פרשת השחיתות ברשות המסים: הגרסאות הסותרות של הפרקליטות, מבקר המדינה והמשטרה

תיקי פרשת רשות המסים הועברו לאחרונה מהמטה הארצי של המשטרה להחלטת מחוז ת"א, כשבמקביל פרקליט המדינה מודיע כי תיקי החקירה נסגרו • מבקר המדינה הודיע על העברת חומרי חקירה לפרקליטות, שמצידה, רק אחרי שנתיים, הודיעה כי כלל לא קיבלה חומר מהמבקר

פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד / צילום: יוסי זמיר
פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד / צילום: יוסי זמיר

מעולם לא התרחש בתולדות השחיתות אירוע כמו בפרשת רשות המסים: 15 חוקרים ואנשי ביקורת, עובדי מדינה אוכפי חוק, בעיקר מיחידת החקירות של מכס-מע"מ ברשות המסים, התלוננו על שורה של מעשי שחיתות חמורים ביחידת החקירות ובצמרת רשות המסים, שלטענתם טויחו על-ידי המשטרה ועל-ידי מי שהייתה פרקליטת המחוז רות דוד. רוב אנשי "קבוצת ה-15" נפגעו בעקבות פעילותם, אבל עד היום איש לא טרח לבדוק איתם את מה שעבר עליהם בעקבות חברותם ופעילותם בקבוצת המתלוננים.

ל"גלובס" נודע כי תיקי החקירות בפרשת פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר רות דוד, בפרשיות השחיתות ברשות המסים ובטיוח החקירות בפרשיות אלה, הועברו לפני שלושה שבועות מהמטה הארצי של המשטרה לסגן ניצב אבי אוחיון, קצין אג"מ של מרחב ירקון במשטרה מחוז תל-אביב. סנ"צ אוחיון אמור להחליט על המשך הטיפול בתיקים אלה. לתיקים צורפו המלצות והערות של גורמים משטרתיים שונים, כולל של ראש אגף חקירות במשטרה, ניצב גדי סיסו.

תיקי החקירה הללו הם תוצאה של תלונות ומידע שה-15 מסרו למשטרה ולפרקליטות, על שורה של עניינים: קשריה של רות דוד עם עו"ד רונאל פישר בתקופת כהונתה בתפקיד והאופן שבו סגרה את תיק החקירה בפרשת רשות המסים; תפירת חקירה מגמתית נגד יזמים כדי לסלקם מהשוק לטובת מקורב לצמרת רשות המסים; הקלת מס של כמיליארד ורבע שקל לנוחי דנקנר ברכישת סלקום; בלימת חקירות נגד אנשי עסקים, לדוגמה בפרשת החשד לחשבוניות פיקטיביות בחברת גיבור ספורט בשליטת איתן אלדר; ויתור של מיליונים לקבלן דודי אפל בפרשת קרקעות מושב גינתון; חשיפת מקור מודיעיני, אשר העיד על כך שמבריחי מכולה עם קשרים לליכוד קיבלו באופן מוזר את המכולה המוחרמת אחרי טלפון ללשכת שר האוצר דאז בנימין נתניהו (שלדבריו כלל אינו מכיר את הענין). המקור נרצח חודשים אחדים לאחר עדותו; היחס המיוחד לתחום הכדורסל שבמוסדותיו כיהן מי שהיה מנהל רשות המסים, איתן רוב; הפחתת מס לחברת דובק; טיוח פרשה של הטרדה/תקיפה מינית של נישומה על-ידי בכיר ביחידה; קשרים של בכירים ביחידת החקירות עם משפחות פשע; בלימת חקירות ופשיטות על עסקי זנות והימורים של משפחות פשע, כפי שאישר לימים בעדות בבית המשפט קצין המשטרה רפ"ק אייל פאר.

מצד אחד, המידע הביא לחקירה נפרדת ולהרשעות בעניין המינויים הפסולים בצמרת רשות המסים, אבל התלונות של ה-15 על השחיתות הפנימית ברשות המסים וביחידת החקירות נבלמו ונעצרו אצל רות דוד, במשטרה ובפרקליטות.

