בולטון: פנינו לרוסים בנושא נוכחות הכוחות האיראניים בסוריה, עמדתנו בנושא ברורה

היועץ לביטחון לאומי השיב היום לשאלות כתבים ישראלים וציין כי נושא הסגת הכוחות האיראניים מתוך סוריה נמצא על סדר היום • באשר לוועידת סדנאות השגשוג לשלום שנערכת היום בבחריין, אמר בולטון כי זו תהיה טעות מצד האיראנים לנסות מהלכי תוקפנות שיפריעו ויסיחו את הדעת מן הדיונים שם

ג'ון בולטון/ צילום: רויטרס Jim Young
ג'ון בולטון/ צילום: רויטרס Jim Young

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון השיב היום (ג') לשאלות כתבים ישראלים במסיבת עיתונאים בירושלים, וציין כי נושא הסגת הכוחות האיראניים מתוך סוריה נמצא על סדר היום וכי עמדת ארה"ב בנושא ברורה. עם זאת, הוא לא פירט בתשובה לשאלת "גלובס" מה הייתה תשובת היועץ לביטחון לאומי הרוסי, ניקולאי פטרושוב.

פטרושוב אמר מוקדם יותר היום, במהלך מפגש הפסגה המשולש שנערך גם בנוכחות ראש הממשלה נתניהו, כי לסוריה יש זכות להכניס כוחות זרים לתוך תחום המדינה. הכוונה היא כמובן לנוכחות הכוחות האיראניים בתוך שטח סוריה והאיום על ישראל באמצעותם, כולל תקיפות במהלך השנתיים האחרונות.

בולטון אמר ש"הפעילות של איראן בתוך סוריה מאיימת על האזור. אנחנו בוודאות רוצים שכל הכוחות יצאו משם. בשל הקרבה של הגבול לישראל, אין ספר שזה מאיים על ישראל. צריך להסתכל על התמונה המלאה, מה איראן מנסה להשיג".

ג'ון בולטון בעת מסיבת עיתונאים בירושלים / צילום: טל שניידר, גלובס
 ג'ון בולטון בעת מסיבת עיתונאים בירושלים / צילום: טל שניידר, גלובס

עוד אמר בולטון כי גם הרוסים אמרו בעבר שהיו רוצים לראות את האיראנים עוזבים את סוריה: "דיברנו על זה בעבר כאשר אני ביקרתי ברוסיה. זו לא שאלה של אי-הסכמה בינינו לבינם על התוצאה, אלא מה היא הדרך שגורמים לכך לקרות".

באשר לוועידת סדנאות השגשוג לשלום שנערכת היום בבחריין, אמר בולטון כי זו תהיה טעות מצד האיראנים לנסות מהלכי תוקפנות שיפריעו ויסיחו את הדעת מן הדיונים שם.

בולטון נשאל על החלטתם של הפלסטינים שלא להתייצב לאירוע בבחריין והשיב "זו טעות של הפלסטינים להחרים את הוועידה בבחריין. מה שמיוחד בתכנית שהוצגה באופן חלקי, אלה הם הסיכויים לשיפור כלכלי. אם נוכל להגיע להסכם בין ישראל לפלסטין, העתיד יכול להיות בהיר וטוב יותר. אני אומר לפלסטינים, תחשבו על העתיד ותעשו מו"מ עבור העתיד שלכם".

בולטון חזר על עמדות קודמות של הממשל בנוגע ליעדים של מדיניות ארה"ב בנוגע לאיראן, ויתור על תכנית הגרעין, ביטול תכנית הטילים, והפסקת פעילות עוינת באזור.