"פעם, אירוע טרור במפרץ היה מטיס את הנפט למעל 100 דולר"

לדברי רו"ח אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי, ארה"ב שינתה את כללי המשחק, הפכה ליצואנית הנפט הגדולה בעולם והשאירה את איראן עם מעט מאד מנופי השפעה ממשיים

מיכלית נפט בוערת במפרץ עומאן / צילום: רויטרס
מיכלית נפט בוערת במפרץ עומאן / צילום: רויטרס

"איראן מתקשה להשתמש במחיר הנפט כנשק נגד ארה"ב" - כך אומר היום (א') אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי. "יצוא הנפט ותוצריו הפכו למנוף חנק פיננסי על איראן, כאשר ממשל טראמפ רק ממשיך להגביר את הלחץ, והתגובה האיראנית של חבלה במיכלית הנפט והפלת המל"ט האמריקאי הם בעיקר אות של מצוקה, שכן איראן נמצאת עם גבה אל הקיר".

לדברי איל, "פעם, אירוע טרור כזה במפרץ היה מטיס את מחירי הנפט למעל ל-100 דולר לחבית ומזעזע את הכלכלה העולמית, אבל ארה"ב של טראמפ שינתה את כללי המשחק, והיא זאת שקובעת בפועל את מחיר הנפט העולמי, ולכן איראן נשארת עם מעט מאד מנופי השפעה ממשיים".

"בשבוע שעבר, ימים לאחר הפגיעה במיכלית הנפט במפרץ, החליטה איראן להוציא לחלוטין את סעיף הכנסות הנפט מתקציב המדינה, צעד שכולו הודאה בתבוסה של משטר האייתולות מול הלחץ הבלתי פוסק של ממשל טראמפ. איראן הוציאה את הנפט מהתקציב כדי לנסות ולהסתיר את עומק הפגיעה בכלכלה האיראנית, ובניסיון למנוע התקוממות עממית".

יו"ר אינפיניטי הוסיף כי "האסטרטגיה של ארה"ב היא לשנות את מפת ספקי הנפט בעולם, לצמצם את גרעון הסחר ולהפוך להיות יצרנית ויצואנית הנפט הגדולה בעולם. כאשר היצוא האיראני נמצא בנסיגה, ארה"ב ממשיכה לכבוש שווקי יצוא חדשים ולבסס את הדומיננטיות שלה בשוק הנפט הגלובלי. רוסיה לא נפגעת מהחרם על איראן שכן גם היא יכולה להיכנס לשווקים במקומה, וסעודיה ממלאת בנאמנות את תפקיד בת-הברית של ארה"ב ומסייעת בשליטה על מחיר החבית.

"איראן מצדה אומנם מותחת את החבל, אבל פועלת בזהירות. איראן לא פתחה בהתקפה ישירה על נתיבי השייט, ולא מסלימה את המצב לכדי מלחמה כוללת, כיוון שאז תעמוד בפני צומת דרכים שעלול לסכן את שרידות שלטון האייתולות".

לדברי איל, "הנשיא טראמפ אומנם לא מעוניין בעוד עימות מיותר במזרח התיכון, אבל הצעדים שלו מובילים ללחץ אמריקאי אדיר על הכלכלה האיראנית, בלי שיש צורך לשים 'מגפיים על הקרקע'. אם איראן תמשיך למתוח את החבל, מיכליות נפט הבאות שיחצו את המפרץ ילוו על ידי הצי של ארה"ב וכוחות בינ"ל נוספים, ואז איראן לא תוכל להמשיך עם משחקי החתול והעכבר ותצטרך להחליט האם פניה למלחמה כוללת, שעלולה להיות אקורד הסיום של משטר האייתולות".