מיליארדרים אמריקאים למתמודדים לנשיאות: תעלו לנו מסים

חלק מבני האלפיון העליון פרסמו קול קורא לכל המתמודדים על נשיאות ארה"ב, משתי המפלגות: תמכו במס עושר בגובה מתון • "בין השאר יוכלו ההכנסות ממס העושר להקל על סטודנטים שנטלו הלוואות כדי לממן אל שכר הלימוד"

ג'ורג' סורוס/ צילום: רויטרס
ג'ורג' סורוס/ צילום: רויטרס

 

קבוצת מיליארדרים אמריקאים, רובם ככולם חברי המועדון האקסקלוסיבי של האלפיון העליון, קוראים לכל המתמודדים על נשיאות ארה"ב, דמוקרטים כרפובליקאים: אנא הגדילו את מיסינו. אנו רוצים לשלם יותר.

"אנו קוראים לכל המתמודדים על הנשיאות לתמוך במס הון ברמה מתונה על העשירית העשירה ביותר של המאיון העשיר ביותר - אנחנו", נאמר בפניית המיליארדרים, שפורסמה באתר Medium.com. "תוספת ההכנסות הבאה לאוצר ארה"ב צריכה לבוא מאלה שמזלם שיחק להם יותר מאשר לאחרים, לא מאמריקאים בעלי הכנסות בינוניות או נמוכות".

"לארה"ב יש אחריות מוסרית, אתית וכלכלית להטיל מס גבוה יותר על הון", נאמר בקול הקורא, שקיבל היום תהודה בינלאומית ב"ניו יורק טיימס". "מס עושר יסייע לפתור את בעיית האקלים, לשפר את הכלכלה, לשדרג את שירותי הבריאות, ליצור הזדמנויות חדשות ולחזק את החירויות הדמוקרטיות. הטלת מס על הון היא האינטרס של ארה"ב".

ומי נמנה עם החתומים על הפנייה? מיליארדרים כג'ורג' סורוס; בנו של סורוס, אלכסנדר; כריס יוז, ממייסדי פייסבוק; יורשי הון משפחתי, כגון מפיקת הסרטים אביגיל דיסני, וכן ליזל פריצקר סימונס ואיאן סימונס, מייסדים משותפים של Blue Haven Initiative, ארגון השקעות שמשקיע במיזמים בעלי השפעה חברתית.

חותמים אחרים הם מולי מנגר, עורכת דין ובתו של צ'רלי מנגר, סגן יו"ר ברקשיר האתאוויי, ובעלה, סטיבן אינגליש; וסטיבן סילברסטיין, אחד ממייסדי חברת התכנה Innovative Interfaces. אחד החתומים חתם "אנונימי". בסך הכל חתמו על המסמך 18 אנשים מ-11 משפחות.

"חשבנו שזה יכול להיות רעיון טוב", אמר איאן סימונס בראיון ל"טיימס". "ליזל ואני פנינו לאנשים אחרים כדי לראות האם גם הם חושבים כך".

כל החותמים פעילים בארגונים פוליטיים וביזמות מחקר פרוגרסיביות. כמה מהם מתמקדים במיוחד בפער שהולך וגדל בין האמריקאים העשירים ביותר לבין כל האחרים.

ניתוח של פדרל ריזרב שפורסם באחרונה מצא, כי בשלושת העשורים שחלפו גדל שווי כלל הנכסים של המאיון העליון בארה"ב ב-21 טריליון דולר, בעוד ששווי כלל נכסי חמשת העשירונים התחתונים נשחק ב-900 מיליארד דולר.

"כמה מהמתמודדים על הנשיאות, לרבות הסנטורית אליזבת וורן, פיט בוטג'ג' ובטו אורורק, תומכים במס כזה", אומרים החתומים על הקול הקורא. "ההצעה הספציפית הראשונה, שהעלתה הסנטורית וורן, תאפשר למליוני משפחות להגשים את החלום האמריקאי ע"י הטלת מס הון על 75 אלף המשפחות העשירות ביותר בארה"ב".

ההכנסות ממיסוי כזה יוכלו לתקצב השקעות חכמות בעתידנו, למשל יזמות חדשניות בתחום האנרגיה הירוקה כדי לבלום את מגמת התחממות כדור-הארץ, ביטוח בריאות אוניברסלי לילדים, הקלה על נטל החובות של סטונדטים שנטלו הלוואות למימון שכר הלימוד, שידרוג תשתיות, הקלות במס למשפחות מעוטות הכנסה וצרכים אחרים, נאמר במסמך.