"אם מחליטים לשנות את המדיניות, צריך לפרסם קריטריונים"

משרדי הממשלה הידקו מעט את הפיקוח על הבטיחות באתרי הבנייה, והקבלנים נאלצים להסתגל למציאות החדשה: "אין דרך לדעת על סמך מה בודקים אותנו, ואין כלים משמעתיים כלפי העובדים"

בשבוע שעבר מת מפצעיו רדואן אבו עיד, פועל בניין, שנפצע לפני כחודש בנפילה מגובה באתר בנייה בקריית גת. אבו עיד היה להרוג ה-24 באתרי הבנייה מתחילת 2019. יותר ממאה איש נפצעו באורח קשה ובינוני.

בארגוני המתנדבים הפועלים למען העובדים טוענים כי משרדי הממשלה השונים - השיכון, העבודה, האוצר והפנים בין היתר - נוקטים גישה מקלה מאוד כלפי הקבלנים והיזמים.
אולם בחודשים האחרונים יש אכן התעוררות מסוימת באכיפה ובפיקוח על אתרי בנייה, ובשוק צריכים להסתגל למציאות משתנה.

משרד עורכי הדין פרופ' ביין ושות' ערך בשבוע שעבר כנס לקבלנים שמטרתו "להעניק כלים פרקטיים להתנהלות יעילה מול הרשויות" בכל הקשור לתרבות הבטיחות בעבודה. לדברי עורכות הדין שערכו את הכנס, התנהלות הרשויות כלפי הקבלנים אינה הוגנת ואינה שקופה.

"אנשים מרגישים בסוג של אמבוש", אומרת עו"ד ליאורה ביין. "עד היום בעצם כשהגיע מפקח לאתר בנייה וחשב שיש שם ליקויים, הוא הגיש דוח, ואם המצב היה ממש חמור - הוציא צו סגירה לאתר. הצו היה מוסר ברגע שהחברה הודיעה שתיקנה את הליקויים. היום הם אומרים שבאותם מקרים שבהם הוסרו הליקויים והאתר חזר לתפקד היה צריך להגיש ערר אחרת מדובר באירוע חלוט שסופרים אותו. זה שינוי לעומת המצב הקודם".

עו"ד שירה בס-רוזן, אף היא ממשרד ביין ושות', אומרת כי "כשרשות מינהלית מחליטה לשנות את המדיניות שלה, היא צריכה לפרסם קריטריונים ברורים ולהחיל אותם קדימה ולא בדיעבד. אני היום מייצגת קבלנים על אירועים מלפני שנתיים.

"לפי מה רשם הקבלנים מזמין לשימוע? כמה זה יותר מדי דוחות או צווים? האם הרשם בודק את זה ביחס לגודל של החברה - אין מה להשוות לחברה שיש לה שלושה אתרים וקיבלה ארבעה צווים בשנה אחת לחברות כמו אלקטרה או שתית שיש להן עשרות אתרים וקיבלו שמונה צווים.

"כולם טובים בלהפנות אצבעות מאשימות, אבל הם לא אומרים מה בדיוק צריך לעשות. אין לי דרך לדעת על סמך מה בודקים אותי".

צריך לעמוד בכללי הבטיחות, לא? רק בשבוע שעבר נסגרו 27 אתרים שלא עמדו בכללים.

"אני יכולה להראות לך איך נראים דוחות ביקור של המפקחים שמגיעים לאתרים. אם תיקחי תיעוד שעורך מפקח של משרד העבודה שהוא רוצה להטיל עיצום כספי, לא תאמיני איזה איכות של תיעוד יש - מזכר של שיחה שלו עם מנהל העבודה, צילומים, רשימת עובדים ועוד. אבל כשמגיעים להטלת צו בטיחות, שזה הרבה יותר משמעותי, שם אין תיעוד - סעיף 1 לא תואם את סעיף 2 ואת סעיף 3. לפעמים הצווים מגיעים אלינו ארבעה ימים אחרי שיצא הצו. ועל סמך תיעוד חסר וכושל הם מעבירים חומר לרשם הקבלנים".

