ממלאים מצברים: הגאדג'טים שישמרו לכם על הסוללה

מכונות ממכר המציעות ערכות להחלפת סוללות וממחזרות אותן, מטען אלחוטי מודולרי המשלב שלושה פתרונות הטענה, טכנולוגיית טעינה עם שיא חדש של טעינת סמארטפון ועוד

מוצרי הצריכה החכמים ותומכי טכנולוגיות ה-IoT (ה"אינטרנט של הדברים") הופכים להיות חזקים ורעבים יותר לכוח מחודש לחודש, אבל טכנולוגיית הסוללות עדיין לא מתקדמת בקצב תואם. עד לפריצת הדרך הבאה בתחום הסוללות, מנסה התעשייה לגשר על הפער באמצעות מוצרים מחוכמים לטעינה ו/או החלפת סוללות מהירה.

Vivo : טעינת סמארטפון מלאה ב-13 דקות

הפער בין יכולת הסמארטפונים ליכולת הסוללות צפוי להחמיר עם השקת מכשירים שיתמכו ברשתות 5G מהירות ויצרכו אפילו יותר כוח. אחד הפתרונות של יצרני הטלפונים - בעיקר בסין - הוא פיתוח טעינה מהירה לסמארטפונים, שמשלבת בין מטענים חדשניים למעגלים פנימיים בטלפונים - שיכולים לתמוך בטעינה כזו מבלי ליצור עודף חום ולגרום נזק. בתחום הזה מתנהל כיום קרב יוקרה טכנולוגי בין יצרניות סיניות, כאשר המובילה עד כה הייתה חברת שיאומי - שהציגה השנה אב-טיפוס של מערכת טעינה לטלפונים בקיבולת 100W עם יכולת לטעון סוללה של 4,000 מיליאמפר בתוך 17 דקות.

אולם השיא החזיק בערך חודשיים, והשבוע הציגה חברת Vivo, לקראת תערוכת MWC בשנחאי, פתרון טעינה משולב של 120W, שאמור לתמוך בדור החדש של מכשירי סמארטפון 5G מסדרת Apex - שיושקו בחודשים הקרובים. הטכנולוגיה - שאותה מכנה החברה "סופר-פלאש-צ'ארג'" - מסוגלת לטענתה לטעון סוללה של 4,000 מיליאמפר ממצב ריק למצב של 50% טעינה בתוך 5 דקות בלבד. טעינה מלאה של סמארטפון אמורה לקחת 13 דקות בלבד - זאת באמצעות מטען נייד מיוחד וכבל C-DATA נפוץ. החברה טרם שחררה פרטים על המחירים ועל הטכנולוגיה בה היא משתמשת להפחתת התחממות הסוללה בעת הטעינה.

FuelRod: מכונות ממכר אוטומטיות להחלפת סוללות

מקומות ציבוריים רבים מציעים כיום עמדות טעינה וכבלים לבעלי מכשירי טלפון ש"נתקעו" בלי כוח מספק - אולם הפתרונות הללו איטיים ומגושמים. פתרון מעניין וסביבתי לתיירים ונוסעים מציעה מכונת הממכר האוטומטית של חברת FuelRod מקליפורניה, שהחלה להיפרס בחודשים האחרונים בשדות תעופה ובאתרים ציבוריים נוספים בארה"ב.

המכונות משווקות ערכות של סוללות חיצוניות קומפקטיות וגליליות, ששוקלות גרמים ספורים ויכולות לטעון באמצעות כבל USB סמארטפונים ומכשירים אלקטרוניים ניידים נוספים. הערכות מותאמות למכשירים שונים - שתומכים באנדרואיד או iOS. רכישת ערכה עולה בין 20 ל-30 דולר, כאשר את הסוללה החיצונית ניתן לטעון לאחר מכן בנפרד משקע החשמל.

עבור אלה שממהרים, מציעות מכונות הממכר אופציה אוטומטית של "החלף סוללה ריקה בטעונה" בתוך מספר שניות ובעלות של דולרים בודדים. המכונה גם משמשת לטעינה אוטומטית של הסוללות המוכנסות לתוכה ואוגרת סוללות שהתיישנו לצורך מחזור.

