עשור לרשות האכיפה והגבייה: מספר החייבים בישראל ירד בחצי מיליון

מדוח שפרסמה רשות האכיפה והגבייה עולה, כי בעשור האחרון פחת מספר החייבים בהוצאה לפועל בחצי מיליון והוא עומד על 600 אלף חייבים • מספר התיקים הפתוחים ירד בשנה החולפת ב–140 אלף • אחוז החייבים הגבוה ביותר נרשם ביישוב ג’סר א-זרקא

רשות האכיפה והגבייה / צילום: איל יצהר
רשות האכיפה והגבייה / צילום: איל יצהר

ההוצאה לפועל מסכמת עשור לפעילותה תחת רשות האכיפה והגבייה, וחושפת נתונים מפתיעים: בישראל של סוף שנת 2018 יש פחות חייבים ופחות תיקים פתוחים בהוצאה לפועל לעומת שנים קודמות. זאת, כחלק ממגמה הנמשכת על-פני העשור האחרון, במסגרתה יורד באופן עקבי מספרם של החייבים והתיקים הפתוחים בהוצאה לפועל.

פחות תיקים

מהנתונים, שפורסמו במסגרת הדוח השנתי של רשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים, עולה כי עד להכפפת מערכת ההוצאה לפועל לרשות הגבייה והאכיפה בשנת 2009, חל מדי שנה גידול עקבי במספר התיקים והחייבים בהוצאה לפועל. לפני עשור, הגיע מספר התיקים הפתוחים בהוצאה לפועל לשיא של כל הזמנים, שעמד על כ-3.5 מיליון תיקים.

ואולם, במהלך העשור לפעילותה של הרשות השתנתה המגמה, ומספר התיקים הפתוחים החל לרדת באופן שיטתי. בשנה החולפת, ירד מספר התיקים הפתוחים בהוצאה לפועל ב-140 אלף, והתייצב על 2.3 מיליון תיקים, נתון הדומה לזה שהיה בשנת 2001.

התפלגות 2.3 מיליון התיקים הפתוחים בהוצאה לפועל נותרה דומה לשנים הקודמות: רוב התיקים הם תיקים לאכיפת צ'קים ושטרות (40%), תביעה על סכום קצוב (32%), ומימוש פסק דין (20%). רק 3% מהתיקים הפתוחים בהוצאה לפועל הם תיקי מזונות. כלומר, למעלה מ-70% הנפתחים בהוצאה לפועל הם תיקים שנפתחים במערכת ללא הליך שיפוטי קודם (בניגוד, למשל, לתיקים שעניינם אכיפה של פסק דין).

נכון לסוף שנת 2018, מספר התיקים הפתוחים הגבוה ביותר שייך למחוז חיפה והצפון, שם פתוחים כ-780 אלף תיקים (34%), ולתל-אביב, שם פתוחים 664 אלף תיקים (29%). נתון זה משקף את ה"מהפך" בדירוג המחוזות הללו, שכן בשנת 2009 הוביל מחוז תל-אביב עם מספר התיקים הגבוה ביותר - 35%, ואילו במחוז חיפה והצפון טופלו 28% מהתיקים. ביתר המחוזות נותר שיעור התיקים הפתוחים דומה לזה שהיה לפני כעשור.

גם במספרם של התיקים שנפתחו במהלך השנה החולפת חלה ירידה, מתונה יחסית, הממשיכה את המגמה שנצפתה במהלך חמש השנים האחרונות: בשנת 2018 נפתחו 289,172 תיקים בהוצאה לפועל, לעומת 293,174 שנפתחו בשנה שלפניה. מרביתם של התיקים החדשים נפתחו בלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב (31% ). מספר התיקים שנסגרו בשנת 2018 עומד על 430,108, שכמעט 40% מהם נסגרו לבקשת הזוכה.

פחות חייבים

לפי הדוח, גם במספרם של החייבים בעשור האחרון חלה ירידה ניכרת: מספרם של החייבים בישראל בתום השנה החולפת עמד על כ-600 אלף "בלבד", חצי מיליון פחות לעומת מספרם לפני כעשור, ו-6% פחות ממספרם בסוף שנת 2017. עוד עולה מהדוח, כי סכום החוב ההתחלתי של 30% מהחייבים הוא פחות מ-10,000 שקל.