בהמשך הפרשה נוספו עוד תלונות. בעיקר מדובר ביעור תיק החקירה המקורי על-ידי הפרקליטות. בעניין זה רמז נציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, כי מדובר בטיוח. תלונה אחרת התייחסה להופעתה של רות דוד, שהיתה דירקטורית בחברת ב. יאיר בשליטת יאיר ביטון, בפני שופט השלום מנחם מזרחי, מי שהיה סגנה בפרקליטות ושותפה לסגירת תיק רשות המסים. במקביל מתנהל המשפט שבו מואשמת דוד בשיבוש הליכי משפט בהקשר לביטון. תלונה נוספת קשורה לרפי עמיאל, שהיה ראש מחלקת החקירות בתקופה עליה התלוננו "קבוצת ה-15", ונגדו ונגד סגנו שמואל גונן הפנו ה-15 טענות קשות.

הוקמו כביכול "כוח משימה" ו"צוות חקירה מיוחד"

התיקים בהם מדובר הועברו מהמטה הארצי של המשטרה לסנ"צ אוחיון במחוז תל-אביב, אחרי החשיפה ב"גלובס", לפיה במשך 5 שנים הציגה המשטרה כאילו מתנהלת בדיקה רצינית של התלונות שהגישו חברי קבוצת ה-15 על פרשיות שחיתות בצמרת יחידת החקירות ובצמרת רשות המסים באותה תקופה ועל טיוח הפרשיות הללו במשטרה ובפרקליטות.

רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, שהיה קצין המודיעין ביחידת החקירות, הוא הדמות הפעילה בקבוצת ה-15. רותם ופרקליטיו, עו"ד איתן ענבר ופיני פישלר מתנועת אומ"ץ דרשו שוב ושוב לקבל תשובות על הטיפול בתלונות, ונמסר להם כאילו הפרשיות נבדקות על-ידי "כוח משימה" בלהב 433 ועל-ידי "צוות חקירה מיוחד". אולם ממסמכים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי איש מה-15 לא התבקש למסור את גרסתו ("המשטרה הקימה צוות לחקירת הטיוח בפרשת רשות המסים - אך המתלונננים לא זומנו להעיד", 2/5/2019).

סנ"צ אוחיון אמר לרפי רותם כי הגיעו אליו התיקים מהמטה הארצי אחרי שנבדקו, כולל בדיקה משפטית, ונרשמו בהם המלצות; וכי הוא צריך להחליט בתיקים אלה, כולל בתיקים מהעבר. אוחיון אמר לרותם כי לא יחליט בתיקים לפני פגישה ביניהם, אותה יתאם בהמשך. פגישה כזו עדיין לא נערכה.

"תיקי החקירה נסגרו"

אירוע מפתח בפרשה התרחש בעקבות דיון בוועדת הכנסת לביקורת המדינה, שנערך ביוני 2016, ונושאו היה הטיפול בפרשת רשות המסים. בסיום הדיון הודיע מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא כי החליט להעביר לידיעת היועץ המשפטי לממשלה את המידע שמסר רותם על ראשי יחידת החקירות, רפי עמיאל וסגנו שמואל גונן, וזאת על-פי סעיף 14-ג לחוק מבקר המדינה, המחייב העברת מידע ממנו עולה חשד לפלילים.

ביוני 2017, בחלוף שנה מאותה ישיבה בכנסת, פנה עו"ד פישלר ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ודרש לדעת מה נעשה בחומרים שמסר מבקר המדינה והיכן עומדים הדברים. הפנייה נותרה ללא מענה.

רק לפני שבועיים, שנתיים אחרי הפנייה של עו"ד פישלר ליועמ"ש, ורק אחרי שהתלונן אצל הנציב רוזן על ההתעלמות מפנייתו, הוא קיבל תגובה מלשכת פרקליט המדינה שי ניצן, ובה התייחסות למספר עניינים. בתגובה הנוכחית של פרקליט המדינה נמסר כי פנייה של רותם לפרקליט המדינה מתחילת 2017 לא כללה פרטי קשר אל רותם, ועל כן "לא ניתן היה להשיב לה". לגבי אי-מתן תשובה לפישלר במשך שנתיים, נמסרה התנצלות בנימוק של "תקלה", והוסבר כי הפנייה של פישלר נתקעה בלשכתו של שי ניצן.

