בנק דיסקונט משיק מודל ייעוץ השקעות חדש לקרנות הנאמנות: לטווח ארוך יותר ועם נתונים כמותיים

המודל החדש יחל להיכנס לשימוש בבנק כבר בשבוע הבא, כאשר הליך ההטמעה שלו ייעשה בכמה פעימות • גורם מעורה מספר כי המודל "נועד לנטרל מניפולציות ומשחקים שיווקיים"

לילך אשר טופילסקי, כנס הנדל"ן של EY / צילום: אורן טסלר,
לילך אשר טופילסקי, כנס הנדל"ן של EY / צילום: אורן טסלר,

בנק דיסקונט עושה רוד שואו בקרב בתי ההשקעות המובילים בתחום ניהול קרנות הנאמנות ומציג מודל חדש לייעוץ השקעות בתחום זה. ל"גלובס" נודע כי בנק דיסקונט  עובר לייעוץ מוטה טווח ארוך יותר, כך שהייעוץ יסתמך על נתונים שיהיו לשנה עד שלוש שנים לאחור, עם משתני איכות כגון ממוצע כללי של כל הקרנות שתחת מנהל הקרנות המסוים. כלומר, לראשונה דיסקונט ישקלל לא רק תוצאות של קרן מסוימת בפני עצמה, אלא גם ינסה לתת משקל ל"התנהלות הכוללת המאפיינת" של מנהל הקרנות.

כמו כן, המודל החדש של בנק דיסקונט ייתן מינימום שווי נכסים מנוהל בקרן עבור הדירוג, בהיקף של 10 מיליון שקל, וזאת כדי שקרנות קטנות מדי לא ייכנסו לדירוג, כשבמקביל יידרש ותק מינימלי לקרן על מנת שתוכנס למודל. כל זאת בניסיון לנטרל התנהגויות שנובעות מחשיבה לטווח קצר.

משיקולי הדירוג: תכיפות שינויי המדיניות

כמו כן, שינויי מדיניות תכופים יפגעו בדירוג בבנק, כאשר גם ותק של מנהל ההשקעות בקרן יהיה חלק משיקולי הדירוג. בנוסף על סטיות תקן, תשואה ומדדי שארפ, המודל ינסה לחשב מדידה חדשה בניסיון לתקף כמה חודשים ייקח לקרן לחזור לשיא לאחר נפילה, וזאת בהשוואה לקטגוריה כולה שאליה משתייכת הקרן. נוסף על אלה, המודל יקנוס קרנות בדמי ניהול לא כלכליים.

עוד נודע ל"גלובס" כי המודל החדש יחל להיכנס לשימוש בבנק כבר בשבוע הבא, כאשר הליך ההטמעה שלו ייעשה בכמה פעימות. מי שמוביל את הייעוץ בבנק הוא רועי אופיר, ראש אגף הייעוץ.

נוסף על מודל הייעוץ החדש שקיים בבנק דיסקונט, "שנועד לנטרל מניפולציות ומשחקים שיווקיים", כדברי גורם מעורה, הבנק גם מפעיל קרנות עוקבות ייעודיות שמותאמות לקהלים מסוימים. בעוד שכל הבנקים הגדולים פעילים מאוד בתחום הייעוץ להשקעות, הרי שלא לכל הבנקים יש קרנות עוקבות ייעודיות.

בכל אופן, המודל החדש של דיסקונט הוא סנונית נוספת שמעידה על כיוון ייעוץ ההשקעות העתידי בבנקים - לא רק מנגנונים כמותיים על סמך תשואות של קרן מסוימת בשנה או בשלוש השנים האחרונות, כי אם הסתכלות רחבה יותר כולל על מאפיינים איכותיים.

גם בבנקים האחרים מתקדמים בייעוץ

בעבר דווח כי בנק הפועלים מקדם ייעוץ איכותי, וזאת לאחר שכבר שינה את הייעוץ הכמותי שלו להסתכלות שלוש שנים לאחור ולא רק לשנה. גם יתר הבנקים שינו וצפויים לשנות את מודלי הייעוץ. כך למשל, בלאומי יש עירוב של הסתכלות שנה ושלוש שנים לאחור.

בשוק קרנות הנאמנות פועלים כ-2,093 קרנות שבאמצעותן מנוהלים כ-327 מיליארד שקל. עיקר המכירה של הקרנות נעשה באמצעות מערכי ייעוץ ההשקעות של הבנקים, שהם אלה שקובעים בפועל לאן יילך הלקוח.

משום המרכזיות הרבה של הבנקים, כבר שנים שרשות ניירות ערך, שמפקחת על קרנות הנאמנות ועל ייעוץ ההשקעות בתחום, רוצה להרחיב את מגוון המפיצים ולהוסיף ערכי ייעוץ חיצוניים לבנקים. הרצון האמור לא קורם עדיין עור וגידים, הגם שברשות עדיין מקווים שיהיה מתישהו מערך הפצה מקוון שאינו בשליטת בנק.