המסקנה העגומה והמתבקשת שעולה מדוח מבקר המדינה: מישהו משקר לנו

שבועיים בלבד אחרי שהגורמים המקצועיים של המשרד להגנת הסביבה פרסמו שרמת הזיהום במפרץ ירדה באופן משביע רצון, מגיע דוח מבקר המדינה וקובע: אזור המפרץ הוא ממוקדי הזיהום הסביבתי הבולטים בישראל, ומתאפיין בתחלואה עודפת של מבוגרים בסרטן ובהחמרה של אסתמה אצל ילדים • אין דרך אחרת להגיד את זה: מישהו כאן מסבן אותנו • פרשנות

מבקר המדינה יוסף שפירא, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר
מבקר המדינה יוסף שפירא, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר

מדינת ישראל מבלבלת את תושביה, זאת המסקנה העגומה והמתבקשת שעולה מדוח מבקר המדינה, האחרון שיוצא מתחת לידיו של השופט בדימוס יוסף חיים שפירא שיפנה בקרוב את מקומו למבקר החדש, מתניהו אגלמן.

את הדוח האחרון שלו מקדיש המבקר שפירא ל"היבטים בפעולות הממשלה בנושא זיהום האוויר במפרץ חיפה", וקובע שאזור המפרץ הוא ממוקדי הזיהום הסביבתי הבולטים בישראל, ומתאפיין בתחלואה עודפת של מבוגרים בסרטן, במחלות לב, במחלות נשימה ובהחמרה של אסתמה אצל ילדים.

אף אחד לא אמור ליפול מהכיסא מקביעותיו של המבקר: כבר שנים שמבקרי מדינה, ארגונים סביבתיים ומשרדי ממשלה מתחרים ביניהם על ניסוחים מושחזים של דוחות שנוגעים למצב האוויר במפרץ חיפה, שמושפע מפעילות אינטנסיבית של בתי זיקוק, מתקנים לאחסון דלקים, תעשייה כימית ופטרוכימית, נמל ימי, שדה תעופה ותחנת כוח. מה עוד תבקשי מאיתנו מכורה ואין בחיפה.

אלא שהדוח הזה מגיע שבועיים בלבד אחרי שהגורמים המקצועיים של המשרד להגנת הסביבה פרסמו לציבור דוח אחר. באותו הדוח הם קבעו מסמרות שב-4 השנים האחרונות חל שיפור משמעותי באיכות האוויר בחיפה; סיפרו שרמת הזיהום במפרץ ירדה באופן משביע רצון ובכל מקרה, היא לא גבוהה או חריגה ביחס למטרופולינים אחרים בישראל - תודות להרתעה ולמהלכי אכיפה אקטיביים מצד אנשיו.

לפי המשרד להגנת הסביבה בין 2015 ל-2018 חלה ירידה של 56% בפליטות של מזהמים אורגניים נדיפים, כאלה שנחשבים מסרטנים או חשודים ככאלה, לעומת יעד הפחתה של 48% שנקבע לפני התכנית הלאומית שמונהגת במפרץ. שם סיפרו גם שב-2018 בלבד חלה הפחתה של 1,100 טון בפליטת חומרים אלה לסביבה.

ועכשיו בא משרד מבקר המדינה, מספר לציבור סיפור אחר, כמעט הפוך, ומפרט אודות מזהמים שערכיהם באוויר כלל לא השתפרו, השתפרו במעט או חורגים מהנדרש על פי חוק אוויר נקי.

בכלל, המבקר גילה שמגבלות טכנולוגיות של מערכי הניטור בארץ ובעולם, לא מאפשרות לדגום חומרים מזהמים רבים - באופן שגורם לאי ודאות לגבי השפעותיהם על בריאות הציבור והסביבה. המבקר מזהיר שגם בחלוף שנים רבות מהעלאת הצורך בהעמקת המחקר ובגיבוש של מסד נתונים בריאותיים מלא ומעודכן, ו-3 שנים מהחלטה שקיבלה הממשלה בעניין, בפועל כמעט ולא השתנה דבר. שתשתית הנתונים שעומדת לרשות מקבלי ההחלטות עדיין חסרה באופן מהותי.

שני הדוחות, זה של המשרד להגנת הסביבה שהתפרסם לפני שבועיים וזה של מבקר המדינה שמתפרסם, היום הוכנו והופקו פחות או יותר במקביל. קריאה בהם מייצרת את התחושה שהם נכתבו על שני מקומות שונים בעולם.

אין דרך אחרת להגיד את זה: מישהו כאן מסבן את הציבור, אפילו משקר לו, על חשבון בריאותו, על חשבון מה שהוא נושם מדי יום, מדי שעה, מדי נשימה.

הבלבול של תושבי חיפה והקריות שנחשפו לשטף הכותרות שמנפק הדוח האחרון של מבקר המדינה שפירא מובן, והוא מוגש להם באדיבות מדינת ישראל - רק בלי מסכת אב"כ.

לפחות בכל הקשור לכך שבזן הוא המזהם המרכזי במפרץ חיפה, גם מבקר המדינה וגם המשרד להגנת הסביבה מסכימים.

73% מחריגות זיהום האוויר במפרץ באו במהלך שנים האחרונות מקבוצת בזן, ומצד החברות הבנות שלה, כרמל אולפינים וגדיב. כרמל אולפינים פלט לאוויר ב-2015 מאות טונות של חומרים מסרטנים ושל תרכובות אורגניות כימיות.

בשבועות האחרונים קבוצת בזן פתחה בקמפיין תדמיתי שכולל שלטי חוצות ותשדירים בערוצי הטלוויזיה, מושקעים בשקנאים מאוירים. היא מספרת לציבור שהחותם הסביבתי שלה הוא מהנמוכים באירופה, חותמת את ההכרזה בציון המילה "עובדה". בעידן של פייק ניוז ושל מות הבושה כדאי להטיל ספק גם ב"עובדות".