HiRise: מטען אלחוטי רב שימושי

מטענים אלחוטיים הפכו בשנתיים האחרונות ללהיט בשוק מוצרי הצריכה, וכיום הם מתחילים "להתבגר" ולתת מענה למגבלות של מכשירי הדור הראשון.

דוגמה אחת היא המטען HiRise של חברת Twelve South, שהושק בחודש שעבר. המטען הקומפקטי משלב בתוכו שלושה פתרונות הטענה מודולריים: אופקי - כלומר שניתן להניח עליו סמארטפונים; אנכי - באמצעות דיסקית הטענה עם רגל ש"קופצת" מתוך יחידת בסיס, ומאפשרת בין השאר צפייה אנכית נוחה במסך ו/או הטענה של אוזניות ה-AirPods של אפל תוך כדי המשך האזנה למוזיקה ומבלי לחסום את החיבורים הקוליים; ומצב נייד - לצורך נסיעות. במצב הנייד מנתקים את דיסקית הכוח - שהיא למעשה סוללה נטענת שיכולה לטעון - ומניידים אותה כמו כל סוללה חיצונית עם יכולת חיבור למכשירים חיצוניים באמצעות כבל USB-C.

המטען תומך במכשירי טלפון עם תמיכה בטעינה אלחוטית בתקן Qi - ביניהם רוב הדגמים העדכניים של סמסונג ואפל - והוא מבצע טעינה מהירה בקיבולת 10W, שאמורה להיות אפקטיבית ביחס לרוב מארזי ההגנה החיצוניים הקיימים בשוק הסמארטפונים. המחיר באתר החברה כ-79 דולר.

Walnutt: סקייטבורד עם החלפת סוללות מהירה

פתרון חלופי לאספקה מהירה של כוח למוצרי צריכה "רעבים" הוא החלפה מהירה של סוללות. השיטה הזו עמדה בבסיס הרכב החשמלי של בטר פלייס והיא עדיין משמשת בימינו יזמים - אם כי עבור אמצעי תחבורה בקנה מידה צנוע יותר.

החודש השיקה Walnutt הסינית, חברה אחות של יצרנית הרחפנים DJI, סקייטבורד חשמלי, או כפי שהוא מכונה בעגה הירוקה והאופנתית של ימינו - "פתרון תחבורה אישי למייל האחרון" - שתומך בהחלפת סוללות מהירה.

הסקייטבורד מדגם ספקטרה X כולל בתחתית שלו מכסה לפירוק מהיר וסוללה עם מחבר מודולורי - שמאפשר החלפת סוללה ריקה במלאה בתוך מספר שניות. סוללות הליתיום הנטענות הן מתוצרת סמסונג, והמארז שלהן - שיכול לספק הארכת טווח מיידית לעוד שמונה עד עשרה קילומטרים של נסיעה - שוקל כמה מאות גרמים, כך שניתן לשאת כמה כאלה בתיק הגב ולטעון אותם ביעד.

לטענת החברה הפתרון שלה פותר עוד בעיה נפוצה כיום: איסור של חברות תעופה על העלאת סקייטבורדים עם סוללה מובנית למטוס. בעת העלאת הכלי למטוס ניתן לפרק את הסוללות - שכשלעצמן עומדות בתקני תעופה עדכניים - ולשלוח אותן בנפרד. פרט לכך, הסקייטבורד מציע מרכז כובד נמוך לצורך שיפור יציבות, חיישנים שמזהים את תנוחת הרוכב - לא בהכרח עמידה - ומשנים את העברת הכוח בהתאם (האצה, בלימה, הטיה), וכמובן שליטה אלחוטית באמצעות אפליקציה. יש גם יכולת איתור ומניעת גניבה של הכלי באמצעות אפליקציה ו-GPS. המהירות המרבית היא 30 קמ"ש והכלי יכול לטפס בשיפועים של עד 25 מעלות.

מכירות המוצר החלו בסוף יוני באתר החברה במחיר של 500 דולר.