי ממשיכה במציאת אפיקים חדשים להגדלת המכירות תוך כדי שמירה על ההוצאות, מתוך מחויבות לבעלי המניות".

במסגרת ההסכם תפרוס קוויק את המערך הלוגיסטי שלה שכולל ליקוט, אריזות, משלוח וגם תמחור עצמאי בסניפי ויקטורי. המודל של החברה עובד כך שהיא קובעת את המגוון ואת המחירים לצרכן באתר שלה, אך הם לא בהכרח תואמים למגוון, לתמחור ולמבצעים שקיימים בסניף שממנו היא משלחת את הסחורה. כלומר, לא כל פריט שנמכר היום בויקטורי בהכרח יימכר דרך קוויק, וייתכנו גם פערי מחירים.

אגב, מבחינת הצרכנים לא צפוי שינוי במשלוחים: לקוחות שיזמינו באמצעות קוויק ימשיכו לקבל משלוח שממותג, נארז ונשלח תחת השירות של החברה, בין שהוא נאסף מסניף של ויקטורי ובין שלאו; ולקוחות ויקטורי ימשיכו לקבל את המשלוחים שהם מכירים. בנוסף, לקוחות קוויק יוכלו לבצע איסוף של ההזמנה מתוך סניפי ויקטורי. לדברי קוויק, שירות זה צומח בעשרות אחוזים בכל חודש ומהווה כ-5% מסך ההזמנות של החברה.

"האינטרנט הוא מחולל תחרות אמיתי" 

לפי הערכות קוויק, קניות האונליין מוערכות כיום במחזור שנתי של כ-2.5 מיליארד שקל המהווים 5% מהמכר השנתי הכללי. הצפי הוא כי 500 מיליון שקל בשנה מהמכירות בחנויות הפיזיות יעבור לאונליין, כך שעד שנת 2023 יגיע מחזור המכירות באונליין לכ-5 מיליארד שקל. כיום מי שמובילה את התחום הזה היא שופרסל, שמכירות האונליין שלה מהוות 16% מהמחזור.

לדברי אבירם גנות, מנכ"ל קוויק, ערוץ האונליין תופס מקום משמעותי הן בשיח ובתחרות והן בהשקעות הכספיות מאחר שמדובר בשוק שנמצא בשיווי משקל יחסי. "האינטרנט היום הינו מחולל תחרות אמיתי, כזה שיכול להזיז את המחוג ולשנות נתחי שוק".

קוויק הוא מיזם אונליין קמעונאי שהוקם ב-2017, כשהמשקיעות והשותפות בו הם הן סופר-פארם והחברה המרכזית (קוקה קולה ישראל). במיזם הושקעו עד כה מיליוני שקלים והוא מתיימר לספק משלוחים בתוך ארבע שעות. בקוויק מועסקים כ-35 עובדי מטה, לצד עשרות עובדי ליקוט והפצה שפועלים בכ-30 חנויות פרטיות שמהן משלחת החברה.