האם ל-OECD יש רף מינימלי להכנסת הגמלאים שלו? | המשרוקית

יו"ר ישראל ביתנו תולה את הדרישה להעלאת הפנסיה בהנחיה ברורה של ה–OECD • אבל האם בכלל קיימת הנחיה כזו? יצאנו לחפש • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף,
אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף,

"כשראש הממשלה כותב על הפנסיות לעולים, אין לו מושג על מה הוא מדבר", האשים לא-מזמן יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בראיון לכאן ב’. בפנסיה אי-אפשר להפריד בין עולים לוותיקים, הוא אמר, ולכן צריך להבטיח לכל הגמלאים מה שמפלגתו דרשה במשא ומתן הקואליציוני: רף הכנסה גבוה. כמה גבוה? כאן ליברמן נתלה באילנות גבוהים. "דיברנו על הכנסת מינימום לכל הגמלאים, אותם גמלאים שחיים מהבטחת הכנסה, השכבה הכי חלשה במדינת ישראל: להביא את הכנסת המינימום ל-70% משכר המינימום במשק - אותו קריטריון שקבע ארגון ה-OECD שאנחנו משתייכים אליו".

קריטריון בינלאומי רשמי יכול להיות בסיס מצוין לדיון בביטחון הסוציאלי של הפנסיונרים והפנסיונריות בישראל. חיפשנו בנרות איפה קבע ארגון המדינות המפותחות (OECD) קריטריון כזה, והעלינו חרס. הארגון לא פרסם נוסחה מומלצת.

פנינו לליברמן להבהרות. הדוברת שלו הודתה שלמעשה הוא לא התכוון לקריטריון מומלץ. היחס בין הכנסת הפנסיונרים לבין שכר המינימום הוא, בלשונה, "סטנדרט אמפירי העולה מדוחות של OECD בנושא פנסיה. עשינו חישובים וזה מה שקיבלנו". היא צירפה לתשובה קטעים מדוחות ה-OECD על הפנסיה באירלנד ובהולנד.

אז מהו היחס המקובל בין הפנסיה לשכר המינימום ב-OECD? הארגון אוסף מידע על שני מרכיבי הכנסה, קצבת זקנה ודמי השלמת הכנסה, אבל משווה אותם לא לשכר המינימום אלא דווקא לשכר הממוצע.

ב-2016 קיבלה גמלאית אירית לפחות 35% מהשכר הממוצע, בעוד עמיתתה הישראלית לפחות 36.4% ממנו. היחס הטוב ביותר נרשם בניו-זילנד - 40%.

כדי להשוות את הכנסת הגמלאים לשכר המינימום פנינו לפרסומי המדינות. בהולנד החוק קובע מפורשות שגמלאי המתגורר לבד יקבל בדיוק את הרף שציין ליברמן: 70% משכר המינימום, ששוויו שקול לכ-6,500 שקל. יחס דומה שורר בפועל באירלנד - 65%. בלטביה, מנגד, גם היא חברת OECD, ההכנסה המינימלית לגמלאי עומדת על פחות משליש משכר המינימום. היחס בישראל קרוב יותר לצמרת - 62%.

■ בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן לא נכונים ברובם. ארגון OECD לא קבע יחס מומלץ בין הכנסת הגמלאים לשכר המינימום. בהולנד החוק קובע שהיחס הזה יהיה לפחות 70%, אבל במדינות אחרות המספר נמוך יותר.