הצלחה ישראלית בבורסת קנדה: מניית Else המפתחת מזון לתינוקות זינקה 140% בשבוע

Else פיתחה תרכובת מזון ייחודית שתהווה אלטרנטיבה למזון תינוקות המבוסס על חלב פרה או סויה • שלושת המייסדים מחזיקים יחד כ-40% מהחברה לאחר הגיוס • המנכ"לית והמייסדת, חמוטל יצחק: "הבנו שעדיף להמשיך כרגע באופן עצמאי כדי לא להפוך למוצר נישה בתוך חברה גדולה. אנו לא פוסלים השקעה כזאת בעתיד"

מזון תינוקות / צילום: סיון פרג'
מזון תינוקות / צילום: סיון פרג'

לפני כחודשיים הונפקה בארה"ב חברת Beyond Meat האמריקאית, המספקת תחליף לבשר, ומאז מנייתה זינקה ביותר מפי 5. חברת פודטק נוספת שהונפקה וזינקה - גם אם בממדים קטנים בהרבה - מגיעה מישראל: Else Nutrition, שגייסה לאחרונה 7.5 מיליון דולר קנדי - כ-20.5 מיליון שקל - בבורסה המשנית של טורונטו (TSXV), וכבר ביום המסחר הראשון שלה זינקה ב-186%; מאז, המניה המשיכה לעלות ומחירה כבר 60 סנט, פי 2.4 ממחיר ההנפקה. שווי החברה הוא 40 מיליון דולר קנדי (כ-110 מיליון שקל). התהליך כלל כניסה לשלד בורסאי והנפקת מניות במחיר 25 סנט, וכן כתבי אופציות במחיר מימוש זהה, שיבשילו בכפוף לעמידה ביעדים.

Else פיתחה תרכובת מזון ייחודית לתינוקות שמבוססת על שקדים וכוסמת, ומהווה אלטרנטיבה למזון תינוקות המבוסס על חלב פרה או סויה. מנכ"לית החברה ואחת המייסדות היא חמוטל יצחק, שניהלה בעבר את המותג סימילאק בישראל, והקימה את Else עם אוריאל קסלר - לשעבר מנכ"ל חברה בת של פרומדיקו שייצרה פורמולות לתינוקות בעולם החרדי, ועם שותף נוסף שגם הוא היה בכיר בתעשיית המזון לתינוקות. שלושת המייסדים מחזיקים יחד כ-40% מהחברה לאחר הגיוס. 

יצחק וקסלר הקימו ב-2007 חברה שמייצרת חטיפים ומזון בריאות לתינוקות. Else נולדה כתוצאה מצורך שזיהו השניים, כשנכדתו של המייסד חלתה בגיל 10 חודשים. "בעקבות מחלת וירוס, רוני, נכדתו של אורי, הפסיקה לעכל חלב", מספרת יצחק. "זה קורה להרבה תינוקות, והבעיה היא שהאלטרנטיבה היחידה, פורמולה על בסיס סויה, בעצמה מאוד אלרגנית ויש לה גם חסרונות אחרים. המוצא היחיד לתינוק שסובל מרגישות לשניהם, הוא פורמולה שמפרקת את החלב לפרגמנטים קטנים מאוד כדי שהגוף לא ירגיש שזה חלב, אבל זה יקר פי 3 מפורמולות רגילות והטעם והריח נוראיים".

לדברי יצחק, התינוקת המשיכה לסבול, וקסלר "חיפש תרופת סבתא וזכר ששקדים הם 'סופר פוד', ונשים מניקות אוכלות אותם כדי להתחזק. לקחנו שקדים והתחלנו לשחק ולהוסיף ויטמינים ומינרלים, נתנו לרוני וראינו שהגוף שלה לא דחה את זה, והיא עלתה במשקל", מספרת יצחק.

כשהשוו את המוצר שיצרו לתקן הזהב של חלב אם, תקן נוקשה שדורש הרכב ספציפי של שומנים, חומצות אמינו ופחממות, ראו שאמנם חסרים במוצר שלהם חלבונים ופחממות, אך השמנים "הסתדרו בצורה מופלאה, כמעט 100% כמו חלב אם", היא אומרת. "זו הייתה התחלה מאוד מבטיחה, וחיפשנו צמח נוסף שישלים. הגענו לכוסמת, שמכילה חלבון מלא ופחמימה, ותיאורטית - הגענו לפורמולה".

התכנון - להגיע תוך 3 רבעונים לייצור

השותפים מימנו את הפעילות מכיסם (כמה מאות אלפי דולרים) וממכירות חטיפי הבריאות. בדרך היו עליות ומורדות: "יש מערכת אילוצים גדולה בתקינה לנושא הפיסיקלי. זה לקח זמן, דם יזע ודמעות. כיום יש לנו פטנט רשום ב-66 מדינות וב-16 מתוכן הוא כבר מאושר ומכסה עוד צמחים מלבד כוסמת, פטנט על ההרכב ולא על הטכנולוגיה וזה מאוד משמעותי", אומרת יצחק.

בשנים האחרונות נערכו פיילוטים לייצור, וכעת התכנון הוא להגיע תוך 3 רבעונים לייצור. החברה תשווק את המוצר עצמאית כמותג שלה באונליין, והשווקים הראשונים אליהם היא פונה הם תינוקות שסובלים מרגישות (לאו דווקא אלרגיה), ואוכלוסייה טבעונית, או כאלה שמעדיפים להפחית את צריכת החלב. הכוונה היא למצב את התרכובת, כשתגיע לשוק, כמוצר פרימיום שיימכר במחיר דומה למוצרים אורגניים. "אנחנו מתכוונים לייצר הרבה מוצרים בעתיד", מצהירה יצחק.

כיום המוצר ניתן לשיווק לגיל 12-36 חודשים, וכדי לקבל אישור לשווק גם לגיל 0-12 חודשים, נדרש מעקב ומחקר נוסף. "גייסנו מנהלת מחקרים קליניים בכירה. רופאים בכירים ודיאטניות מגבים את המוצר, וזה תהליך של שנתיים-שלוש", יצחק מציינת.

למה דווקא בורסת טורונטו?

"את הדרך לבורסה עשינו באמצעות חברת הייעוץ A-Labs, שהבינה מיד את הפוטנציאל שלנו ואת הייחודיות שלנו בשוק כה גדול (שוק תרכובות המזון לתינוקות נאמד ב-83 מיליארד דולר בשנה, כ-90% מבוסס על חלב פרה, ש'ח'ו'). גם בחברה ציבורית, וגם בחברה שמייצרת מזון לתינוקות, נדרשת שקיפות גדולה; וההנפקה היא גם מכשיר פיננסי להתרחבות העולמית. בהתחלה הסתכלנו על משקיעים פרטיים וקיבלנו הצעות השקעה אסטרטגיות גם מחברות בתחום, אבל הבנו שעדיף להמשיך כרגע באופן עצמאי כדי לא להפוך למוצר נישה בתוך חברה גדולה. אנחנו לא פוסלים השקעה כזאת בעתיד, אנחנו בקשר עם שחקנים בתעשייה, וכולם מבינים שיש פה משהו ייחודי".

● הופתעת מתגובת המניה?

" כן. ידעתי שיש ביקושים גדולים כי היו ביקושי-יתר, אבל הגבלנו את הגיוס כדי לא להידלל. ועדיין, הייתי מופתעת מאוד לטובה. אבל מה שחשוב באמת, מעבר לכסף או אקזיט, זה לעשות טוב לתינוקות שסובלים ולעזור לקיימות של העולם. זה הרבה יותר חשוב".