מבחינה דמוגרפית, מספרים הנתונים שמסרה רשות האכיפה והגבייה כי אחוז החייבים הגבוה ביותר בישראל נרשם ביישוב ג'סר א-זרקא, שם הוא עומד על 31% מתוך כלל אוכלוסיית היישוב. בהקשר זה בולטים גם היישובים ג'לג'וליה, רהט, ערערה, אבו גוש, ונצרת, שבה היקף החייבים עומד על כ-20%. בירושלים ובקריית גת אחוז החייבים עמד על 9%, בתל אביב ובקיסריה על 7%, ובהרצליה, מבשרת ציון ורמת גן האחוז עומד על 6%. היישוב שבו ניתן למצוא הכי מעט חייבים הוא שוהם: שיעורם בו עומד על 2% בלבד מכלל אוכלוסיית היישוב.

נתון נוסף שבולט בדוח הוא מספר החייבים הפרטיים, העומד על 89% מהחייבים. עוד עולה, כי ב-61% מתיקי החייבים הפתוחים עומד סכום החוב על פחות מ-50 אלף שקל, וכי ב-24% מהתיקים הפתוחים עולה סכום החוב מעל 100 אלף שקל.

מעט זוכים בבני ברק

מבחינתם של הזוכים בתיקי הוצאה לפועל, מצביע הדוח כי לאורך העשור האחרון חלה ירידה באחוז תיקי הזוכים הפרטיים בהוצאה לפועל. לעומת זאת, אחוז התיקים של זוכים מסוג חברות ושותפויות עולה עם השנים. לפי הדוח, בכ-2.3 מיליון התיקים הפתוחים בהוצאה לפועל נקבעו 250 אלף זוכים (לזוכה יכולים להיות מספר תיקים), ושמרביתם זוכים פרטיים (79.1%). יחד עם זאת, הזוכים המוסדיים, המהווים רק 19% מכלל הזוכים, מחזיקים ב- 63% ממלאי התיקים. עוד עולה מהדוח, כי סכום החוב ההתחלתי כלפי 40% מהזוכים עומד על פחות מ-10,000 שקל.

לראשונה, מספק הדוח גם את התפלגות הזוכים הפרטיים בהוצאה לפועל בשנת 2018 לפי ישובים. כאשר בוחנים את הזוכים הפרטיים ביחס לגודל האוכלוסייה, ניתן להבחין בכך שהיחס הנמוך ביותר נמצא בעיר בני ברק (כ-2.3%), בעוד שיחס הזוכים הפרטיים לאוכלוסייה הגבוה ביותר נמצא באזור הצפון, בערים טמרה (כ-7.4%), נצרת (כ-5.8%), עפולה (כ-5.4%) עכו (כ-5.3%).

עלייה במספר הקנסות

רשות האכיפה והגבייה אמנם ידועה בעיקר בזכות מערכת ההוצאה לפועל, אך באחריותה גם מערכת נוספת, מורכבת וגדולה לא פחות - המרכז לגביית קנסות, הגוף אשר אמון על גביית חובות עבור המדינה. לעומת מערכת ההוצאה לפועל, במערכת לגביית קנסות נמשכת המגמה של עלייה במלאי התיקים הפתוחים. נכון לסוף שנת 2018 מלאי תיקי המרכז לגביית קנסות עמד על 2,563,318 תיקים פתוחים לעומת מלאי התיקים במרכז בשנת 2017 שעמד על 1,824,614.

לטענת מחברי הדו"ח, העלייה הניכרת במספר התיקים הפתוחים במרכז לגביית קנסות נובעת בעיקר מכך שהמרכז החל לטפל בדוחות משטרה הנוגעים לעבירות שבוצעו החל מספטמבר 2016. בנוסף, במהלך שנת 2018 קלט המרכז את כל אגרות רשות השידור שטרם שולמו.

מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, מסר בעקבות פרסום הדוח: "בשנת 2018 המשיכה רשות האכיפה והגבייה לחזק את מגמת המעורבות והאקטיביות שלה ו'ירדה מן הדוכן' הן בעידוד חייבים לשלם והן בהגעה להסדרים בין החייבים לזוכים".