ממשלת גרמניה תגדיל את הפיצוי הכספי לניצולי שואה ב-2020

ארגון ועידת התביעות הודיע כי בעקבות המו"מ השנתי שניהל עם גרמניה, מימון שירותי הרווחה לניצולים יגדל ב-50 מיליון דולר, ותשלומי הקצבאות יגדלו ב-46%

ניצול שואה / צילום: רויטרס
ניצול שואה / צילום: רויטרס

ממשלת גרמניה תגדיל את הפיצוי הכספי לניצולי שואה ב-2020. ארגון ועידת התביעות הודיע היום (ג') כי בעקבות המשא-ומתן השנתי שניהל עם גרמניה, מימון שירותי הרווחה לניצולים יגדל ב-50 מיליון דולר ותשלומי הקצבאות יגדלו ב-46%. כעת, ההקצאה הגלובלית לשירותי רווחה בשנת 2020 במימון גרמניה מסתכמת בלמעלה מ-587 מיליון דולר. סכומי הקצבאות החודשיות יעלו ל-446 אירו החל מה-1 ביולי 2019 וישולמו רטרואקטיבית עד ה-1 בינואר 2019. בתחילת 2020 סכום הקצבאות יעלה ל-580 אירו. 

בנוסף, באמצעות קרנות הפיצויים השונות, ועידת התביעות תעביר כ-380 מיליון דולר בתשלומים ישירים ליותר מ-60 אלף ניצולי שואה ב-83 מדינות, כך שסך הפיצויים הישירים מגרמניה דרך ועידת התביעות לניצולי שואה יסתכם בכ-967 מיליון דולר.

הארגון דיווח גם כי הגיע להסכם ראשון מסוגו עם ממשלת גרמניה על תשלום לבני זוג של ניצולים שנפטרו. עד כה, תשלומי הקצבאות החודשיות הופסקו ברגע שהניצול נפטר. החל מה-1 בינואר 2020 יוכלו בן או בת הזוג של המנוח לקבל תשלום למשך תקופה של 9 חודשים לאחר מות בן הזוג. הישג נוסף של הוועידה הוא הסכם כי משרד החוץ הגרמני ישלם קצבה חודשית לאנשים נזקקים שהוכרו כחסידי אומות העולם על ידי יד ושם.

ועידת התביעות היא ארגון ללא מטרות רווח שפועל להשגת פיצוי לניצולי שואה ברחבי העולם. ועידת התביעות מממן כיום שירותי רווחה עבור כ-132 אלף קורבנות יהודים של הנאצים ברחבי העולם, לרבות שירותי סיעוד ביתיים עבור יותר מ-78 אלף ניצולי שואה. הארגון מסייע ליותר מ-54 אלף ניצולים באמצעות שירותים חיוניים נוספים, כגון מזון, תרופות, הסעות לרופאים ותוכניות להפגת בדידות.

"התנאים המשופרים אשר הושגו בזכות העבודה הקשה של צוות המשא-ומתן שלנו, הכוללים פיצויים נוספים ותוספת מימון לשירותי רווחה, יעזרו לנו להבטיח שהניצולים יוכלו לחיות בכבוד בשלהי חייהם", מסר נשיא ועידת התביעות ג'וליוס ברמן. "החבות המוסרית שלנו היא להמשיך להילחם למען הניצולים החיים בינינו".

גרג שניידר, מנכ"ל ועידת התביעות, ציין כי "ההסכם החדש יעזור לעשרות אלפי ניצולי השואה הנזקקים ביותר. ככל שהניצולים נעשים מבוגרים יותר, הצרכים שלהם הולכים וגדלים, אך ההתמדה שלנו לא דועכת. במהלך המשא-ומתן, אנו מצליחים הן לקבוע תקדימים חדשים, והן להעלות את סכומי הקצבאות וגובה המימון עבור שירותי הרווחה לניצולים."

צוות המשא-ומתן של ועידת התביעות מורכב מראש הצוות, השגריר סטיוארט אייזנשטט; יו"ר המשותף רומן קנט; נציגי ארגוני הניצולים - השגרירה קולט אביטל, סר בן הלפגוט ומריאן טורסקי; השגריר ראובן מרחב; הרב אנדרו בייקר; ומנכ"ל ועידת התביעות גרג שניידר.

ראש צוות המו"מ של ועידת התביעות, השגריר סטיוארט אייזנשטט, התייחס להישגים האחרונים ואמר כי "כמדי שנה, עמדנו במחויבות שלנו לניצולי השואה והתוצאות של הנחישות שלנו ממשיכות להשיג תוספות גדולות יותר לשירותי רווחה ולתשלומי פיצויים. להקצאה הגלובלית של יותר מ-587 מיליון דולר עבור שירותי רווחה תהיה השפעה על חייהם של ניצולי שואה ברחבי העולם".