בזמן שהפגנות יוצאי אתיופיה ממשיכות, מח"ש חוקרת את הירי בסלומון טקה ז"ל

במהלך הלילה נעצר קצין המשטרה היורה (שלא היה בתפקיד בזמן התרחשות האירוע), ומאז, לדברי מח"ש, בוצעו פעולות חקירה רבות - "הקצין נחקר באזהרה, וגם היום נמשכת חקירתו" • בתוך כך ממשיכות הפגנות יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ

מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית / צילום: שלומי יוסף
מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית / צילום: שלומי יוסף

הפגנות יוצאי אתיופיה על רקע ירי קצין המשטרה בסלומון טקה ז"ל ממשיכות בשעה זו (ג') ברחבי הארץ. המפגינים טוענים לאפליה של ציבור יוצאי אתיופיה, גזענות משטרתית ואכיפת יתר נגדם.

המשטרה מנהלת מגעים עם ראשי העדה האתיופית לקראת ההפגנות הגדולות הצפויות הערב באזור גוש דן ובחלקים נוספים ברחבי הארץ. במשטרה הבהירו לראשי הקהילה כי המשטרה תפעל באפס סובלנות כלפי כל ניסיון לפגוע בשוטרים, באזרחים, בסמלי שלטון או בבנייני ממשל ובכלל זה תחנות משטרה.

במשטרה הודיעו גם כי הם לא יאפשרו שיבוש סדר החיים בגלל ההפגנות, ובכלל זה לא יאפשרו שיתוק התנועה בצירים המרכזים לאורך זמן או שיתוק נמל התעופה בן-גוריון על-ידי חסימות הכבישים המובילים לנמל התעופה. עם התחדשות המחאה, כביש 70 בצומת יקנעם נחסם לתנועה לכל הכיוונים.

על רקע המחאה ברחבי הארץ, טקה ז"ל הובא מוקדם יותר למנוחות. ההלוויה יצאה מבית מורשת העדה האתיופית בקריית חיים, כאלף בני אדם הגיעו ללוות בדרכו האחרונה את טקה בבית העלמין תל-רגב. במהלך מסע ההלוויה התעלף אביו של טקה ונזקק לטיפול רפואי של חובשת מגן דוד אדום.

"תנו לפרחים לגדול. תנו לילדים לעמוד בחופה. כמה נהרגו, כמה נרצחו על-ידי השוטרים, תבטיחו שזה האחרון", ספד לו אסף גובאנה, מראשי הקהילה האתיופית בקריות, שתרגם את דבריו של אביו של טקה שנשא דברים באמהרית. "אנחנו מחפשים שלום, מחבקים גם את הזר, פותחים דלתות, רוצים שוויון זכויות ודורשים למצות דין. לא ועדה, לא מח"ש, תעשו הכול שזה יהיה האחרון".

אתמול (ב') מחו מאות מפגינים ברחבי הארץ על הירי, בין היתר בחיפה, בקריית אתא, בבאר-שבע, באשדוד וברחובות. הוריו של הנער השתתפו בהפגנה בקריית אתא ודרשו תשובות מהמשטרה. אביו דוד אמר: "אני זועק לצדק ולפתרון". בזעקות שבר הוא תיאר את בנו: "ילד עם שמחת חיים, ילד שידע לכבד, שידע לעזור ולתמוך, עם לב ענקי ועם נתינה עצומה. הוא היה כל-כך אכפתי, ילד טוב".

בצל מחאת יוצאי אתיופיה - המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מבקשת לעדכן את הציבור על התקדמות לטענתה ב"חקירת אירוע הירי שהביא למותו של סלומון טקה ז"ל".

לדברי מח"ש, ביום ראשון בשעות הערב, עם קבלת הדיווח הראשוני על המקרה, הגיעו חוקרי מח"ש לזירה והחלו לבצע פעולות חקירה משמעותיות. במהלך הלילה נעצר קצין המשטרה היורה (שלא היה בתפקיד בזמן התרחשות האירוע), ומאז, לדברי מח"ש, בוצעו פעולות חקירה רבות, "הקצין נחקר באזהרה, וגם היום נמשכת חקירתו".

בהודעת מח"ש נאמר כי ביומיים האחרונים נגבו עדויות של עדי ראייה שהיו באזור, בוצעו שחזורים בזירה, ונתפסו ראיות נוספות, לרבות בדיקה של מצלמות אבטחה רלוונטיות. "צוות החקירה עומד בקשר רצוף עם בני משפחת המנוח, ונציגי מח"ש מעדכנים אותם לגבי מצב החקירה, ככל שניתן בשלב זה. השוטר החשוד מצוי בימים אלה בחלופת מעצר בפיקוח מלא והדוק, וחקירתו תימשך ככל שיידרש".

במח"ש מציינים כי החקירה מלווה מראשיתה על-ידי פרקליט של מח"ש, והיא מתנהלת תחת פיקוח הדוק של הנהלת מח"ש. "בשלב זה מוטל עדיין צו איסור פרסום על החקירה, לפי בקשת מח"ש, במטרה למנוע פגיעה בחקירה כתוצאה מפרסומים שונים. הצו עודנו בתוקף נוכח פעולות חקירה חשובות שעדיין נדרשות וטרם הסתיימו, לרבות איתור של עדים נוספים. בשלב זה לא נוכל לפרסם פרטים נוספים על ממצאי החקירה על-מנת שלא לפגוע בה".

מח"ש מסרה בנוסף כי "מח"ש תמשיך לנהל את החקירה בצורה יסודית ומקיפה, במטרה להגיע לחקר האמת על בסיס העובדות והראיות, ובהתעלם מרעשי רקע ומפרסומים שגויים בעיקר ברשתות החברתיות אשר אינם משקפים את העובדות. אנו ערים לצורך הציבורי לפרסם מידע מוסמך, וכך אכן נפעל בהתאם להתקדמות החקירה".