"אני אישית מגיעה לאתרים ומדמה בקרות של משרד העבודה והחברה נותנת לי יד חופשית לעשות ביקורת סמויה. אני לא מספרת גם להנהלה מתי ולאן אני הולכת. אני מתעדת ליקויים ורואה עובדים בלי קסדות ויש להם מלא תירוצים - חם, מגרד, מפריע".

קסדה לא הייתה מצילה אפילו אחד מכל ההרוגים מתחילת השנה.

"בסדר, אז תיקחי בניין של 20 קומות, מנהל העבודה מעיר לעובד בפאה המערבית של הבניין, ועובד בפאה המזרחית מוריד את הרתמה. אי אפשר להיות בכל המקומות. משרד העבודה מאשר שמנהל עבודה אחד יהיה אחראי על שני מבנים של 20 קומות פלוס שבעה מבנים של ארבע קומות - כי זה נחשב אתר אחד. ברגע שהבנתי את הכשל הזה אני מנחה את החברות - תבקשו לפצל את האתרים, כדי שתוכלו לרשום מנהל בטיחות לכל אתר".

מה הבעיה העיקרית בעינייך?

"אין ועדה בין-משרדית שמנחה את הרגולטורים ואין תיאום, אין ביצוע. גם את ההסכם הקיבוצי לעובדי הבניין לא מיישמים בפועל".

איך רותמים את העובדים עצמם לעניין הבטיחות?

"שמענו בכנס מנהלי עבודה שאומרים שהעובדים לא מקשיבים. הם עוברים הדרכה ואחרי חצי שעה עושים משהו אחר.

"אני מייעצת לעבוד בשיטת מקל וגזר - אם מנהלי עבודה ועובדים נרתמים והופכים לסוכני שינוי בנושא הבטיחות, אז הם צריכים לקבל צ'ופר - אבל לא מוגזם כדי שלא תתפתח תרבות של שקר והסתרה. אבל צריך גם מקל - אם עובד לא עומד בכללי הבטיחות צריך להזמין אותו לשיחת הבהרה ואחר כך לשימוע.

"לפי חוק הגנת השכר אסור לחברות לנכות כסף משכרו של העובד. למעט האפשרות לפטר עובדים אין לי כלי משמעתי, וזה ענף שבו חסרות ידיים עובדות. חתמו על הסכם קיבוצי בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ, שיש בו סעיף שמאפשר לקיים ועדה משמעתית לעובדים. האם קבלנים בכלל יודעים איך פונים אליה? כמה פעמים היא התכנסה? זו אות מתה".

תגובות: הבטיחות לקויה

מהתאחדות הקבלנים נמסר שהוועדה המשמעתית טרם התכנסה אולם תחל לפעול בקרוב.
במשרד העבודה והרווחה אומרים בתגובה לטענות כי "רמת הבטיחות הלקויה שאנו מוצאים באתרי בנייה, מחייבת אותנו לפעול בכוחות משולבים, ובכלים נוספים כדי להביא לשינוי המיוחל".

ממשרד השיכון נמסר כי במהלך 2018 ותחילת 2019 זומנו 10 חברות לשימוע, ונגד ארבע מהן ננקטו אמצעי משמעת, כולל ביטול רישום בפנקס הקבלנים. במשרד מבהירים כי במקרה של קבלן שבדרך קבע חוזר על ליקויים - חובה על הרשם להזמין אותו לשימוע.

עוד מזכירים כי שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון הודיעה כי המשרד מקדם תזכיר לתיקון חוק רישום קבלנים, כך שיתאפשר לרשם הקבלנים לשלול את רישיונו של קבלן שבאתר הבנייה שלו אירעה תאונה שגרמה למוות, אוטומטית ל-30 יום, וחידושו יתאפשר רק לאחר קבלת אישור ממנהל הבטיחות.