בעוד המשטרה החליטה לאחרונה למסור את תיקי החקירה להחלטת סנ"צ אוחיון לצורך קבלת החלטה אם להמשיך לחקור את התלונות, אומר פרקליט המדינה כי הטענות נגד ראשי היחידה עמיאל וגונן, על קשרים פסולים עם גורמים עברייניים וטיוח, "פורטו במסגרת תלונותיו במשטרה, נחקרו ותיקי החקירה נסגרו". לא נמסר האם מדובר בהיעדר ראיות מספיקות או בחוסר אשמה. עד כה לא נענתה הפרקליטות לבקשה של פישלר לצלם את התיק בו מדובר.

"נשלח קלסר מסמכים למשרד היועץ המשפטי לממשלה"

מה קרה לאותם מידעים שנמסרו למבקר המדינה ולדבריו הועברו ליועץ המשפטי לממשלה?

במכתב מסביר פרקליט המדינה לפישלר כי "לשאלתך האם העביר מבקר המדינה מסמכים בעניין טענות למעשים פליליים של מר רפי עמיאל ומר שמואל גונן, בכירים ברשות המסים, ליועץ המשפטי לממשלה - מבדיקה שערכנו אל מול לשכת היועץ המשפטי לממשלה עולה כי לא הועברו מסמכים כאמור".

לשכת מבקר המדינה שוללת לחלוטין את הנאמר בתגובת פרקליט המדינה, ול"גלובס" נמסר מטעם מבקר המדינה כי "בתאריך 17 במאי 2017 נשלח קלסר מסמכים למשרד היועץ המשפטי לממשלה, וצורף אליו מכתב של עוזר מבקר המדינה המחזיק שלושה עמודים. המכתב מוען לעוזר היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רועי כהן. היה והנמענים לא מוצאים את החומר, ניתן לשלוח אותו פעם נוספת".

מדובר בסתירה מהותית של הגרסאות בין פרקליט המדינה למבקר המדינה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "כפי שנאמר בעבר, משטרת ישראל אינה מתייחסת לתיקי חקירה או לחומר מתוכם בתקשורת. המעורבים בתיק יכולים, כפי שאכן עשו, לפנות למשטרה על-מנת לקבל מידע אודות תיקי החקירה וכן להשיג על ההחלטות בתיקים בהתאם לקבוע בחוק. למעלה מן הצורך נציין כי כל הטענות המובאות בפנייתך הועלו בפני גורמי אכיפת החוק מספר רב של פעמים וקיבלו מענה לאחר בדיקה יסודית".

"תגובת מבקר המדינה מצמררת ממש"

עו"ד פישלר אומר: "ראשית, כל עוד כל ה-15 מרשות המסים לא יצעדו ולא 'יפרקו' את אשר על ליבם בעדות מפורטת בפני המשטרה, לא ניתן לגנוז תיק חקירה, שהרי כלום לא נחקר בחלוף שנים רבות. הם טרם זומנו לחקירה? לגביית עדות? לתשאול? למסירת גרסה? למה? מדוע? ממה החסם? מי בולם? מי מונע? אך ברור כי מקום בו איש מהם לא נחקר, לא בוצעה חקירה, ולא ניתן היה לקבל החלטות בדבר גניזת תיקי החקירה.

"שנית, תגובת מבקר המדינה הנכבד מצמררת ממש. אומרים אנשי מבקר המדינה במפורש כי העבירו קלסר שלם לידי הפרקליטות/היועץ המשפטי לממשלה, ומשום מה גם הוא נעלם? נעלם יחד עם מכתב נלווה המחזיק שלושה עמודים? נזכיר את ארגזי רות דוד שבוערו בעניין רפי רותם בהינף אש התבערה, בין ליל שישי ושבת בתווך.

"שלישית, על הלבירינת: סתירה רבתי בין גרסת המשטרה לגרסת פרקליטות המדינה. ורביעית, סתירה רבתי - סתירה מוחלטת בין דבריו של סנ"ץ אבי אוחיון, קצין אח"ם משטרת מרחב הירקון, לבין מפקדיו במטה הארצי - באגף החקירות. לרבות ניצב גדי סיסו. האחרונים טוענים כי התיקים 'נחקרו ונגנזו', בעוד שסנ"ץ אבי אוחיון גורס וטוען כי הם העבירו לידיו את התיקים, הוא עדיין שוקד בימים אלה ממש ועובד על התיקים וטרם הכריע בעניינים. ואנו? אנה אנו באים? רק הנציב דוד רוזן, באומץ, יבחן את השערורייה אשר בינה לבין חזקת תקינות המינהל אין ולא כלום".