הביטקוין צמא ליציבות: מה הזניק את מחירו ב-140% ברבעון, ומדוע הוא שוב צונח?

זינוק הביטקוין בחודשים האחרונים הונע, בין השאר, ע"י הזרמה מאסיבית לשוק של מטבעות הקריפטו "היציבים" Tether, שאמינותם שנויה במחלוקת • העמלה על העברת ביטקוין זינקה פי 14 בחצי שנה • הבוקר צנח הביטקוין מתחת ל-10,000 דולר - מחירו הנמוך ב-10 הימים האחרונים

ביטקוין / אילוסטרציה: shutterstock
ביטקוין / אילוסטרציה: shutterstock

שוק המטבעות הדיגיטליים סיכם בראשית השבוע את אחד הרבעונים הסוערים שידע בשנים האחרונות. ביום רביעי האחרון (26 ביוני) הגיע הביטקוין לשיא של יותר מ-17 חודשים, כשנסחר במחיר של 13,796 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. ואולם ביממה שלאחר מכן איבד הביטקוין כ-3,000 דולר מערכו, ובסגירת יום המסחר האחרון של חודש יוני הגיע שער ה-BTC  ל-10,817 דולר.

גם לאחר הנפילה הכואבת בסוף השבוע, הביטקוין רשם עלייה חודשית של יותר מ-30% וקפיצה של 140% ברבעון השני של 2019. שער הביטקוין פתח את הרבעון ב-1 באפריל ברמה של 4,100 דולר ליחידה, ומאז כמעט לא הפסיק לעלות. בחודש אפריל עלה הביטקוין 29%, במאי זינק עוד 59% וביוני עלה בעוד 33%. במחצית הראשונה של שנת 2019 השלים הביטקוין זינוק של יותר מ-190%.

הביטקוין פתח את המחצית השנייה של השנה במגמה שלילית, והבוקר (יום ג') צנח למחיר הנמוך ביותר בעשרת הימים האחרונים, כשנסחר סביב כ-9,800 דולר, אחרי ירידה של 11% ביממה האחרונה.

אתמול (ב'), כשמחיר הביטקוין נע סביב 11 אלף דולר, התייחס לכך מתי גרינשפן, אנליסט השווקים של חברת ההשקעות eToro, המתמחה בשוק הקריפטו, כשכתב בסקירתו היומית: "הנסיגה העמוקה של השוק מיום רביעי בלילה הייתה כמו דלי של מי קרח שנשפך על שוק הקריפטו הלהוט, שבהחלט נעשה קצת יותר מדי חם. כפי שציינתי בעבר, הדבר הטוב ביותר עבור הביטקוין הוא לראות צמיחה יציבה ופחות תנודתיות, ולכן באופן כללי, אני שמח לראות שהשוק התקרר בסוף השבוע".

בחודשים האחרונים נרשם גם גידול משמעותי בדומיננטיות של הביטקוין אל מול שאר המטבעות הנסחרים בשוק הקריפטו. נכון להיום, כששוויו הכולל של שוק המטבעות הדיגיטליים כ-290 מיליארד דולר, תופס הביטקוין נתח של 60% מתוכו, בהשוואה לנתח של 51% בלבד בתחילת 2019. מנגד, ירד נתח השוק של את'ר (ETH), המטבע השני בשווי השוק שלו, מיותר מ-11% בתחילת השנה לכ-10% כיום.

בד בבד עם עליית מחיר הביטקוין, נרשמה במחצית השנה החולפת גם עלייה של יותר מ-20% במספר העברות (טרנזקציות) המטבע, הנרשמות בבלוקצ'יין שלו - מרמה של כ-270 אלף העברות ביום בתחילת 2019 עד לכ-330 אלף העברות ביום בסופו של חודש יוני, לפי נתוני אתר bitinfocharts. במקביל לגידול במספר הטרנזקציות, זינק גם מחירן של עמלות הטרנזקציה המשולמות ברשת הביטקוין פי 14 - מכ-0.25 דולרים להעברה בתחילת השנה לכ-3.6 דולרים ב-30 ביוני.

חשד למניפולציה במחיר הביטקוין

מחצית השנה האחרונה הייתה רוויית אירועים בשוק הקריפטו, שהבולט מביניהם היה הכרזתה של פייסבוק על פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה, Libra, שעליו דיווחנו בהרחבה גם ב"גלובס". מלבד פייסבוק, כמה מענקיות הטכנולוגיה והפיננסים העולמיות, כמו IBM וג'יי.פי. מורגן, דיווחו בחודשים האחרונים על התקדמות בפיתוח פלטפורמות הבלוקצ'יין שלהן - והדיווחים האלה העניקו כנראה רוח גבית למגמה החיובית בשוק.

