היועץ הכלכלי של הבית הלבן: נאפשר מכירת רכיבים לוואווי בתנאי שאינם מאיימים על ביטחון ארה"ב

הדברים נאמרו לאחר שבסוף השבוע טראמפ הודיע בוועידת G-20 על הקלות בחרם על וואווי, שיאפשרו לחברה לרכוש מוצרים אמריקאיים, במסגרת הסכם עם נשיא סין שי ג'ינפינג

לארי קודלו, יועצו הכלכלי של טראמפ / צילום: Carlos Barria, רויטרס
לארי קודלו, יועצו הכלכלי של טראמפ / צילום: Carlos Barria, רויטרס

לארי קודלו, היועץ הכלכלי של הבית הלבן, התראיין אמש לפוקס ניוז והסביר את פרטי השינוי במדיניות ארה"ב כלפי הענקית הסינית וואווי. בסוף השבוע טראמפ הודיע בוועידת G-20 על הקלות בחרם על וואווי, שיאפשרו לחברה לרכוש מוצרים אמריקאיים, במסגרת הסכם עם נשיא סין שי ג'ינפינג - דבר שעורר ביקורת בקרב מחוקקים אמריקאיים.

קודלו אמר כי הממשל לא הסיר את וואווי מהרשימה השחורה של מחלקת המסחר, שמונעת ממנה לרכוש מוצרים מחברות אמריקאיות. הוא הסביר כי השינוי יתבטא בכך שכעת ארה"ב אמנם תעניק רשיונות רבים יותר שיאפשרו לחברות אמריקאיות למכור מוצרים לוואווי, אך רק בתנאי שאינם מאיימים על הביטחון הלאומי. לדבריו, הרשיונות ינתנו רק למוצרים בעלי זמינות כללית גבוהה בעולם. קודלו אמר כי בעיקר חברות שבבים אמריקאיות "מוכרות מוצרים שיש זמינות גבוהה שלהם במדינות אחרות. אבל החששות לגבי ביטחון המדינה לא שונו".

ההסכם עם שי ג'ינפינג הוא חלק מהפסקת אש בין ארה"ב לסין במלחמת הסחר בין שתי המעצמות, והוא פתח מחדש את המשא ומתן ביניהן. לדבריו של קודלו, החששות של ארה"ב לגבי וואווי בנושא הפגיעה האפשרית בביטחון הלאומי של ארה"ב יהיו חלק מהמגעים המחודשים. הוא אמר כי ההסכם הנוכחי אליו הגיעו שני הנשיאים בסוף השבוע "הוא לא המילה האחרונה".

בחודש מאי מחלקת המסחר של ארה"ב הודיעה על הוספתה של וואווי לרשימה השחורה, שאוסרת מכירת רכיבים מחברות אמריקאיות לחברה הסינית, כל עוד לא הושג לשם כך רישיון ממשלתי מיוחד, בשל חשש כי וואווי מרגלת אחרי חברות ואינדיבידואלים עבור ממשלת סין. וואווי מכחישה את הטענות האלה באופן תדיר וטוענת כי אינה מרגלת עבור הממשל הסיני. לאחרונה, מנכ"ל וואווי אמר כי החברה צופה הפסדים של 30 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות בעקבות ההגבלות.

בסוף השבוע טראמפ אמר כי "הרבה אנשים מופתעים מכך שאנחנו מוכרים לוואווי כמות עצומה של מוצרים - ואמרתי שזה בסדר, נמשיך למכור את המוצרים האלה". מחוקקים אמריקאיים שונים ביקרו את הצהרתו של טראמפ על הקלות במדיניות כלפי וואווי, בהם הסנטור הרפובליקני מרקו רוביו שאמר כי הקונגרס צריך להחזיר את ההגבלות על וואווי באמצעות העברת חקיקה עם רוב גדול, שימנע מטראמפ להטיל עליה וטו.

לעומת זאת איגוד תעשיית המוליכים למחצה, שמייצג 95% מתעשיית המוליכים למחצה בארה"ב, כולל חברות שבבים כמו ברודקום, קוולקום ואינטל, הגיב בחיוב להצהרה של טראמפ. באיגוד אמרו כי הם מצפים לשמוע פרטים נוספים לגבי השינוי ביחס הממשל כלפי וואווי, לפי CNBC. לאחרונה פורסם כי חברות שבבים אמריקאיות גדולות מקיימות מאמצי לובי כדי להסיר את החרם על וואווי, בעקבות המשמעות הכלכלית הקשה שלו עבורן.