ואולם, נראה כי הדחיפה המשמעותית לזינוק של הביטקוין ברבעון החולף הגיעה ממקור אחר. בסוף השבוע האחרון התייחס אתר Bitcoinist להשפעה על הביטקוין של "ההדפסה" המאסיבית של מטבעות Tether. תת'ר הוא מטבע קריפטו "יציב" (stablecoin), שערכו צמוד לדולר האמריקאי. לפי Bitcoinist, מאז יום שישי האחרון נוספו לשוק מטבעות Tether (סימול: USDT) בשווי של 100 מיליון דולר, שקירבו את שווי השוק של תת'ר ל-3.6 מיליארד דולר. ביום רביעי, כשהביטקוין הגיע למחירו הגבוה ביותר מאז אמצע ינואר 2018, עלה המחזור היומי של מטבעות תת'ר ליותר מ-40 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים.

מאז אפריל האחרון צמח ההיצע של מטבעות התת'ר בשוק ב-80%. לפי אתר Bitcoinist, בכל פעם שנכנסים לשוק עוד מטבעות תת'ר, זמן קצר לאחר מכן נרשם זינוק במחיר הביטקוין. הקורלציה הזאת נמצאה כבר בעבודת מחקר שפרסמו בשנה שעברה חוקרים באוניברסיטת טקסס.

מטבעות Tether מונפקים על ידי חברה באותו שם, המוחזקת על ידי חברת iFinex, שמחזיקה גם ב-Bitfinex - אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם. החברה רשומה באיי הבתולה הבריטיים ופועלת ממשרדים בהונג קונג. התת'ר נהפך למטבע הנסחר ביותר בשוק הקריפטו, לצד הביטקוין, והוא אמצעי הנזילות הפופולרי ביותר כיום של סוחרים בשוק, שממירים אותו למטבעות דיגיטליים אחרים או לדולרים.

מעמדה של תת'ר ואמינותו של המטבע "היציב" שלה שנויות במחלוקת, על רקע אי-יכולתה של החברה להציג ביקורת חשבונאית שתוכיח כי יש בידיה עתודות דולריות הולמות לגיבוי המטבע. בשנה שעברה התחילו רשויות החוק בארה"ב לחקור את פעילות החברה, בחשד כי מטבעות תת'ר שימשו לעשיית מניפולציות במחיר הביטקוין. באפריל האחרון, כפי שפורסם גם ב"גלובס", האשים משרד התובע הכללי של מדינת ניו יורק את ביטפינקס כי מאז אמצע 2018 השתמשה במטבעות תת'ר כדי לכסות על כספי לקוחות שאיבדה בהיקף של 850 מיליון דולר.

חציית תגמול - בעוד פחות משנה

חשוב לבחון את התפתחות הביטקוין לא רק מבחינת המחיר, שווי השוק או מספר העברות המטבע, אלא גם מבחינות אחרות, כמו היצע המטבעות בשוק. ביטקוין הוא כידוע מטבע דיגיטלי, הנסחר באופן חופשי באינטרנט (למעט מדינות שבהן המסחר בו אסור או מוגבל), אינו נתון לשליטתו של גוף מרכזי כלשהו ומאפשר הוספת מטבעות למחזור בקצב ידוע מראש ומוגבל, שאמור למנוע תהליך אינפלציוני. לביטקוין יש היצע סופי של 21 מיליון מטבעות, שאליו הוא צפוי להגיע בעוד יותר מ-120 שנה, בשנת 2140. עד כה הוזרמו לשוק כ-17.8 מיליון מטבעות ביטקוין - קרוב ל-85% מההיצע הסופי.

כל העברות הביטקוין נרשמות במסד נתונים מבוזר שנקרא בלוקצ'יין, המורכב משרשרת של בלוקים - שכל אחד מהם הוא מבנה נתונים המכיל אוסף של העברות מטבע. מטבעות ביטקוין נוספים למחזור בתהליך ממוחשב של כריית ביטקוין, שמבטיח את אמינות הבלוקצ'יין, והם מסופקים כתגמול לכורי הביטקוין המשתתפים ברישום הבלוק.

בקצב הנוכחי, כריית הביטקוין מניבה 1,800 מטבעות ביטקוין חדשים מדי יום. בעוד פחות משנה, במאי 2020, צפוי תגמול הכרייה לקטון בחצי, כפי שקורה באופן אוטומטי בכל 210 אלף בלוקים (בערך כל 4 שנים), מ-12.5 ביטקוין ל-6.5 ביטקוין לבלוק - וכך קצב הכרייה יירד ל-900 ביטקוין ביום. עד אז, אם לא יתחולל שינוי משמעותי בשוק, הביטקוין ימשיך להיות צמא ליציבות במחירו.